Az élelmiszer-biztonság háttéripara
Technológiai, elektronikai újítások nélkül hiábavaló lenne a drága biztonság. Az élelmiszer-biztonsági technológiák háttériparát szolgáltató cégek számos újdonságot fejlesztettek ki, hogy a nyomon követés biztosítása mellett a termőföldtől, illetve az óltól a fogyasztó asztaláig pontosan megismerhető legyen az élelmiszer útja.Ennek egyik fontos eleme a láncot alkotó hűtőrendszerek folyamatossága a gyártósortól az eladótérig. A szállítás mind az élelmiszer-biztonság, mind a minőség tekintetében kritikus művelet lehet, mivel az esetleg előforduló hibát a gyártó már nem tudja kiküszöbölni. Ezért a szabályozott hőmérsékletű hűtőkocsi, konténer használata a termékek szállítására ma már elengedhetetlen. A szállítmányozás fontos része a szállító jármű tisztaságának biztosítása takarítási-fertőtlenítési utasítás kiadásával és betartásának ellenőrzésével. Ha ugyanis ez elmarad, vagy vétenek a szabályok ellen, akkor megsérült a teljes élelmiszerlánc élelmiszer-biztonsága, hiába lett más szervezetek munkája.
Napjainkban a tömegesen előállított élelmiszerek – a globalizáció következtében – az egyik országból napok alatt több ország és földrész lakosaihoz eljuthatnak; egy-egy raktárbázison, logisztikai központban megoldhatatlan feladat lenne regisztrációjuk, csoportosításuk a korszerű jelöléstechnika nélkül.
A korszerű szállítmányozóktól elvárható, hogy az áruk nyomon követése általában vonalkódos rendszerrel történjen, így a raktári folyamatok is teljesen „papírmentesek”, és a szállítás folyamán teljes mértékben biztosított az áru nyomon követése.
Az élelmiszerekkel kapcsolatos krízisek, problémák számának növekedése nemcsak az élelmiszeren szereplő adatok védelmének fontosságára hívja fel a figyelmet, hanem egyre inkább előtérbe kerül a termékek életútjának nyomon követhetősége is. Az Európai Unió élelmiszer-szabályozása több rendelet (178/2002/EK, 852/2004/EK) és számos szabvány, ill. rendszer (EUREPGAP, HACCP, ISO 22000 stb.) bevezetésével meghatározta az élelmiszer-biztonságra, a higiéniára és a nyomon követhetőségre vonatkozó minimális közösségi előírásokat.
Automatikus adatszinkronizáció
Hasonló fontosságú a sokszereplős élelmiszerlánc partnerei közötti adatkommunikáció. Ennek automatizálására és folyamatosságának biztosítására a GS1 2004 óta működteti globális hálózatát, a Globális Adatszinkronizációs Hálózatot (GDSN – Global Data Syncronization Network). A GDSN egy automatizált, szabvány alapú nemzetközi információs hálózat, amely lehetővé teszi a biztonságos és folyamatos adatszinkronizációt, és biztosítja a kereskedelmi partnerek adatbázisainak összehangolását mind a nemzetközi, mind a lokális piacokon.
A GDSN-partnerek olyan minősített adatbankokon keresztül kapcsolódnak egymáshoz, amelyek szigorú elvárásoknak megfelelve szereztek jogot arra, hogy a hálózat részévé váljanak. A GS1 Magyarország által fejlesztett és karbantartott GS1Perfect egyike annak a 23 adatbanknak, amelyek jelenleg a hálózatot alkotják.
A GS1Perfect olyan felhasználóbarát megoldásokat nyújt, amelyek segítségével a magyar piaci szereplők (kis-, közép- és nagyvállalatok a saját igényeiknek megfelelően) képesek termékeik törzsadatait hatékonyan kommunikálni nemzetközi partnereikkel bárhol a világon. Lehetőséget biztosít akár több száz vevővel egy időben történő harmonizált és pontos törzsadat-kommunikációra anélkül, hogy a termékadatokat minden esetben újból be kellene tölteni a rendszerbe. A rendszer környezete a legteljesebb mértékben biztonságos, a bekerülő adatok szigorúan védettek. A GS1 Magyarország számos kiegészítő szolgáltatással támogatja partnerei adatszinkronizációs törekvéseit, például több témakörre koncentráló képzések és szakmai tanácsadások biztosításával, amelyek közt a legújabb, az előzőekben említett adatminőségről és a termékméretek pontos megállapításáról szóló szakképzés már elérhetővé vált.
Etikettvédelemmel a hamisítások ellen
Ma már sok esetben nem elegek a hagyományos árujelölések ahhoz, hogy egy-egy terméken szereplő információt hitelesnek tekintsünk. Annak érdekében, hogy a tudatos vásárlók bizonyossággal dönthessenek, speciális biztonsági elemekkel kell védeni az árucikket és a rajta szereplő adatokat.
Az élelmiszerekkel történő visszaélések a 2006 végén kirobbant hamisítási botrány óta a hazai közbeszéd részévé váltak. Az akkor átcímkézett több tonna hústermék, csokoládé és egyéb élelmiszer hatalmas felháborodást váltott ki. Az ott alkalmazott hamisítási technika során a lejárt szavatosságú termékek adatait acetonnal lemosták a címkékről, majd a gyártási, a lejárati időre stb. vonatkozó hamis adatokkal látták el őket.
Az eset rávilágított arra, hogy milyen sebezhető a jelenleg alkalmazott termékjelölési rendszer, és hogy ezen belül is egy-egy áru címkéje, etikettje nyújtja a legtöbb lehetőséget a visszaélésre. Az ilyen, a címkét, illetve etikettet érintő hamisítási technikákkal szemben magának az etikettnek a védelme az egyik leghatékonyabb védekezés. Ennek lényege, hogy az etikettet kell olyan biztonsági jelölésekkel, elemekkel ellátni, amely technológiák alkalmazása jelentősen megnehezíti és megdrágítja a hamisítók számára a címkén szereplő adatok módosítását.
Az Állami Nyomda által kifejlesztett termékjelölő biztonsági címke védelmi mechanizmusa kettős. Egyrészről a címke alapanyaga tartalmaz egy speciális biztonsági adalékanyagot. Ennek az egyedi fejlesztésű anyagnak a meglétét az etiketten egy egyszerűen használható kézi eszköz ellenőrzi, egyértelmű igen-nem választ adva. Másrészről magára a címkére a vonalkód és más azonosítók nyomtatása előtt egy sorszámozott biztonsági alnyomat kerül, amely a címke teljes felületén helyezkedik el. Ez az alnyomat olyan, oldószerérzékeny festékkel kerül nyomtatásra, amely minden kétséget kizáró jelet hagy maga után (az alnyomat elmosódik), amennyiben akár a vonalkódot, akár más adatot, azonosítót megkísérelnek eltávolítani a címkéről.
Mind az adalékanyag, mind pedig az ellenőrző berendezés egyedi fejlesztésű megoldás. Ez utóbbi a RADIR elnevezésű kézi készülék, amely felhasználóbarát módon hang- és fényjelzéssel reagál a biztonsági adalékanyag címkében való meglétére. Az akkumulátoros táplálású RADIR alkalmas a legkülönfélébb hordozókba kevert jelölőanyag kimutatására. A jelölőanyag mennyisége befolyásolja az észlelhetőséget és az észlelési távolságot. Megfelelő adalékanyag-koncentráció esetén az eszköz olyan áteresztő anyagok esetében is megbízhatóan képes detektálni az anyag jelenlétét, mint az üveg, vagy éppen az átlátszó műanyag.
Úttörő RFID-projekt az Unilever bevonásával
Az RFID-technológia egy speciális alkalmazási területe a hűtési lánc során történő nyomon követés. A szenzoros RFID-technológia hűtési láncban történő felhasználásának hatékonyságát az Állami Nyomda Nyrt. és az Unilever Magyarország Kereskedelmi Kft. úttörőnek számító projektje bizonyította.
Közép-Kelet-Európa második legnagyobb biztonsági nyomdája, az Állami Nyomda Nyrt. és hazánk egyik vezető FMCG-cége, az Unilever Magyarország egy, a környezeti hatásokra igen érzékeny termékcsoport, a jégkrémek minőségének biztosítására dolgozott ki egy Európában is egyedülálló nyomon követési projektet. A projekt célja, hogy RFID-technológia alkalmazásával fény derüljön arra, hogy a logisztikai lánc mely pontjain és miért romlik a jégkrém minősége. A jégkrém minősége -18 Celsius-fok (-4 Fahrenheit-fok) fölött jelentős mértékben romolhat. Mivel a termék a gyártástól a fogyasztóig akár tíz közvetítőn is keresztülmehet, a gyártóknak szükségük van egy, a tárolási és kezelési körülményeket rögzítő módszerre.
A projekt keretében a veszprémi gyárban készült jégkrémes raklapok, illetve az egyes áruházak hűtőládái hőmérsékletszenzorral ellátott, elemmel működő, fél-passzív RFID-tag-eket kaptak, amelyek programozásuknak megfelelően rögzítették a hőmérsékleti adatokat. A logisztikai lánc során a tag-ekkel megjelölt jégkrémes ládák a gyárból az Unilever hazai elosztó központjába kerültek, majd a kiskereskedelmi elosztó központokba, onnan pedig a kiskereskedelmi üzletekbe. Az RFID-tag-ek képesek voltak -30 Celsius-fokos hőmérsékletben dolgozni, és minden tag több mint 400 000 idő/hőmérséklet leolvasást elvégezni rendkívüli időmérési (0,006 százalékos) pontossággal.
A nyomon követési szakasz után a tag-ek idő- és hőmérsékleti adatait az Állami Nyomdában letöltötték és feldolgozták. Az adatokat a raklapok mozgásának adataival összevetve egyértelműen kimutatható volt, hogy mely pontokon mutatkoztak nagymértékű eltérések a hőmérsékleti viszonyokban. A mérési eredmények segítséget nyújtottak a hűtési lánc krízispontjainak feltérképezésében, anomáliák korrigálásában és a folyamatok megfelelő szervezésében.
Mindent összefog a HostLogic üzleti szoftvere
Az élelmiszer-ipari cégek teljes körű ellenőrzése nem könnyű feladat, mivel az ilyen profilú vállalatok tevékenysége rendkívül összetett. Különböző minőségű alapanyagokkal dolgoznak, amelyeknél a felvásárlási ár minősítésfüggő, s a legtöbb esetben romlandó nyersanyagok felhasználása miatt a gyorsaság elengedhetetlen. Maga a gyártás és értékesítés szervezése sem egyszerű, különösen akkor nem, amikor a sokféle alapanyagból készült termék előállítása során az élelmiszer-biztonság szempontjából a nyomon követhetőséget – amelynek dokumentálása a gyártó felelőssége – is biztosítani kell.
E cégek napi vállalatirányítási feladatai közé tartozik a különböző minőségű alapanyagok felvásárlása és feldolgozása; a hatékony termelésirányítás akár többszintű termelési folyamatok megvalósításával, az összeépülő és szétváló technológiák kezelése, valamint a termékek nyomon követése az alapanyagtól a gyártáson keresztül egészen a vevőkig. További komplex feladatok a raktározott áruk szavatossági idejének kezelése FIFO, FEFO vagy egyéb árukezelési stratégia alkalmazásával; az áru komissziózása és számlázása nagyszámú vevő felé; a kiszállítás összehangolása a telephelyek és vevők között; önköltség és többszintű fedezetszámítás; időszakos visszatérítések napi aktualizált kimutatása.
Az élelmiszer-ipari cégek gyártásfolyamatainak nyomon követése tehát fejlett informatikai támogatást igényel.
– A HostLogic Kft. közel egy évtizede kínál SAP-alapú vállalatirányítási rendszereket, s az évek során felhalmozott tapasztalat alapján az élelmiszeripar számára is kifejlesztett egy olyan teljes körű megoldást, amely révén ezek a bonyolult folyamatok kezelhetők, és egyebek mellett az élelmiszer-biztonság szempontjából is nyomon követhetők – mondta Molnár Attila értékesítési igazgató.
A HostLogic SAP üzleti szoftvere különböző ágazatokban – tejipar, húsipar, malom- és sütőipar stb. – kínál iparág-specifikus megoldásokat, kezeli a felvásárlás ágazatonként eltérő eljárásait és minősítési rendszereit. Az értékesítési folyamatokat szintén teljes mértékben lefedi, beleértve a vevői reklamációk kezelését; az ezekből érkező adatok, információk visszacsatolhatók a gyártási folyamatokhoz, a vevők kiszolgálásának és a termékek magas minőségének folyamatos biztosítása érdekében.
A szoftver termelési moduljához hozzátartozik a gyártási technológiai műveletek teljes leképezése, valamint a receptúrák kezelése. A rendszer teljes mértékben kezeli és biztosítja a termelésirányítás számára fontos technológiai előírásokat, továbbá lehetőség van alternatív receptúrák és gyártási technológiák rugalmas alkalmazására. A termelési folyamatba szükség szerint rugalmasan építhetők be minőségellenőrzési pontok, a gyártásközi minőségellenőrzés pedig automatikus visszacsatolást és folyamatszabályozást tesz lehetővé (például készletzárolás, további vizsgálatok elrendelése).
A nyomon követhetőség a raktározás során is fontos. A HostLogic SAP-megoldása a modern vonalkódos azonosítási technológiát is támogatja, amelynek segítségével a raktári folyamatok kezelése nagymértékben egyszerűsíthető, gyorsítható és minimalizálja a hibalehetőségeket. Így maximálisan kontrollálható a beérkezés, betárolás, a raktáron belüli anyagmozgás, valamint a disztribúciós folyamatok is. A HostLogic SAP-megoldásának előnye az élelmiszeriparra kidolgozott speciális funkciók széles köre, a rugalmasság, az adatok könnyű bevitele, a beépített ellenőrző funkciók, a felhasználóbarát használat, valamint a gyors működés.
Czauner Péter
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >