Az élelmiszeripar is megkongatta a vészharangot a Vörös-tengeri krízis miatt
Az elmúlt időszakban egyre növekvő feszültség tapasztalható a Vörös-tenger térségében a jemeni húszi terroristák hajókat érő fegyveres támadásai miatt Az amerikai és brit katonai erők válaszcsapásokkal reagálnak, de a helyzet súlyos hatásokkal jár az európai vállalatokra és az áruszállításra is.

A kép illusztráció
Az autógyártástól kezdve az élelmiszer- és áruforgalmazásig számos iparág érintett. A Tesla például január 29-én kénytelen volt két hétre leállítani a Berlin melletti gigagyárában a termelést a vörös-tengeri áruszállításban tapasztalható fennakadások miatt. A pontos okokat a cég nem közölte, de az ágazat széles körű alkatrészhiánytól szenved.
A válság nem csak az autóipart érinti. Nagy brit kiskereskedők, beleértve a Tesco-t is, már év eleje óta figyelmeztetnek arra, hogy áruhiány léphet fel bizonyos termékeknél. A Pepco is hasonlóképpen készül a lehetséges kihívásokra. A Lidl is megszólalt, jelezve, hogy az áruhiányt és a kialakult helyzet hatásait ők is hamarosan érezni fogják.
A gazdasági teljesítmény szempontjából kulcsfontosságú autógyárak alkatrészhiány miatti termelési szünetei csak a krízis egyik aspektusa. A vásárlók is számolhatnak aggasztó következményekkel. A várható áruhiányok miatt az árak növekedhetnek, és az áruk késése számos szállítmányozó céget érint.
A Vörös-tengeri térségben történt események miatt a teherszállítók kitérnek a Szuezi-csatorna felé, ami növeli az európai kikötőkbe érkezés idejét. Ez a folyamat költségek növekedéséhez vezethet, és az árakra is kihatással lehet. Az áruszállítás elakadása globális szinten is hatással lehet, például Ausztráliában is átmeneti áruhiányokat okozhat.
Az élelmiszeripar különösen érzékeny lehet a válság hatásaira. Számos termelő aggódik, hogy a hosszabb tengeri útvonalon a friss zöldség-gyümölcs áruik megromolhatnak, mielőtt célba érnének. Ez az aggodalom az áruhiányok mellett a mezőgazdasági termelésre is komoly hatást gyakorolhat.
A válság hatásai a kiskereskedők piaci versenyét is befolyásolják. A Tesco és a Lidl is felkészül az esetleges áruhiányokra és az árak emelkedésére. Az üzletláncoknak óvatosnak kell lenniük az árak növelésekor, hogy ne veszítsék el vásárlóikat a versenytársak javára.
Az áruszállítás zavartalanságának érdekében számos cég próbál megoldásokat találni, például a hajózási útvonalak átszervezését és a szállítási stratégiák módosítását. A következő hetekben és hónapokban a vállalatoknak kreatív megoldásokra lesz szükségük a válság kezelése érdekében, miközben az egész világot érintő gazdasági kihívásokkal néznek szembe.
Kapcsolódó cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Willys – a svéd Kaufland
A svéd Willys szűk, ámde a rivális Lidl kínálatánál szélesebb…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >KSH: 2025 első negyedévében a gazdaság teljesítménye stagnált a 2024. első negyedévihez képest
Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 első negyedévében a nyers…
Tovább olvasom >Vegyszerkoktél a tányéron: riasztó adatok az európai élelmiszerek szennyezettségéről
Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) friss jelentése szerint az európai…
Tovább olvasom >