Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak aránya két egymást követő évben is csökkenést mutatott, annak ellenére, hogy a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom 2023-ban is növekedett. A jelentés szerint az EU-ban a lakossági fogyasztásnak már csak 33,9%-át költötték el a kiskereskedelemben, szemben a korábbi évekkel.
Kiskereskedelem és vásárlóerő: kelet és nyugat különbségei
A tanulmány rámutat, hogy míg az uniós átlag csökkenést mutat, Magyarországon és más kelet-európai országokban, mint Bulgária és Horvátország, a kiskereskedelmi kiadások aránya jelentősen magasabb, meghaladva a 45%-ot. Ezzel szemben Németországban a fogyasztók csupán 27%-át költik a kiskereskedelemben, ami a legalacsonyabb arány az EU-ban.
Infláció és kiskereskedelmi növekedés
Bár a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom egyaránt 5,5%-kal nőtt 2023-ban, a magas infláció miatt ez a növekedés relatívnak tekinthető. Az EU-s infláció ugyan csökkent, de még mindig magas, 6,4%-os szinten áll, és várhatóan 2024-ben is 2,7% marad. A tanulmány szerint az infláció mérséklődése és a gazdasági bizonytalanságok ellenére a kiskereskedelmi szektor növekedési üteme országonként eltérő marad.
Fogyasztói szokások és alkalmazkodás
Az elmúlt évek válságai mélyen befolyásolták a fogyasztói szokásokat. A GfK tanulmánya szerint egyre több európai vásárló fordul sajátmárkás termékek felé, különösen a magasabb vásárlóerővel rendelkező országokban, mint Spanyolország, Hollandia és Németország. Spanyolországban például a sajátmárkás termékek aránya a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán elérte a 47%-ot.
A GfK elemzése átfogó képet nyújt az európai kiskereskedelem aktuális helyzetéről, bemutatva a regionális különbségeket és a vásárlói magatartás változásait. A tanulmány rávilágít arra, hogy a kiskereskedelmi szektorban tapasztalható trendek és kihívások milyen mértékben befolyásolják az európai gazdaságot, és milyen stratégiák szükségesek a jövőbeni növekedés érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Keresetek – mennyi az annyi?
Az utóbbi hónapok egyik leggyakoribb kérdése, hogy a rendkívül magas…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >