Az egészséges is lehet finom!
A bébi- és gyermekétel-piac gyártói szüntelenül újabb és újabb termékekkel és ízvilágokkal kísérleteznek annak érdekében, hogy gazdagítsák a babák étrendjét, és megkönnyítsék az édesanyák mindennapjait. A termékfejlesztések egyik legfontosabb szempontja a fogyasztói elvárásoknak való megfelelés, de éppilyen lényeges az árak versenyképességének fenntartása is, hiszen az is kulcsfontosságú tényező a vásárlói döntésekben.
A bébi- és gyermekételek szegmensében is számos bizonytalansági faktorral kellett szembenézniük a gyártóknak és forgalmazóknak 2023 folyamán; ilyen volt például a szomszédunkban zajló háború hatására elszabadult infláció. Emellett a születések száma is negatív tendenciát mutat, ami ugyancsak hatással van a kategória eredményeire. A KSH adatai alapján míg az 1900-as évek elején 200 ezer körüli kisbaba született, a századforduló végére ez a szám lefeleződött, 2023-ban pedig már csak 85,2 ezer volt az élveszületések száma – tudjuk meg Bazsó Ritától, az Univer Product Zrt. marketingigazgatójától.
A szakember szerint a babák táplálására vonatkozóan a gyártóknak napjainkban egyre szigorodó előírásoknak kell megfelelniük, és az ellenőrzés is jóval alaposabb, mint egyéb élelmiszerek esetében. Amellett, hogy nem tartalmazhatnak növényvédő szereket, fontos a tartósításuk is, hiszen csakis hőkezeléssel biztosíthatják a kismamák számára azt, hogy akár két évig is megőrzi minőségét a termék.
Erősödő bio vonal
Az Univer márka esetében kiegyensúlyozottan alakult a 2023-as év, hiszen a többi márkához képest minimális csökkenéssel bár, de meg tudta tartani kiemelkedő szerepét.
– Legkedveltebb termékeink a 6 hónapos korosztálynak szánt gyümölcsös-zöldséges-húsos kombinációk közül kerülnek ki. Népszerűek a desszertek is, főétkezések mellé vagy két főétkezés közé szívesen adják az anyukák a babáknak. Előkelő helyet foglalnak el a Junior ételeink is, amelyeket az 1–3 éves korosztály számára készítünk, és a bébiitalokat is nagyon szeretik legkisebb fogyasztóink – ismerteti Bazsó Rita.
Az Univer a piac elvárásának megfelelően minden évben jelentkezik újdonságokkal. A hagyományos mellett a bio vonalat is szélesítik, az organikus alapanyagok felhasználási körét folyamatosan bővítik.
– Az idei évre elértük azt, hogy minden termékünk tartalmaz valamilyen százalékban bio nyersanyagot. Ezenfelül a portfólió fele elérte a teljes bio minősítést, amit szeretnénk a közeljövőben a komplett portfólióra kiterjeszteni – vetíti előre a szakember.
Döntő szempont az ár
Mennyiségi visszaesés leginkább a bébimenük és az italok szegmensében látható, míg a desszertek az évek óta dinamikusan fejlődő alutasakos termékeknek köszönhetően kevésbé érintettek a negatív trendben, sőt az év utolsó negyedévében a szegmens már növekedésbe is fordult.
– A fogyasztók vásárlási döntéseik során előtérbe helyezik az ár alapján történő választást. Ennek következtében a bébiétel kategóriában a saját márkás termékek 5 százalékpontos piacrész-növekedést értek el 2022-höz képest. Mivel a drogérialáncok gazdag saját márkás kínálattal rendelkeznek, a csatorna tovább erősödött, és már a forgalom közel 60%-a realizálódik ezekben az üzletekben. A diszkontláncok szintén izmosodni tudtak, saját márkás kínálatuknak és kedvező árú alutasakos termékeiknek köszönhetően, így a piac 11,4%-át fedik le. A forgalom leginkább a hipermarket csatornából terelődött át, mely a piac 16%-át birtokolta 2023-ban – avat be Makai Noémi, a HiPP Termelő és Kereskedelmi Kft. marketing managere.
Korszerű és fenntartható gyártás
A HiPP az elmúlt időszakban a jelentős változások mellett is meg tudta őrizni piacrészét.
– Lényegesnek tartjuk, hogy a gyermekeket a legújabb táplálkozástudományi ismeretek alapján készült ételekkel kínáljuk, és bevezessük őket a színek, ízek, illatok izgalmas világába. A HiPP ennek elismert szakértője, hiszen a vállalat idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját – emeli ki Makai Noémi.
A HiPP a legmodernebb gyártási módszerekkel dolgozik, amelyek lehetővé teszik termékeinek további fejlesztését, és a természetes nyersanyagok lehető legkíméletesebb feldolgozását. A gyermekkészételektől kezdve az alacsony allergéntartalmú termékeken és a vegetáriánus menükön át az új környezetbarát és praktikus csomagolási formákig a HiPP folyamatosan törekszik termékeinek továbbfejlesztésére, hogy az anyák könnyebben és a legkorszerűbb irányelvek mentén táplálhassák babáikat. Legújabb kutatási területük a microbiota fejlődési folyamataira és az egészséges bélflóra támogatására terjed ki.
– Minden, amit teszünk, a fenntarthatóság koncepcióját követi. Folyamatosan fejlesztjük folyamatainkat a karbonlábnyomunk minimalizálása érdekében – hangsúlyozza a marketing manager.
Előtérbe kerül a funkcionalitás
Pókecz Anna, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. marketingvezetője azt tapasztalja, hogy a piacon egyre szélesebb a választék a különböző reggelizőtermékek között, így a verseny is fokozottabb.
– Mindenki próbál egészséges, azonban ízletes pelyheket gyártani, a termékkínálatban a fő ízek, a csokoládé, a fahéj és a méz dominálnak. Összetételükben a termékek eltérnek, de a gyártók igyekeznek a piaci elvárásoknak megfelelően funkcionálissá alakítani gabonapelyheiket. Ezáltal már több dobozon is megtalálható a vegán, gluténmentes, laktózmentes, cukorcsökkentett vagy pedig a vitaminnal dúsított piktogram. A gyerekeknek szánt termékeknél a csomagolásra is kiemelt figyelmet kell fordítani, hiszen esetükben lényeges, hogy a grafika megszólítsa őket – teszi hozzá Pókecz Anna.
Egészséges, tápláló összetétel
A Cerbonának az előző évhez képest mind értékben, mind mennyiségben sikerült növekednie 2023-ban. Általánosságban 13%-os mennyiségi növekedést tapasztaltak a gabonapehely kategóriában, amit az új listázások és a megújult termékek eredményeztek.
– A korábban meglévő 3 cikkelemes portfóliónkat 2 új ízzel bővítettük, ami plusz forgalmat generált. A két új termék, a kakaós rizspehely és a karamellás kukoricapehely jól bizonyított, de az örök kedvenc továbbra is a kakaós golyó és pehely. Termékfejlesztéseink során nagy hangsúlyt fektettünk a különböző fogyasztói igényekre és piaci elvárásokra. Fontos az egészséges, tápláló összetétel és a plusz hozzáadott érték is. Gyermekeknek készített termékek során például a hozzáadott kalcium vagy az élelmi rost forrás is elsődleges szempont – informálja lapunkat Pókecz Anna.
Jelen és jövő
Szaksz Gabriella, a Lolo Snack Kft. tulajdonosa arra hívja fel a figyelmet, hogy gyermeknek előállított élelmiszereknél elengedhetetlen minden hozzáadott alapanyag feltüntetése a csomagoláson, valamint azt is jelezni kell, ha a termék elkészítése során találkozhat allergizáló (mogyorószármazékok, szója stb.) tényezővel.
Megfigyelése szerint manapság a vegán aszalványrudik rendkívül felkapottak lettek. A különböző „mindenmentes” szeletek, amelyeket könnyedén magunkkal tudunk vinni, kis helyen is elférnek, nagy segítséget jelentenek az édesanyák számára.
– Az impulzív vásárlást ebben a kategóriában is felváltotta a tudatosság. Az emberek számára fontos a szép, jól brandingelt, mégis olcsó termék. Azt gondolom, a következő években azok a termékek fogják megállni a helyüket a kereskedelemben, amelyek adnak a PR-ra, a minőségre, a megjelenésre és árazástechnikában is legyőzhetetlenek – jósolja Szaksz Gabriella.
Snappek kicsiknek és nagyoknak
A Lolo Snack Kft. 2023-ban közel dupla mennyiséget gyártott és forgalmazott, mint az előző évben. Termékeiket nem csak a magyar piacra gyártják, az értékesítési mérlegük több mint felét a külföldi piac jelenti.
– 2023-ban a gyermekeket nevelők kisebb százalékban vásárolták a termékeinket kifejezetten a csemetéknek, az egészségtudatosságot szem előtt tartók és az ételintoleranciákban szenvedők körében volt nagyobb szerepük – nyilatkozza a Lolo Snack Kft. tulajdonosa.
Gyermekek körében az almasnappjük a legkedveltebb íz, míg a nők a mangót és az ananászt választják gyakrabban, a férfiak esetében pedig a meggy a favorit.
– Az idei évben piacra dobjuk a cukormentes, vegán, gluténmentes bonbonunkat, szaloncukrunkat és a rudinkat. A snapp-portfóliónk pedig a régóta várt zöldségízeinkkel bővül majd, amelyek némi extra ízesítést is kapnak, de csakis a legtermészetesebb módon – mondja Szaksz Gabriella.
Egyre tudatosabban választanak gyermekvitamint a szülők
Azon kategóriákon, ahol a Béres versenyzik, a gyermekvitaminok piaca értékben bővülést tudhat magáénak 2023-ban az előző évhez képest, amit teljes mértékben az áremelések mozgattak.
– A vásárlókra jellemző a márkahűség, de az inflációs árszínvonal-emelkedés hatására a fogyasztók tudatosabban keresik a promóciókat, több időt szánnak az árak online és offline összehasonlítására – állapítja meg Dezse Boglárka, a Béres Gyógyszergyár Zrt. belföldi kereskedelmi és marketingigazgatója.
A három év feletti korosztályban leginkább a rágó- és gumivitamin-tabletták népszerűek. A szülők a gyermekek számára választott márkától leginkább azt várják el, hogy finom ízű legyen. Emellett kiemelt jelentőséggel bír a cukormentesség is, mint termékjellemző, de a legfőbb szempont mindezeken túl az egészségtámogatás.
Több mint 30 év tapasztalat
– Az étrend-kiegészítők kiválasztásánál legyen a minőség és a megbízhatóság az elsődleges, és csak ezt követően érdemes az egyéb szempontokat mérlegelni. Csak olyan megbízható gyártó termékét vásároljuk meg, amelyik garanciát tud vállalni a biztonságosságra és a magas minőségre. A Béres több mint harminc éve ezt teszi, hiszen a gyógyszergyártásban alkalmazott minőségügyi rendszer keretei között végzi az étrend-kiegészítők előállítását is – hangsúlyozza Dezse Boglárka.
A legnépszerűbb gyermek étrend-kiegészítő szegmensek a szülők körében a multivitamin, valamint a C- és D-vitamin.
– Béres Actival Kid Gumivitamin gumitabletta termékünk új 90 darabos, gazdaságos kiszerelésben is elérhető. Az Actival Kid Gumivitamin nemcsak cukormentes és finom, hanem a benne lévő összetevők közül az A-, B6-, B12-, C-, D3-vitamin, folsav és cink hozzájárulnak az immunrendszer normál működéséhez. Kibővítettük Béres VitaKid termékcsaládunkat, a C+D gumivitaminkészítmény mellett bevezetettünk kalcium+D és vas készítményeket is, természetesen cukormentesen, változatos ízekben (lime-narancs, eper, kékszőlő) – vázolja a belföldi kereskedelmi és marketingigazgató.
Folyamatosan szélesedő kínálat
A dm kft. saját adatai azt mutatják, hogy a gyerekvitaminok terén forgalmi értékben javulás történt, darabszám tekintetében viszont stagnálás tapasztalható az előző évi adatokhoz képest.
– Az elmúlt években a gyógykategóriát nagyban befolyásolta a COVID időszaka, amikor is a forgalom ugrásszerűen megemelkedett. Majd az alapanyagárak, gyártási-logisztikai költségek emelkedésének hatására az árak erős növekedése volt érzékelhető. Nehezítette a helyzetet a gyártók részéről a minőségi alapanyagok beszerzése is, aminek következtében némely esetekben szállítási problémák merültek fel – tájékoztat Zabán Ferenc, a dm Kft. szortiment managere.
Meglátása szerint egyre nagyobb teret hódít az online vásárlás, amivel időt, energiát tudnak spórolni a vásárlók, valamint több hasznos információ szerezhető a termékekről.
– Vásárlóink egyre tudatosabban döntenek, ez még fokozottabban látszik a gyógykategória területén. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az összetevők minőségére, felszívódására, annak az adott termékben lévő mennyiségére. A gyermekvitaminok terén is látható, hogy az egyes korosztályok testi-szellemi fejlődéséhez, a beviteli módokhoz igazodnak a termékek. A gyermekek körében közkedvelt a gumivitamin és a rágótabletta, amelyek élvezetesebbé teszik a napi szükséglet kielégítését – világít rá Zabán Ferenc.
Egyre szélesebb palettán mozog a gyermekeknek készült termékek köre, már a klasszikus multivitaminok, C-D-vitaminok mellett immunerősítők, étvágynövelők is megtalálhatóak. Újdonságaik között szerepel az ivóampulla, valamint a csokiszelet formába bújtatott vitaminok.
– A dm saját márkás Mivolis maci multivitaminja a legkedveltebb ebben a kategóriában, amely árban is kiemelkedő. A dm saját márkái nagy népszerűségnek örvendenek minden kategóriában, számos megmérettetésen kapnak díjat, elismerést. A Mindig megéri ár stratégiánk értelmében a jó ár-érték arány mellett áraink négy hónapon át nem emelkednek, ami kiszámíthatóságot jelent a vásárlóknak – zárja gondolatait a szortiment manager.
//
Bébiételből is egyre inkább a kereskedői márkák felé tolódik a piac
A folyékony és száraz bébiételek kategóriára együttesen 21 milliárd forintot költöttek a fogyasztók 2023 januárja és decembere között, ami 9%-os bővülés a korábbi évhez képest, tájékoztatta lapunkat az NIQ piackutató cég. A kategória volumenben ugyanakkor 9%-kal visszaesett.
A folyékony bébiételek esetén a drogériák piaci részaránya 54-ről 58%-ra kúszott, a száraz bébiételek esetében pedig 71-ről 77%-ra.
A folyékony bébiételek piaca is a saját márkák felé tolódott: ezen termékek immár a forgalom 28%-át bonyolították le, míg a tavalyi évben ez az arány 23% volt. Száraz bébiételek tekintetében 10-ről 16%-ra nőtt a kereskedői márkák részesedése.
Kapcsolódó cikkeink
Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >Sminkek és illatok – Újdonságok a szépségiparban
Az utóbbi években a dekorkozmetika piacán tapasztalható dinamizmus és folyamatos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >