Az európai kiskereskedelmi forgalom lassú növekedésére számít a GfK
Európa gazdaságát 2013-ban a lassuló trendek jellemezték – állítja a GfK Geomarketing legfrissebb tanulmánya. Az Európai Unió 28 országában végzett kutatások alapján az látható, hogy mind a tagállamok GDP-je, mind az egy főre jutó vásárlóerő csekély mértékben, de emelkedni tudott a vizsgált időszakban. A tagok között Románia és a Balti államok mutatták a legnagyobb fejlődést. Az európai kiskereskedelmi forgalom nem tudott lépést tartani az eddigi trendekkel, 2013-ban enyhén csökkent a forgalom, ami lassú növekedésnek adhatja át a helyét 2014-ben.
A 2013. év folyamán az európai gazdaságok kis mértékben növekedni tudtak, a 28 ország adataiból számolt átlagos GDP-növekedés elérte a 0,8 százalékot. Ez azt jelenti, hogy az átlagosan egy főre jutó GDP 2013-ban elérte a 25 937 eurót (ez Magyarországon 9 853 euró). A kisebb nyugati országok továbbra is előkelő helyen szerepelnek a rangsorban, de Románia (+8,2 százalék) és a Balti államok (+5,0-5,7 százalék) is jelentős növekedést mutattak a tavalyi év során. A legnagyobb csökkenést Görögország (-6,2 százalék), Ciprus (-8,1 százalék) és Csehország (-3,1 százalék) szenvedte el. Az Európai Bizottság 2,9 százalékos GDP-növekedést prognosztizál 2014-re.
Az EU 28 tagállamában az egy főre jutó vásárlóerő is tovább növekedett (+0,6 százalék), noha nem az előző években tapasztalt dinamizmussal. Az egy főre jutó európai átlag 15 017 euró, de Európa országai jelentős eltéréseket mutatnak a vásárlóerő tekintetében. A legnagyobb növekedést az elmúlt esztendőben Románia, Németország, Skandinávia és a Balti államok könyvelhették el. A sereghajtók itt is azok közül az országok közül kerültek ki, amelyeknek a GDP-je is csökkent 2013-ban: Görögország (-8,4 százalék), Ciprus (-7,4 százalék), Csehország (-2,4 százalék) vásárlóereje is zsugorodott, és a csökkenésben Szlovénia, Olaszország és Spanyolország követte őket. Várhatóan az Egyesült Királyság, Lengyelország és Svájc vásárlóereje is átlag feletti mértékben (+2,5 százalék) fog növekedni 2014-ben, kiegészülve Románia és a Balti államok további vásárlóerő növekedésével.
A tanulmányban 32 ország kiskereskedelmi adatait vizsgálta a GfK és arra a megállapításra jutott, hogy az orosz (+4,3 százalék) és a török (+1,4 százalék) piac nélkül az európai kiskereskedelmi forgalom csökkenésnek indult (-0,9 százalék). A kiskereskedelmi forgalom tekintetében is akadtak pozitív példák: az élen Lengyelország szerepelt 5,1 százalékos forgalomnövekedéssel, de Románia (+4,9 százalék) és a Balti országok (+4,8-5,3 százalék) is előkelő helyen zártak a forgalom bővülését illetően. A kiskereskedelmi forgalom legnagyobb mértékben Görögország (-7,9 százalék) és Ciprus (-5,1 százalék) esetében csökkent, de jelentős visszaesés volt megfigyelhető Hollandiában, Spanyolországban és Olaszországban is. Európa legnagyobb kiskereskedelmi piacai megőrizték vezető pozíciójukat: továbbra is Oroszország, Franciaország és Németország dominál.
A GfK Geomarketing előrejelzései szerint a vizsgált 32 országban a kiskereskedelmi forgalom 0,6 százalékkal bővülhet 2014-ben. A növekedésben nagy szerepet kap Románia (+4,3 százalék), a Balti országok (+4,8-5,9 százalék) és Törökország (+9,5 százalék) is. Európa déli államai is a stabilizáció felé haladnak, Görögország kiskereskedelmi forgalma várhatóan kisebb mértékben fog csökkenni (-3,0 százalék) és hasonló trendre lehet számítani Olaszország, Szlovénia és Portugália esetében is. 2009 óta először Németország kiskereskedelmi forgalma (-1,0 százalék) is csökkenni látszik 2014-ben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >