Az élelmiszerek nem ugrottak ki
A márciusi viszonylag magas infláció után áprilisban kissé lassult a fogyasztóiár-index növekedése. Az előző hónaphoz képest 0,5, az egy évvel korábbihoz viszonyítva 5,7 százalékos volt a drágulás. A KSH gyorsjelentéséből kiderül, hogy az első négy hónapban átlagosan 5,9 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.
2010. márciushoz viszonyítva áprilisban az élelmiszerek árai 0,5 százalékkal növekedtek. Ez az átlaggal azonos mértékű növekedés meghatározóan az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 4,2 százalékos drágulásának a következménye. Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek ára az előző hónaphoz képest 0,1 százalékkal csökkent. Árcsökkenés volt megfigyelhető a tojás (2,6 százalék), a liszt (1,7 százalék), valamint a sertéshús (1,6 százalék) esetében. A legnagyobb mértékben a ruházkodási cikkek árai emelkedtek (2,3 százalék), az ilyenkor szokásos szezonális változásoknak megfelelően. Az egyéb cikkek szintén az átlagosnál nagyobb mértékben (0,9 százalék) drágultak, ezen belül a járműüzemanyagok ára 2,7 százalékkal nőtt. A szeszes italok, dohányáruk ára az átlaggal megegyező mértékben nőtt.
2009. áprilishoz viszonyítva az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 2,4 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a kávé 10,6, a tojás 6,6, valamint a házon kívüli étkezés hat százalékkal. Árcsökkenés következett be a cukor (9,9 százalék), a liszt (7,7 százalék), a sertéshús (7,1 százalék) és az étolaj (6,5 százalék) esetében. Az átlagosnál nagyobb mértékben, 11,2 százalékkal növekedtek az egyéb cikkek árai, ezen belül a járműüzemanyagok 25,2 százalékkal, a gyógyszer, gyógyáruk 7,2 százalékkal drágultak. Szintén átlag felett, 10,9 százalékkal nőttek a szeszes italok, dohányáruk árai. A nyugdíjas havi fogyasztóiár-index 100,4 százalék, az éves pedig 104,6 százalék volt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Drágítja az élelmiszert, hogy túl sok kézen megy át? – Ellátási láncokról és a „rövidítés” illúziójáról beszélt Éder Tamás
Sokan gondolják úgy, hogy az élelmiszerek árából le lehetne faragni,…
Tovább olvasom >