Az élelmiszeripar is megkongatta a vészharangot a Vörös-tengeri krízis miatt
Az elmúlt időszakban egyre növekvő feszültség tapasztalható a Vörös-tenger térségében a jemeni húszi terroristák hajókat érő fegyveres támadásai miatt Az amerikai és brit katonai erők válaszcsapásokkal reagálnak, de a helyzet súlyos hatásokkal jár az európai vállalatokra és az áruszállításra is.

A kép illusztráció
Az autógyártástól kezdve az élelmiszer- és áruforgalmazásig számos iparág érintett. A Tesla például január 29-én kénytelen volt két hétre leállítani a Berlin melletti gigagyárában a termelést a vörös-tengeri áruszállításban tapasztalható fennakadások miatt. A pontos okokat a cég nem közölte, de az ágazat széles körű alkatrészhiánytól szenved.
A válság nem csak az autóipart érinti. Nagy brit kiskereskedők, beleértve a Tesco-t is, már év eleje óta figyelmeztetnek arra, hogy áruhiány léphet fel bizonyos termékeknél. A Pepco is hasonlóképpen készül a lehetséges kihívásokra. A Lidl is megszólalt, jelezve, hogy az áruhiányt és a kialakult helyzet hatásait ők is hamarosan érezni fogják.
A gazdasági teljesítmény szempontjából kulcsfontosságú autógyárak alkatrészhiány miatti termelési szünetei csak a krízis egyik aspektusa. A vásárlók is számolhatnak aggasztó következményekkel. A várható áruhiányok miatt az árak növekedhetnek, és az áruk késése számos szállítmányozó céget érint.
A Vörös-tengeri térségben történt események miatt a teherszállítók kitérnek a Szuezi-csatorna felé, ami növeli az európai kikötőkbe érkezés idejét. Ez a folyamat költségek növekedéséhez vezethet, és az árakra is kihatással lehet. Az áruszállítás elakadása globális szinten is hatással lehet, például Ausztráliában is átmeneti áruhiányokat okozhat.
Az élelmiszeripar különösen érzékeny lehet a válság hatásaira. Számos termelő aggódik, hogy a hosszabb tengeri útvonalon a friss zöldség-gyümölcs áruik megromolhatnak, mielőtt célba érnének. Ez az aggodalom az áruhiányok mellett a mezőgazdasági termelésre is komoly hatást gyakorolhat.
A válság hatásai a kiskereskedők piaci versenyét is befolyásolják. A Tesco és a Lidl is felkészül az esetleges áruhiányokra és az árak emelkedésére. Az üzletláncoknak óvatosnak kell lenniük az árak növelésekor, hogy ne veszítsék el vásárlóikat a versenytársak javára.
Az áruszállítás zavartalanságának érdekében számos cég próbál megoldásokat találni, például a hajózási útvonalak átszervezését és a szállítási stratégiák módosítását. A következő hetekben és hónapokban a vállalatoknak kreatív megoldásokra lesz szükségük a válság kezelése érdekében, miközben az egész világot érintő gazdasági kihívásokkal néznek szembe.
Kapcsolódó cikkeink
Magyar termékek ára Dániában: meglepő különbségek a hazai és külföldi árak között
Az élelmiszerárak itthon továbbra is meredeken emelkednek, így egyre nagyobb…
Tovább olvasom >A Shopper Park Plus Nyrt. Szlovákiában felvásárolt egy kiskereskedelmi park portfóliót
A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) felvásárolt Szlovákiában egy Tesco-központú…
Tovább olvasom >Németországban újra nagyobb a márkatermékek iránti fogyasztói bizalom
Mérséklődött a saját márkás termékek népszerűsége és ma már kevesebb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >