Az év második felében megállhat a kiskereskedelem zuhanása
Papíron ugyan nálunk is véget ért a recesszió, ám a kereskedők az első fél évre további piaccsökkenést várnak, míg a második hat hónap legfeljebb stagnálást hozhat.
A húsvét és a választások körüli hagyományosan bizakodóbb piaci hangulat sem tudta megfékezni a kiskereskedelmi forgalom immáron három éve tartó zuhanását. A KSH adatai szerint márciusban az előző hónaphoz képest négy, az első negyedévben pedig az előző év azonos időszakához képest 4,6 százalékkal esett vissza a forgalom. Az általunk megkérdezett áruházláncok szerint azóta is töretlenül húzódik össze a piac. A KSH-adatok a piaci tapasztalatokra rímelnek: hónapról hónapra a vegyes termékkörű üzletek (idesorolódnak be a nagy eladóterű hiper- és szupermarketláncok) forgalma nagyjából 4-5 százalékkal csökken az előző évi bázishoz képest, míg az iparcikkek eladásai jóval nagyobb mértékben, 15 százalékkal. Az élelmiszerpiacon üdítő kivételt csak a valamilyen termékre specializált kisboltok jelentenek, ezeknek ugyanis ismét jelentősen nőtt a forgalma, ami abból is fakad, hogy a válságban jócskán visszaesett az autós nagybevásárlások aránya. Igaz, ez meglehetősen kicsi piac: a márciusban 582 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalomból 25 milliárdot tett ki az élelmiszerszakboltok részesedése.
Bár a választások környékén felpezsdülő piacra apelláló kereskedői vélekedések kétségkívül a csodavárás kategóriájába tartoztak, ám tükrözi a piaci szereplők elkeseredettségét: az ágazat már jóval a hitelválság kitörése előtt, 2007 eleje óta recesszióba süllyedt, amit csak felerősítettek az utána következő ár-, illetve adóváltozás, majd a hitelválság okozta sokkok. A szakma szereplői mára gyakorlatilag apokaliptikus jelzőkkel írják körül a piaci helyzetet, míg a nagy áruházláncokat a tőkeerejük megmenti a bedőléstől, a kisvállalkozások sorra zárnak be, így a KSH adatai szerint tavaly az első fél évben másfél ezerrel csökkent a számuk. Úgy tudni, a nagy multiláncok – az utóbbi időben gyakran felülírt – üzleti tervei azzal számolnak, hogy az év elején növekedésnek indult hazai termelés okozta kedvező hatások legfeljebb az év második felére –jobbára az utolsó negyedévre – gyűrűzhetnek be a kiskereskedelembe, ami annyit jelent, hogy a második fél évre megáll a forgalomcsökkenés és talán kismértékű növekedés is elkezdődhet – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >