Az euró bevezetésének nem volt jelentős hatása az élemiszerárakra
A januári inflációról szóló első gyorsjelentés azt mutatja, hogy az euró bevezetésének nem volt jelentős hatása a teljes inflációra Horvátországban – közölte a Horvát Nemzeti Bank (HNB) szerdán.

Nem drágultak az élelmiszerek
„A mozgások januárban arra utalnak, hogy az euró bevezetésének viszonylag enyhe hatása lehet a teljes inflációra, ami összhangban van más országok tapasztalataival”
– olvasható a HNB közleményében.
Hozzátették: más országok tapasztalataihoz hasonlóan a drágulások a szolgáltatásokban jelentkeztek leginkább. Az euró bevezetése utáni árnövekedések végső megítéléséhez azonban meg kell várni január és az azt követő hónapok részletes adatait – hangsúlyozták.
A horvát állami statisztikai hivatal szerdán közzétett gyorsbecslése alapján januárban átlagban 12,7 százalékkal voltak magasabbak a fogyasztói árak, mint tavaly ugyanebben az időszakban, decemberhez képest pedig változatlanok maradtak.
Havi szinten – tavaly decemberhez képest – az élelmiszerek, az alkoholmentes italok és a dohánytermékek 1,3 százalékkal, a szolgáltatások 1,1 százalékkal drágultak. Az energia felhasználása nélkül előállított nem élelmiszeripari termékek ára 2,1 százalékkal, az energiáé pedig 1 százalékkal lett alacsonyabb.
A HNB szerint az infláció januári enyhe lassulása az olajszármazékok árának csökkenésével és az élelmiszerárak éves szintű emelkedésének mérséklődésével van összefüggésben.
Ehhez hozzájárul a nyersanyagok árának világpiaci csökkenése, valamint az ellátási láncok működésében bekövetkezett fennakadások kiküszöbölése – mutattak rá. Hozzátették: mindazonáltal a gazdasági aktivitás gyengülésének jelentős hatásai még nem láthatók.
Figyelembe véve az inflációs nyomás globális szintű mérséklődésének jeleit, valamint a bázisidőszak kedvező hatásának statisztikai elemeit, 2023-ban az éves inflációs ráta fokozatosan lassul majd, bár egy ideig még magas szinten marad – közölte a HNB. Hozzátette: továbbra is jelentős a kockázata annak, hogy a jövőbeni infláció a tervezettnél magasabb lesz.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordnyarat vár Horvátország
Soha nem látott légi forgalmat ígér a 2025-ös nyári szezon…
Tovább olvasom >Tovább növekszik az Action: Horvátország és Szlovénia is a célpontok között
A holland non-food diszkontlánc, az Action tavaly 29%-kal növelte működési…
Tovább olvasom >Új logisztikai központot épít a Studenac és a VGP Horvátországban
A horvát Studenac kiskereskedelmi lánc a VGP páneurópai logisztikai fejlesztővel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Vezetőváltás a Henkel magyarországi Consumer Brands üzletága élén
2025 április elsejétől Maurizio Salvaggio a Henkel Magyarország Consumer Brands…
Tovább olvasom >Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >