Az élelmiszeripar is megkongatta a vészharangot a Vörös-tengeri krízis miatt
Az elmúlt időszakban egyre növekvő feszültség tapasztalható a Vörös-tenger térségében a jemeni húszi terroristák hajókat érő fegyveres támadásai miatt Az amerikai és brit katonai erők válaszcsapásokkal reagálnak, de a helyzet súlyos hatásokkal jár az európai vállalatokra és az áruszállításra is.
Az autógyártástól kezdve az élelmiszer- és áruforgalmazásig számos iparág érintett. A Tesla például január 29-én kénytelen volt két hétre leállítani a Berlin melletti gigagyárában a termelést a vörös-tengeri áruszállításban tapasztalható fennakadások miatt. A pontos okokat a cég nem közölte, de az ágazat széles körű alkatrészhiánytól szenved.
A válság nem csak az autóipart érinti. Nagy brit kiskereskedők, beleértve a Tesco-t is, már év eleje óta figyelmeztetnek arra, hogy áruhiány léphet fel bizonyos termékeknél. A Pepco is hasonlóképpen készül a lehetséges kihívásokra. A Lidl is megszólalt, jelezve, hogy az áruhiányt és a kialakult helyzet hatásait ők is hamarosan érezni fogják.
A gazdasági teljesítmény szempontjából kulcsfontosságú autógyárak alkatrészhiány miatti termelési szünetei csak a krízis egyik aspektusa. A vásárlók is számolhatnak aggasztó következményekkel. A várható áruhiányok miatt az árak növekedhetnek, és az áruk késése számos szállítmányozó céget érint.
A Vörös-tengeri térségben történt események miatt a teherszállítók kitérnek a Szuezi-csatorna felé, ami növeli az európai kikötőkbe érkezés idejét. Ez a folyamat költségek növekedéséhez vezethet, és az árakra is kihatással lehet. Az áruszállítás elakadása globális szinten is hatással lehet, például Ausztráliában is átmeneti áruhiányokat okozhat.
Az élelmiszeripar különösen érzékeny lehet a válság hatásaira. Számos termelő aggódik, hogy a hosszabb tengeri útvonalon a friss zöldség-gyümölcs áruik megromolhatnak, mielőtt célba érnének. Ez az aggodalom az áruhiányok mellett a mezőgazdasági termelésre is komoly hatást gyakorolhat.
A válság hatásai a kiskereskedők piaci versenyét is befolyásolják. A Tesco és a Lidl is felkészül az esetleges áruhiányokra és az árak emelkedésére. Az üzletláncoknak óvatosnak kell lenniük az árak növelésekor, hogy ne veszítsék el vásárlóikat a versenytársak javára.
Az áruszállítás zavartalanságának érdekében számos cég próbál megoldásokat találni, például a hajózási útvonalak átszervezését és a szállítási stratégiák módosítását. A következő hetekben és hónapokban a vállalatoknak kreatív megoldásokra lesz szükségük a válság kezelése érdekében, miközben az egész világot érintő gazdasági kihívásokkal néznek szembe.
Kapcsolódó cikkeink
Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >