Az EU megregulázná a kereskedelmet
Az EU agrárminiszterei leszögezték, hogy a piacszabályozásból ki kell emelni az élelmiszer-kereskedelmet és külön intézkedésekkel kell megregulázni a nagyláncokat. Különben képtelenség a mezőgazdaság és az élelmiszeripar helyi érdekeit érvényre juttatni.
Az EU agrárminiszterei azért gyűltek össze, hogy a Magyarországon is jelentős problémát jelentő problémára választ találjanak. Nevezetesen a szinte mindenhol meghatározó erőfölénnyel rendelkező multinacionális kereskedelmi láncok tisztességes piaci magatartásának szabályozásáról akartak a résztvevők megegyezni.
Közös javaslat egyelőre nem készült el. Abban azonban egyetértettek, hogy egy éven belül közösségi szinten is intézkedéseket fogadjanak el az élelmiszerlánc hatékonyabb működésének biztosítása érdekében.
Elena Espinosa spanyol mezőgazdasági miniszter emlékeztetett rá, hogy egy sor tagállam már konkrét intézkedéseket vezetett be a piacok és az árok jobb átláthatósága, a tisztességtelen értékesítési módszerek letörése és a termelők, a feldolgozók, továbbá a kiskereskedelmi láncok (vagyis az élelmiszerlánc) közötti szerződéses viszony javítása érdekében.
Forgács Barnabás, a magyar agrártárca szakállamtitkára a torzulásokra tejpiaci példát hozott fel: Magyarországon a tejszektorban 2008 júniusa és 2009 szeptembere között 40 százalékkal zuhantak a termelői felvásárlási árai, miközben ugyanezen intervallumban mindössze 2,2 százalékos volt a fogyasztói árakban mért csökkenés. Végeredményben a jelenség ösztökélte a magyar jogalkotókat a kereskedelmi etikai kódex kialakítására, amely azonban megbukott a versenyhivatal által kezdeményezett vizsgálatot követően. A felek közül a kereskedők hátráltak ki az önként vállalható megegyezés alkalmazásából.
Az ügynek azonban nincs vége – emlékeztetett az államtitkár – ugyanis a kormány, illetve az Országgyűlés ezt követően jogszabályt alkotott a kérdéskörről, melynek végrehajtási kézikönyvén most dolgoznak a szakértők. 2010 tavaszán ez elkészülhet és hatályba léphet a szabályozás. Észtország hasonló úton jár, ugyanakkor nem tudni, hogy az EU-tagok között mennyire terjed el ez a módszer – írja a szabadfold.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >