Az elhúzódó tél a jégkrémszezont is késleltette
Lassan lendül be a jégkrémpiac, hiszen a hosszan elhúzódó tél, a hűvös időjárás nem kedvezett a családi dobozos jégkrémek forgalmának és emiatt némi visszaesés tapasztalható a tavalyi év első feléhez képest. A GfK Hungária Háztartáspanel adataiból kiderül, hogy a diszkontok részesedése erősödött, a szupermarketek megőrizték harmadik helyüket, ám részesedésük visszaesett. A többség kedvence továbbra is a hagyományos csokoládés és a vaníliás ízesítés.
Igen kedvezően alakult a 2012. év a jégkrémgyártók és -forgalmazók számára: a 2011. jó évet követően 2012-ben is tudott bővülni a kategória. A háztartások az év során családi dobozos jégkrémből közel 14 százalékkal vásároltak többet, mint 2011-ben köszönhetően többek között a kellemes, meleg időjárásnak is.
Az idei évben a hosszan elhúzódó tél és a későn érkező nyár kevésbé kedvezett a kategóriának, így az év első hat hónapjában kevesebb fogyott a hűsítő édességből mint 2012 első félévében. A július és augusztus első hetében tapasztalható hőségnek köszönhetően a forgalom javulása valószínűsíthető a kategória szempontjából igazán főszezonnak tekinthető két nyári hónapban.
Az év első hat hónapjában mért közel 8 százalékos forgalom-visszaesés elsősorban a csökkenő vásárlási intenzitás eredménye: míg 2012 január-júniusi időszakában egy háztartás átlagosan 2,6 kilogrammnyi jégkrémet vett egy-egy bevásárlás alkalmával, ez a mennyiség idén 2,4 kilogrammra mérséklődött. A vásárlói kör sem bővült az első félévben: minden harmadik magyar háztartás vásárolt családi dobozos jégkrémet, ráadásul nem gyakrabban, mint korábban – jellemzően kéthavonta.
Egy liter dobozos jégkrémet nem egészen 600 forintért lehet beszerezni, ám nagyok a különbségek az egyes márkák között. A magasabb áron kínált gyártói márkák intenzív akciós tevékenységének köszönhetően ezeknek a márkáknak az átlagára némi csökkenést mutat, ugyanakkor a kereskedelmi márkák átlagárában növekedés tapasztalható. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a gyártói márkák mennyiségi forgalma kisebb mértékben csökkent, mint a sajátmárkás termékeké.
Továbbra is három fő értékesítési csatornája van a dobozos jégkrémeknek: a mennyiség több mint egyharmada a diszkontokban fogy, másik 31 százaléka a hipermarketekben. Visszaesett, de továbbra is őrzi harmadik helyét a szupermarket csatorna a mennyiségi forgalom egyötödével.
Kereskedelmi csatornák részesedése a családi dobozos jégkrém mennyiségi forgalmából (adatok százalékban kifejezve)
2012. január – június | 2013. január – június | |
hipermarket | 30 | 31 |
szupermarket | 29 | 22 |
diszkont | 34 | 36 |
hazai láncok | 5 | 7 |
egyéb | 2 | 4 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
A fogyasztók leginkább a hagyományos – csokoládés és vaníliás ízeket, illetve ezek mixeit kedvelik. A gyümölcsös ízek kevésbé fogynak, ezek közül az eper az, ami leggyakrabban kerül a vásárlók kosarába.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >