Az elmúlt évben 10 százalékkal csökkent a sörfogyasztás Magyarországon
Magyarországon értékesített sör mennyisége alig több mint 5,4 millió hektoliter volt 2023-ban, ami jelentős visszaesést jelent a 2022-es 6,01 millió hektoliterhez képest. Az agroinform.hu jelentése szerint az idei évben ugyan sikerülhet a lemaradás egy részét ledolgozni, de hosszú távon az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is csökkenő trendet mutat.

Az idei új trendek közül kiemelkedik az alkoholmentes sörök dinamikus növekedése
A sörfogyasztás alakulását jelentősen befolyásolja az időjárás, amit nehéz előre tervezni. Bár a nyári sportesemények, mint a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia pozitív hatása várható, Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint ezek hatása nem számottevő. Alkoholmentes Sörök és Prémium Kategóriák Növekedése Az idei új trendek közül kiemelkedik az alkoholmentes sörök dinamikus növekedése, amely hosszú távon hatékony válasz lehet a csökkenő alkoholfogyasztási igényekre. Az új gyümölcskülönlegességekkel ízesített termékek népszerűsége is növekszik.
Ugyanakkor az összforgalom 90 százalékát továbbra is a lager sörök adják, így ezek a változások csak lassú átrendeződést jelentenek. Látványos elmozdulás figyelhető meg a minőségi sörök felé. A szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes forgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal. Ennek ellenére a KSH adatai szerint nőtt az árkülönbség a világos és a minőségi sörök között. 2023-ban fél liter minőségi sör fogyasztói átlagára 434 forint volt, ami 22 százalékkal magasabb a világos sörök 356 forintos átlagáránál.
Kisüzemi Sörfőzdék Kihívásai A hazai sörgyártás alapvetően nagyipari sörfőzdékben zajlik, amelyek a kibocsátás 96 százalékát adják. A mintegy 80-90 kisüzemi sörfőzde a teljes piaci visszaeséssel szemben 2 százalékos növekedésről számolt be. Az elmúlt években a vendéglátás covid-időszaki szüneteltetése, a munkaerőhiány, valamint az energia és alapanyag áremelkedései óriási kihívásokat jelentettek a söripar számára, különösen a kisebb tőkeerejű kisüzemi termelők körében.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint a hosszútávú sikerhez a kisüzemi szegmensben elengedhetetlen a folyamatos technológiai fejlesztés és az iparági ismeretek mély ismerete. Ennek köszönhetően az elmúlt egy-két évben jelentős konszolidáció figyelhető meg ebben az ágazatban. Jövőbeli Kilátások A söripar előtt álló kihívások ellenére vannak lehetőségek is. Az alkoholmentes sörök és a prémium kategóriák növekedése új irányokat nyit meg a piacon. Az időjárás és a sportesemények hatása mellett a fogyasztói szokások változása is befolyásolja a sörfogyasztás alakulását. Az iparág szereplőinek alkalmazkodniuk kell ezekhez a változásokhoz, hogy hosszú távon is sikeresek maradjanak.
Kapcsolódó cikkeink
Stabilizálódó prémiumszegmens, erősödő alkoholmentes kínálat – így alakult az uniós és hazai sörpiac 2024-ben
Az Európai Unió tagállamai 2024-ben összesen 34,7 milliárd liter sört…
Tovább olvasom >Történelmi mélypontra süllyedt a német sörpiac – egyre népszerűbb az alkoholmentes változat
Több mint harmincéves mélypontra esett a német sörértékesítés 2025 első…
Tovább olvasom >Forró augusztusban bíznak a sörgyártók
A tavalyi közel három százalékos növekedést követően az idei első…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: az előző év azonos időszakához mérten 4,9, májushoz képest 1,2 százalékkal mérséklődött az ipari termelés júniusban
2025 júniusában az ipari termelés volumene 4,9 százalékkal elmaradt az…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Továbbra is visszafogott az ipar teljesítménye
Az ipar továbbra is gyenge számokat produkál: júniusban az ipari…
Tovább olvasom >AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >