Az érzelmek gátolják leginkább a sikeres generációváltást
A hazai családi vállalatok több mint felénél jelenleg már zajlik a generációváltás. A folyamat során a legnagyobb kihívás, hogy a szenior vezető nehezen tud érzelmileg elszakadni a cégtől, amit tovább nehezít, hogy az utódlás inkább a megérzésekre, semmint egy előre meghatározott írásos tervre épül – ez derült ki a K&H családi vállalatok körében végzett felméréséből.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/12/markus-spiske-MbG7kwWptII-unsplash.jpg)
Aktuális téma a generációváltás a hazai cégeknél
Aktuális téma a generációváltás a hazai cégeknél. Ezt mutatja a K&H családi vállalatok körében végzett felmérése, amely szerint a cégek 55 százalékánál már zajlik ez a folyamat. Az utódókból sincs hiány, a cégek 40 százalékánál ugyanis kettő potenciális következő generációs vezető is dolgozik a vállalatban, akik a későbbiekben átvehetik a stafétabotot.
„A K&H portfóliójának közel felét családi vállalatok adják. Tapasztalataink szerint a családi cégeknek a hosszú távú stratégia megtervezése mellett az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a szenior vezető hogyan tudja a lehető leghatékonyabb módon átadni a vállalatot a következő generációnak. A legutóbbi családi vállalatoknak szóló klubunkon készült felmérés szerint a sikeres utódlás legnagyobb akadálya, hogy a jelenlegi vezető érzelmileg nehezen tud elszakadni az addig felépített cégétől, és nem nyitott annak teljes átadására”
– mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
Családban maradjon
Az utódlás során a legfőbb cél, hogy családon belül maradjon a kontroll. Ezt mutatja, hogy tízből 7 cég (72%) a tulajdont és a vezetést is a családban tervezi tartani, és csak minden negyedik vállalat vonna be külső vezetést a többségi tulajdonrésznek megtartása mellett. „A generációváltás az egyik legnagyobb mérföldkő a családi cégek életében, ezért komoly tervezést igényel. A felmérés szerint azonban inkább a megérzésekre, hagyományokra épül a folyamat, semmint egy előre meghatározott, írásos tervre. Utóbbival a megkérdezettek mindössze 4 százaléka rendelkezik. Többnyire az utód személyét és az átadás ütemezését csak szóban beszélik át az érintettek, illetve gyakran az utód megnevezése után sem tudatos tervezéssel történik az átadás” – részletezte a felmérés tapasztalatait Ékes Ákos.
Bárány László, a Master Good cégcsoport tulajdonosa és alapítója már maga is bevonta az utódokat a cégvezetésbe. Az eddigi tapasztalatai alapján ennek folyamatát éppúgy tudatosan meg kell tervezni, mint egy gyártócsarnok megépítését. Ehhez először fel kell mérni a humán erőforrást, az utódok képességeit, személyiségüket, motivációjukat. Ezt követően a szülőnek meg kell tanulnia objektívnek maradni, hogy reálisan lássa, egy adott pozícióra az utód alkalmas-e. Ha ugyanis a jelöltre az alapító erőltet rá egy számára kényelmetlen pozíciót, a kudarc borítékolva van. Az érzelmeket tehát ebben a döntésben teljes mértékben ki kell zárni.
Kapcsolódó cikkeink
Középárfolyamon vásárolhatnak a K&H ügyfelei külföldön
A K&H február 10-én egy új, kedvező visszapénz kupont vezetett…
Tovább olvasom >K&H: javulóban a kormányzati intézkedések megítélése a kkv szektorban
Jelentősen, 8 ponttal javultak a kormányzat vállalkozásbarát intézkedéseivel kapcsolatos várakozások…
Tovább olvasom >Sok kisvállalkozás maradhat le az alanyi mentességről, ha nem lép időben
Az alanyi áfamentesség összeghatára január 1-jétől 18 millió forintra emelkedett,…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >