Az élelmiszer ára újra fékezi az inflációt
2009. szeptemberben az egyhavi átlagos fogyasztóiár-csökkenés 0,1 százalék volt. 2008 szeptemberéhez viszonyítva az árak 4,9 százalékkal növekedtek. Idén, az első kilenc hónapban, átlagosan 3,9 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.A KSH gyorsjelentéséből az is kiderül, hogy egy hónap alatt – 2009 augusztusához viszonyítva – az élelmiszerek árai 0,6 százalékkal csökkentek, meghatározóan az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 7,1 százalékos árcsökkenése következtében. Növekedett az óvodai, bölcsődei étkeztetés (1,7 százalék), a szalámi, szárazkolbász, sonka (1,4 százalék), valamint a sertészsiradék (1,3 százalék) ára. Árcsökkenés volt megfigyelhető az étolaj (2,2 százalék), a rizs, hántolmányok (1,7 százalék) és a sertéshús (1,2 százalék) esetében. A legnagyobb mértékben a ruházkodási cikkek drágultak (2,9 százalék) a szezonváltás következtében. A szeszes italok, dohányáruk (egy százalék), valamint a tartós fogyasztási cikkek és a háztartási energia (0,7-0,7 százalék) esetében áremelkedés volt megfigyelhető. A szolgáltatások árai az átlaghoz képest nagyobb mértékben csökkentek (1,1 százalék), ezen belül az üdülési szolgáltatások árai átlagosan 11,1 százalékkal lettek olcsóbbak.
Egy év alatt – 2008. szeptemberhez viszonyítva – az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, három százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen drágult a sertészsiradék 20,5, a tojás 11,1, a párizsi, kolbász 10,0, valamint a szalámi, szárazkolbász, sonka 8,8 százalékkal. Árcsökkenés következett be az étolaj (19,2 százalék), a sajt (12,5 százalék), a tej (9,1 százalék) és a liszt (8,8 százalék) esetében. Az átlaghoz képest nagyobb mértékben, 9,4 százalékkal drágultak a szeszes italok, dohányáruk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >Hódít a #MatchaTok: a japán zöldtea por lett a közösségi média új kedvence
A TikTokon elindult #MatchaTok trend szélsebesen meghódította a világot: a…
Tovább olvasom >