Az elmúlt évben 10 százalékkal csökkent a sörfogyasztás Magyarországon
Magyarországon értékesített sör mennyisége alig több mint 5,4 millió hektoliter volt 2023-ban, ami jelentős visszaesést jelent a 2022-es 6,01 millió hektoliterhez képest. Az agroinform.hu jelentése szerint az idei évben ugyan sikerülhet a lemaradás egy részét ledolgozni, de hosszú távon az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is csökkenő trendet mutat.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/08/Beer-top-10_monica-di-loxley-pJLmctCUmW0-unsplash-300x200.jpg)
Az idei új trendek közül kiemelkedik az alkoholmentes sörök dinamikus növekedése
A sörfogyasztás alakulását jelentősen befolyásolja az időjárás, amit nehéz előre tervezni. Bár a nyári sportesemények, mint a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia pozitív hatása várható, Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint ezek hatása nem számottevő. Alkoholmentes Sörök és Prémium Kategóriák Növekedése Az idei új trendek közül kiemelkedik az alkoholmentes sörök dinamikus növekedése, amely hosszú távon hatékony válasz lehet a csökkenő alkoholfogyasztási igényekre. Az új gyümölcskülönlegességekkel ízesített termékek népszerűsége is növekszik.
Ugyanakkor az összforgalom 90 százalékát továbbra is a lager sörök adják, így ezek a változások csak lassú átrendeződést jelentenek. Látványos elmozdulás figyelhető meg a minőségi sörök felé. A szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes forgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal. Ennek ellenére a KSH adatai szerint nőtt az árkülönbség a világos és a minőségi sörök között. 2023-ban fél liter minőségi sör fogyasztói átlagára 434 forint volt, ami 22 százalékkal magasabb a világos sörök 356 forintos átlagáránál.
Kisüzemi Sörfőzdék Kihívásai A hazai sörgyártás alapvetően nagyipari sörfőzdékben zajlik, amelyek a kibocsátás 96 százalékát adják. A mintegy 80-90 kisüzemi sörfőzde a teljes piaci visszaeséssel szemben 2 százalékos növekedésről számolt be. Az elmúlt években a vendéglátás covid-időszaki szüneteltetése, a munkaerőhiány, valamint az energia és alapanyag áremelkedései óriási kihívásokat jelentettek a söripar számára, különösen a kisebb tőkeerejű kisüzemi termelők körében.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint a hosszútávú sikerhez a kisüzemi szegmensben elengedhetetlen a folyamatos technológiai fejlesztés és az iparági ismeretek mély ismerete. Ennek köszönhetően az elmúlt egy-két évben jelentős konszolidáció figyelhető meg ebben az ágazatban. Jövőbeli Kilátások A söripar előtt álló kihívások ellenére vannak lehetőségek is. Az alkoholmentes sörök és a prémium kategóriák növekedése új irányokat nyit meg a piacon. Az időjárás és a sportesemények hatása mellett a fogyasztói szokások változása is befolyásolja a sörfogyasztás alakulását. Az iparág szereplőinek alkalmazkodniuk kell ezekhez a változásokhoz, hogy hosszú távon is sikeresek maradjanak.
Kapcsolódó cikkeink
A meleg nyárban bíznak idén is a sörgyártók
Bár a nagy sportesemények átmenetileg pozitív hatást gyakorolnak a sörfogyasztás…
Tovább olvasom >Újra közös sörrel jön a MONYO és a foodora
Közös sörrel indítja a nyarat a MONYO Brewing és a…
Tovább olvasom >Kiváló elismerést érő munkahelyi gyakorlatok a Borsodi Sörgyárnál
A Borsodi Sörgyár is elnyerte a Hungarian Business Leaders Forum…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 3,6 százalékkal nőtt
Májusban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >MBH Bank: Bíztató kilátások a kereskedelmi ágazatban – ágazati kitekintő
Májusban lényegében stagnált a kiskereskedelmi forgalom, a benzinkutak forgalma nélkül…
Tovább olvasom >KPMG: Szigorúbb szabályok jönnek a fenntarthatóság és az emberi jogok területén
Megjelent a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati átvilágításról szóló európai uniós irányelv,…
Tovább olvasom >