Az érzelmek gátolják leginkább a sikeres generációváltást
A hazai családi vállalatok több mint felénél jelenleg már zajlik a generációváltás. A folyamat során a legnagyobb kihívás, hogy a szenior vezető nehezen tud érzelmileg elszakadni a cégtől, amit tovább nehezít, hogy az utódlás inkább a megérzésekre, semmint egy előre meghatározott írásos tervre épül – ez derült ki a K&H családi vállalatok körében végzett felméréséből.

Aktuális téma a generációváltás a hazai cégeknél
Aktuális téma a generációváltás a hazai cégeknél. Ezt mutatja a K&H családi vállalatok körében végzett felmérése, amely szerint a cégek 55 százalékánál már zajlik ez a folyamat. Az utódókból sincs hiány, a cégek 40 százalékánál ugyanis kettő potenciális következő generációs vezető is dolgozik a vállalatban, akik a későbbiekben átvehetik a stafétabotot.
„A K&H portfóliójának közel felét családi vállalatok adják. Tapasztalataink szerint a családi cégeknek a hosszú távú stratégia megtervezése mellett az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a szenior vezető hogyan tudja a lehető leghatékonyabb módon átadni a vállalatot a következő generációnak. A legutóbbi családi vállalatoknak szóló klubunkon készült felmérés szerint a sikeres utódlás legnagyobb akadálya, hogy a jelenlegi vezető érzelmileg nehezen tud elszakadni az addig felépített cégétől, és nem nyitott annak teljes átadására”
– mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
Családban maradjon
Az utódlás során a legfőbb cél, hogy családon belül maradjon a kontroll. Ezt mutatja, hogy tízből 7 cég (72%) a tulajdont és a vezetést is a családban tervezi tartani, és csak minden negyedik vállalat vonna be külső vezetést a többségi tulajdonrésznek megtartása mellett. „A generációváltás az egyik legnagyobb mérföldkő a családi cégek életében, ezért komoly tervezést igényel. A felmérés szerint azonban inkább a megérzésekre, hagyományokra épül a folyamat, semmint egy előre meghatározott, írásos tervre. Utóbbival a megkérdezettek mindössze 4 százaléka rendelkezik. Többnyire az utód személyét és az átadás ütemezését csak szóban beszélik át az érintettek, illetve gyakran az utód megnevezése után sem tudatos tervezéssel történik az átadás” – részletezte a felmérés tapasztalatait Ékes Ákos.
Bárány László, a Master Good cégcsoport tulajdonosa és alapítója már maga is bevonta az utódokat a cégvezetésbe. Az eddigi tapasztalatai alapján ennek folyamatát éppúgy tudatosan meg kell tervezni, mint egy gyártócsarnok megépítését. Ehhez először fel kell mérni a humán erőforrást, az utódok képességeit, személyiségüket, motivációjukat. Ezt követően a szülőnek meg kell tanulnia objektívnek maradni, hogy reálisan lássa, egy adott pozícióra az utód alkalmas-e. Ha ugyanis a jelöltre az alapító erőltet rá egy számára kényelmetlen pozíciót, a kudarc borítékolva van. Az érzelmeket tehát ebben a döntésben teljes mértékben ki kell zárni.
Kapcsolódó cikkeink
AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >K&H: most tényleg érdemes elővenni a nyaralóbiztosítást
A júliusban pusztító viharok miatt nemcsak az állandóan lakott ingatlanok,…
Tovább olvasom >K&H: végre zsebükbe nyúlnak a nagyvállalatok vezetői, ha fejlesztésről van szó
Jelentős változások mentek végbe a nagyvállalatok beruházási hajlandóságában – derült…
Tovább olvasom >További cikkeink
62 700 vásárlás – minden korábbi rekord megdőlt az ALDI Sziget-boltjában
Immár nyolcadik alkalommal települt ki az ALDI a Sziget Fesztiválra…
Tovább olvasom >A Minecraft világa megelevenedik a SPAR áruházaiban
A világ egyik legismertebb és legkedveltebb videojátékának karakterei – köztük…
Tovább olvasom >Agrárminisztérium: a nemzeti kormányra mindig számíthatnak a magyar gazdák
A kormány egyik legfontosabb szövetségesei a magyar gazdák, ezért a…
Tovább olvasom >