Az EP szigorúbb fogyasztóvédelmi szabályokat fogadott el
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén szigorúbb fogyasztóvédelmi szabályokat fogadott el az online vásárlások esetében, ugyanis felmérések szerint az utazással, szórakozással, ruházattal, elektronikai termékekkel és hitelezéssel foglalkozó elektronikus kereskedelmi oldalak több mint egyharmada megsérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot.
Az uniós parlament sajtószolgálatának tájékoztatása szerint a fogyasztók erősebb védelmét és a csalások hatékonyabb kivizsgálását biztosító jogszabályt 591 szavazattal 80 ellenében 15 tartózkodás mellett fogadták el.
Az új szabályok azokat a joghézagokat szüntetik meg, amelyek részben az országonként különböző jogalkalmazásból adódnak.
Az elfogadott és aktualizált Fogyasztóvédelmi együttműködés keretében a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok szorosabb együttműködésben és több eszközzel vehetik fel a harcot a szabályok gyakran határokon átnyúló internetes megszegése ellen.
A csalásokat feltáró nyomozás során a hatóságok ezentúl információt kérhetnek a weboldalakat regisztráló cégtől, titkos tesztvásárlást végezhetnek, és büntetést róhatnak ki. Rendelkezhetnek arról, hogy kétes működésű oldalakra a fogyasztókat értesítő automatikus figyelmeztetés kerüljön ki, valamint el is távolíttathatnak bizonyos törvénysértő tartalmakat. A kereskedőket kártérítésre kötelezhetik, a fogyasztóknak pedig kártérítési felvilágosítást adhatnak.
Amennyiben a jogsértő magatartás a tagállamok és az Európai Unió lakosságának legalább kétharmadát érinti, a válaszlépéseket a tagállami hatóságok helyett az Európai Bizottság irányítja. A jogszabálynak köszönhetően a fogyasztóvédelmi civil szervezetek nagyobb szerepet kapnak a jogsértések jelzésében és orvoslásában. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén…
Tovább olvasom >Shein ellen indított közös vizsgálatot az Európai Unió – súlyos fogyasztóvédelmi aggályok merültek fel
Közösen indított eljárást a kínai Shein webáruház ellen az Európai…
Tovább olvasom >Milliárdos piac és törékeny hitelesség – így alakul át a hazai influenszer marketing
Az influenszer marketing hazai piaca dinamikus növekedést mutat: az IAB…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 5,0, az előző havit 2,0 százalékkal haladta meg
2025. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban
Csökkent az élelmiszertermékek világpiaci árának referenciaértéke májusban az előző hónaphoz…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >