Az előrelátó cégek fejlesztenek a válságban is

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 05. 27. 08:00

Meglepő módon a kis- és középvállalkozásoknak lanyhult legkevésbé az anyagmozgatógép-vásárlási kedvük, miközben a nagyok sokkal óvatosabban ruháznak be új berendezésekbe. Ami a raktártechnika szoftveres részét illeti, úgy tűnik, a magyar logisztikai központok ugyanannyit költenek rá, mint korábban: a lehető legkevesebbet.Természetesen a jelenlegi gazdasági helyzet az anyagmozgatási–raktártechnikai piacra is hatással van, ám a befektetőknek tudomásul kell venniük, hogy ha versenyképesek akarnak maradni, akkor fejleszteniük kell. Ehhez pedig elengedhetetlen a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal rendelkező gépek használata, és az azokhoz kapcsolódó magas szintű háttérszolgáltatás – figyelmeztet Kövecs Bálint, az Axiál Kft. megbízott üzletág-igazgatója.
A fejlesztést nem csak partnereiktől remélik, de maguk is hasonlóan tesznek a válság ellenére. Év elején új használtgépcentrumot nyitottak, az év második felében pedig Budapest mellett adnak át majd egy új telephelyet. Cégük az anyagmozgatás piacán a nagyobb vállalkozások mellett jó kapcsolatokat ápol a kisebb, legfeljebb néhány gépet üzemeltető hazai tulajdonú piaci szereplőkkel is, amelyek tapasztalataik szerint a nagy tendereken keresztül vásárló vállalkozásokkal, logisztikai szolgáltatókkal ellentétben a jelenlegi gazdasági környezetben lényegesen kevésbé fogják vissza a beruházásaikat. 

Előtérbe kerül a gépbérlés
Ugyanakkor ebben a szektorban is megfigyelhető, ami a haszongépjárművek piacán tapasztalható: nehezebb hitelhez jutni, így inkább a gépbérlés kerül előtérbe a vásárlással szemben. Nem könnyű helytállni a pozíciókért folytatott versenyben. Az anyagmozgató gépek piacán sem lehet versenyben maradni pluszszolgáltatások nélkül.
– A versenyelőny megszerzéséhez és a hosszú távú partneri kapcsolatok kialakításához az értékesített gépeken felül egy komplex, a szolgáltatások teljes egészét lefedő hátteret kell biztosítani – mutat rá Kövecs Bálint. – Fontos a megbízható és gyors alkatrészellátás és szervizszolgáltatás, amelyet az Axiál Kft. Magyarországon 14 telephelyen biztosít. Tevékenységünk kiegészül az Axiál Financial Services Kft. által a gépvásárláshoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokkal, valamint a gépbérletet és bérmunkát biztosító Manax Kft. tevékenységével.

Nem hiányzik az IT-fejlesztés?
A tapasztalatok szerint a vállalatok sokkal óvatosabbak lettek az új beruházásokat illetően, viszont azt is felismerték, hogy a válságból való kilábaláshoz változtatni kell. Többek között ezért növekedett az érdeklődés az olyan IT-megoldások iránt, amelyek optimalizálják a logisztikai munkafolyamatokat, a fuvareszközök kihasználtságát, és kézzelfogható költségcsökkentést vagy bevételnövekedést eredményeznek – áll a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság legfrissebb felmérésében.
Ugyanakkor egy másik szakmai szervezet, a Logisztikai Fejlesztési Központ elemzése szerint a magyar logisztikai szolgáltatóközpontok szoftveres ellátottsága nagyon szegényes, és nem is terveznek fejlesztést – igaz, nem is érzik annak hiányát. Az intermodális logisztikai központok éves forgalmuknak mindössze 0,23 százalékát fordítják információtechnológiai beruházásokra, miközben Nyugat-Európában ez az érték két-három százalék körül mozog. A regionális központoknál még rosszabb az arány.
Az alacsony szoftverhasználati mutatók ellenére azonban az intermodális logisztikai központok elégedettek az informatikai ellátottságukkal.
– A felmérésben tíz szolgál-tatóközpontot azonosítottunk, amelyek komolyan megfontolták, hogy megemelik informatikai ráfordításaikat pályázati források bevonásával – vázolja a helyzetet Mondovics János, a Logisztikai Fejlesztési Központ ügyvezető igazgatója. – Megkerestük őket és felkínáltuk a segítségünket. A tíz potenciális jelölt két hét alatt háromra apadt, majd végül azok is elálltak a pályázástól. Az indok minden esetben ugyanaz volt: annyira borúsak a kilátásaik az idei pénzügyi évre, hogy még az ötven százalékos önrészt is magasnak találták.
Az LFK ügyvezető igazgatója úgy véli: rövid távon ugyan meg lehet nyerni az árversenyt a takarékos megoldásokkal, hosszú távon azonban az elmaradó fejlesztések miatt végképp lemaradhatnak a nyugati szolgáltatókkal szemben.
Z. D.

Kapcsolódó cikkeink