Az Euronics egyedülálló kezdeményezést indít
Bár egyre többen foglalkoznak a mentális egészségükkel, a téma még mindig tabunak számít, így kevesen mernek segítséget kérni – derült ki az Euronics kutatásából. A magyarok felének az elmúlt fél évben volt gondja a mentális egészségével, a társadalom pedig 88 százalék szerint nem elfogadó ezekkel szemben. Az Euronics országos hálózata révén rengeteg vásárlóval találkozik naponta, ezért új programja keretében arra hívja fel az áruházakba betérők figyelmét, fontos foglalkozniuk magukkal. Egy különleges kezdeményezésben kezdetben három ügy, a verbális abúzus, a neurodiverzitás és a pánikbetegség kerül a fókuszba, és ebben az üzletekben kihelyezett tévék is szerepet kapnak. A cél pedig az, hogy hiteles, szakmai segítséget és valódi megoldási javaslatokat kínáljanak az érintetteknek.

Metykó Tibor
A 16 év feletti magyarok több mint fele, 53 százaléka úgy érzi, hogy az elmúlt fél évben volt gondja a mentális egészségével. Pozitívum viszont, hogy 10-ből 7-en rendszeresen foglalkoznak a saját mentális jólétükkel, azonban heti szinten csak 28 százalék, és leginkább a nők és a fiatalabbak fordítanak erre időt, míg 8,5 százalék soha nem foglalkozik tudatosan ezzel – derült ki az Euronics kutatásából, amelyet a cég új, Focus Program névre hallgató, nagyszabású társadalmi felelősségvállalási programjának indulása apropóján mutattak be.
Elutasító a társadalom, kevesen kérnek segítséget
A kutatásból kiderül az is, hogy a lelki egészségük megőrzése érdekében a legtöbben, 48 százalék a természetben töltenek időt, a második helyen a káros szokásoktól való tartózkodás, a dobogó harmadik fokán pedig a minőségi alvás állt. A lista végén a meditáció és a pszichológushoz járás végezett 8-8 százalékkal. Szakemberhez egyébként leginkább a legfiatalabbak (16-29 évesek) és a 50-59 évesek járnak.
A legaggasztóbb adat, hogy a megkérdezettek döntő többsége, 88 százaléka szerint a társadalom nem igazán elfogadó a mentális betegségekkel szemben, ebből 45 százalék kifejezetten elutasítónak tartja a magyarokat. Ez az elutasítás nem csak társadalmi, de egyéni szinten is jelen van: tíz százalék soha nem fordul szakemberhez, sőt, a válaszadók 55 százaléka valószínűleg szégyellene így tenni, ha problémája lenne. Ez az arány a férfiak, illetve a 30-49 év közöttiek esetében még magasabb. Az adatokból az is kiderült, 10-ből 3-an nem biztosak benne, hogy van olyan a családjukban vagy közvetlen környezetükben, akivel meg tudják beszélni a problémáikat, 36 százalék pedig nem feltétlen lát célt az életében. Ráadásul a válaszadók 14 százaléka elismeri, hogy képtelen egyedül megbirkózni a nehéz élethelyzetekkel.
Egyedülálló kezdeményezés indul
„Jól látszik, hogy sokakat érintő, össztársadalmi problémáról van szó. Szeretnénk arra ösztönözni az embereket, hogy törődjenek, foglalkozzanak magukkal. Áruházainkban, amelyek továbbra is kiemelt szerepet játszanak az Euronics életében, naponta több tízezer vásárlóval, sok-sok élethelyzettel találkozunk. Ezekben az interakciókban pedig rengeteg olyan ügy és jelenség előkerülhet, amelyekkel lényeges lenne foglalkozni. Ezért az új CSR-programunk keretében kezdetben három társadalmilag fontos, mégis sokszor tabuként kezelt ügyre – pánikroham, neurodiverzitás és a verbális abúzus – szeretnénk ráirányítani a reflektorfényt. Hiszen az adatokból is látszik, hogy sokakat érintő kérdésekről van szó: vagy úgy, hogy saját maguk érintettek, vagy pedig új, hogy a környezetükben élők azok, így fontos, hogy mélyebben is megismerjük ezeket az ügyeket. Mindezt pedig úgy tesszük, hogy ebben az áruházaink is fontos szerepet kapnak”
– mondta Fazekas Bálint, az Euronics ügyvezető igazgatója.
A program fókuszát adó három ügy esetében is jól látszik, hogy komoly szükség van edukációra. A kutatás alapján ezeknek az ismertsége változó, a megkérdezettek 34 százaléka nem pontosan tudja, mit jelent a verbális abúzus, a pánikbetegség ismertsége már jóval magasabb (74 százalék), a neurodiverzitást viszont 10-ből 6-an egyáltalán nem ismerik, többségük csak az autizmus, ADHD és diszlexia kapcsán találkozott a fogalommal. A személyes érintettség a verbális abúzus és a pánikbetegség esetében a legmagasabb: mindössze 27 százalék nem volt áldozata verbális abúzusnak, sőt, a megkérdezettek közel fele pedig érezte már úgy, hogy pánikrohama van. Míg a neurodivergenciában a megkérdezettek 73 százaléka szerint a saját környezetükben maximum 1-2 ember érintett. Az érintettek magasabb arányából következik az is, hogy 10-ből 7 ember szerint elfogadó a környezet a pánibetegséggel szemben, és a többség szerint pánikroham esetén fontos is szakemberhez fordulni. 10-ből 8-an pedig úgy gondolják, hogy a verbális erőszak legalább ugyanolyan súlyos, mint a fizikai bántalmazás, viszont a döntő többség egyetért azzal, hogy a verbális erőszakot nehéz bizonyítani.
Műsorra kerülnek a fontos ügyek
„Az áruházainkban rengeteg ember fordul meg, ez pedig jó lehetőséget ad arra, hogy aktuális, sokakat érintő ügyekről is el tudjunk juttatni információkat a vásárlóknak. A verbális abúzus, a neurodiverzitás és a pánikbetegség mind ilyen téma, ráadásul rendkívül sok a félreértés körülöttük. Az Euronics Focus Programjának keretében ezért az üzletekben található tévék képernyője ezentúl új funkciót kap: figyelemfelhívó, edukatív, tartalommal megtöltött demofilmek kerülnek képernyőre a megszokott, a televíziók képességeit bemutató tartalmak helyett. Ezekben pedig a program első három ügyéről tudhatnak meg többet az emberek” – tette hozzá Metykó Tibor, az Euronics chief customer officere.
A kampányban az Euronics partnere a televíziókat is gyártó TCL, illetve olyan szakmai szervezetekkel dolgoznak együtt, amelyek az edukáció mellett valódi segítséget tudnak nyújtani az érintetteknek. A program szakmai hitelességét így a Mélylevegő Projekt, a Pszichodiák Alapítvány, a Nyugizóna/ Nyugisuli, a Pánikcentrum, a Bárányfelhő (Apparently), a KIKAPCS. Alapítvány., a Kék Erdő Alapítvány, a MARS, az SNI Suli, a Kisvilág, az ASDI Vár, az Egyenlítő Alapítvány, a Patent, illetve az S.O.S. Krízis Alapítvány biztosítja.
Az Euronics egy külön weboldalt is létrehozott, ahol az érdeklődők minden fontos információt megtalálhatnak a három ügyről, és szakszerű segítséget is kérhetnek az együttműködő partnereken keresztül. Céljuk, hogy a különböző aktivitásokon keresztül a lehető legszélesebb körhöz jusson el a mentális egészség fontossága.
Kapcsolódó cikkeink
Változóban a vállalati működés – egyszerű költségcsökkentéssel már nem lehet versenyben maradni
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Többet, kevesebből – Így főz a világ 2025-ben
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A fogyasztói tudatosságnak a pénztárca szab határokat
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az OECD följavította az idei globális GDP-növekedésre vonatkozó előrejelzést
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Októbertől több termék ára is duplájára nőhet az emelkedő EPR-díjak miatt
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >MNB: lassabb növekedés, mérséklődő infláció várható
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >