Az élelmiszerek és a háztartási cikkek forgalma bővült a leggyorsabban a hazai e-kereskedelemben egy kutatás szerint
Az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek internetes értékesítési forgalma csaknem 45 százalékkal nőtt Magyarországon tavaly az első kilenc hónapban, ez a szektor bővült a leggyorsabban az online kiskereskedelmen belül 2021-ben – derül ki a GKI Digital Online Retail Big Picture című kutatásából.
Az MTI-hez hétfőn eljuttatott összefoglaló szerint a tavalyi első három negyedév bruttó 75 milliárd forintot meghaladó forgalma a negyedik negyedév hasonló mértékű bővülésével együtt 2021-ben több mint bruttó 110 milliárd forintos bevételt jelentett a napi fogyasztási cikkek hazai internetes piacán. Ezzel a napi fogyasztási cikkek szegmense már a negyedik legnagyobb online terület a magyar piacon a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után.
A kutatás eredményei szerint a magyar online vásárlók egyre bátrabban rendelnek akár a friss élelmiszerek közül is az internetről, a népszerűségi listát azonban a tartós háztartási cikkek vezetik. A legnépszerűbbek az online vásárlók körében a tisztítószerek, háztartási vegyiáruk, a szépségápolási termékek, valamint a gyógyszerek, vitaminok, egészségmegőrzési termékek. Az ötödik helyre kerültek a tartós élelmiszerek a toalettpapír, szalvéta, papíráru után.
A kutatás korosztályi bontásaiból kiderült, hogy az idősebb, 60 év feletti korosztály tagjaira a rendszeresség jellemző, a heti bevásárlást 18 százalékuk, a havi bevásárlást pedig 29 százalékuk intézi online is.
A 18-24 éves korosztály tagjainak vásárlási szokásai jelentősen eltérnek, rájuk nem jellemző, hogy ütemeznék az online bevásárlást, 51 százalékuk akkor vásárol napi fogyasztási cikket az interneten, amikor nincs kedve vagy ideje boltba menni.
Az átlag feletti arányban vásárolnak napi használati cikkeket online a nők, a 30-39 évesek és a Budapesten élők.
A válaszadók legnagyobb része, 36 százaléka elsősorban a termékek ára alapján választja meg, hogy melyik online áruházból rendel fogyasztási cikket, de csaknem ugyanennyien, 34,1 százalék választ korábbi tapasztalatai alapján. A korábbi pozitív tapasztalatok különösen fontosak a 60 év feletti felhasználók esetében, körükben a legnagyobb, 46 százalék azok aránya, akik ár helyett a kedvező tapasztalatok alapján választanak online áruházat.
Ugyancsak nagyon fontos szempont a fogyasztási cikkek online rendelésekor a weboldal könnyű használhatósága, valamint a kiszállítás kiszámíthatósága és gyorsasága is.
Élelmiszer és egyéb háztartási cikk internetes vásárlása kapcsán minden második válaszadót az bosszant a leginkább, ha a kiszállított termékek minősége nem megfelelő, 40 százalékuk az ügyfélszolgálat elérhetetlenségét tartja frusztrálónak, és ugyanennyien tartják problémásnak, ha helyettesítő terméket kapnak az eredetileg kiválasztott helyett.
A napi fogyasztási cikkeket rendelő online vásárlók 41 százaléka 2-3 napon belüli kiszállítási időpontot választ. A vásárlók csaknem negyede kér időnként aznapi, időnként későbbi kiszállítást, 21,3 százalékuk pedig nem ragaszkodik fix időablakhoz, akkor veszi át a terméket, amikor az megérkezik.
A napi szintű bevásárlást még kevesen intézik interneten keresztül Magyarországon, az aznapi átvételt a napi fogyasztási cikkeket rendelő vásárlóknak csak 7,6 százaléka részesíti előnyben, további 2,1 százaléka néhány órán belüli átvételt várna el, újabb 2 százalékuk pedig az éttermi kiszállításos rendelések mintájára egy órán belül szeretné megkapni a termékeket.
Az Online Retail Big Picture riportban bemutatott primer kutatási adatok mindegyike nem, kor, lakóhely és iskolai végzettség terén reprezentatív az aktív magyar online vásárlók 3,5 millió fős táborára. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >A magyarok kétharmada szerint változtatni kell az életmódon a klímaváltozás miatt
Egy új, az Európai Beruházási Bank (EBB) által készített felmérés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >