Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak aránya két egymást követő évben is csökkenést mutatott, annak ellenére, hogy a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom 2023-ban is növekedett. A jelentés szerint az EU-ban a lakossági fogyasztásnak már csak 33,9%-át költötték el a kiskereskedelemben, szemben a korábbi évekkel.
Kiskereskedelem és vásárlóerő: kelet és nyugat különbségei

EU-ban a lakossági fogyasztásnak már csak 33,9%-át költötték el a kiskereskedelemben
A tanulmány rámutat, hogy míg az uniós átlag csökkenést mutat, Magyarországon és más kelet-európai országokban, mint Bulgária és Horvátország, a kiskereskedelmi kiadások aránya jelentősen magasabb, meghaladva a 45%-ot. Ezzel szemben Németországban a fogyasztók csupán 27%-át költik a kiskereskedelemben, ami a legalacsonyabb arány az EU-ban.
Infláció és kiskereskedelmi növekedés
Bár a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom egyaránt 5,5%-kal nőtt 2023-ban, a magas infláció miatt ez a növekedés relatívnak tekinthető. Az EU-s infláció ugyan csökkent, de még mindig magas, 6,4%-os szinten áll, és várhatóan 2024-ben is 2,7% marad. A tanulmány szerint az infláció mérséklődése és a gazdasági bizonytalanságok ellenére a kiskereskedelmi szektor növekedési üteme országonként eltérő marad.
Fogyasztói szokások és alkalmazkodás
Az elmúlt évek válságai mélyen befolyásolták a fogyasztói szokásokat. A GfK tanulmánya szerint egyre több európai vásárló fordul sajátmárkás termékek felé, különösen a magasabb vásárlóerővel rendelkező országokban, mint Spanyolország, Hollandia és Németország. Spanyolországban például a sajátmárkás termékek aránya a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán elérte a 47%-ot.
A GfK elemzése átfogó képet nyújt az európai kiskereskedelem aktuális helyzetéről, bemutatva a regionális különbségeket és a vásárlói magatartás változásait. A tanulmány rávilágít arra, hogy a kiskereskedelmi szektorban tapasztalható trendek és kihívások milyen mértékben befolyásolják az európai gazdaságot, és milyen stratégiák szükségesek a jövőbeni növekedés érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt az átlagkereset
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2025 februárjában a…
Tovább olvasom >Az EU 140 millió eurót fektet generatív mesterséges intelligencia bevezetésére az agrár-élelmiszeriparban is
Az Európai Bizottság négy új pályázati felhívást tett közzé a…
Tovább olvasom >Bővült az EU baromfihúsexportja
Az Európai Bizottság adatai szerint az unió (EU27) baromfihúsexportja 9…
Tovább olvasom >További cikkeink
Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >Vezetőváltás a Henkel magyarországi Consumer Brands üzletága élén
2025 április elsejétől Maurizio Salvaggio a Henkel Magyarország Consumer Brands…
Tovább olvasom >A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >