Az egészség jelszavára változik lassan a teapiac szerkezete
Adorján Lilla, az Unilever Cate-gory Operations Assistant Managere ezt így foglalja össze:
– Az emberek egyre jobban törekednek az egészségtudatos életmód kialakítására, ezt a mindennapi döntéseikben, a vásárlásaik során is igyekeznek figyelembe venni. Érdeklődésük és igényük egyre inkább a természetes alapanyagok és a „jótékony hatású” termékek felé fordul. Ennek a trendnek az erősségét jól mutatja, hogy mindeközben a tea átlagára egyenletesen emelkedett. Ez azonban nem tántorította el az egészségükre egyre inkább figyelő fogyasztókat.
– A fő teatermelő országokban – Kenyában, Srí Lankán és Indiában – a szárazság csökkentette a termelést, amelynek következtében a tea ára is megemelkedett – utal a világpiaci folyamatokra Kuti Krisztina, a Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere.
Habár a kereskedelmi márkák súlya növekszik az eladásokban, az innovatív, marketingmunkával támogatott gyártói márkák többsége előtt is nyílik tér a növekedésre. Ez utóbbiak az elmúlt években a hagyományos fekete és gyümölcsteák mellett olyan különlegességekkel is bővítették termékvonalukat, mint a rooibos, fehér vagy vörös teák. Ezek közül a rooibos tea már 7 százalékát adja a teljes herbapiacnak, tudjuk meg Vig Katalintól, a Sara Lee Hungary Zrt. teamárkacsoport-menedzserétől.
– Ez nem rossz eredmény – szögezi le a Sara Lee szakembere. – A rooibos tea édeskés, koffeinmentes és nem savas, jó a gyomornak. A fehér tea kisebb rést hasított ki a piacból, valószínű a zöld tea reneszánsza következtében. A termék íze a legfontosabb a vásárlási döntésben, intenzívebb ízeket kedvelnek a magyar vásárlók, mint a nyugat-európaiak.
Adorján Lilla az Unilever részéről további két tendenciára hívja fel a figyelmet.
Az egyik: ízek tekintetében a hagyományosabb fekete és zöld tea, vagy a citrom- és eperízesítések mellett a fogyasztók kezdenek nyitni a különlegességek felé is.
Ezen kívül úgy látja, hogy a csatornapreferenciák is átrendeződnek: a gyógyszertárak mellett megnő a kiskereskedelmi csatornák szerepe a tea értékesítésében, hiszen már itt is keresik a fogyasztók ezeket a teákat.
Tavaly ősz óta a Twinings zöld és herbateái is kaphatók a dm üzletekben, és ez komoly pluszt tett hozzá a márka eladásaihoz, tudjuk meg a Maresi Foodbroker brand menedzserétől.
– Azt is láthatjuk a piacon, hogy a filteres teák esetében több gyártó mennyiséget csökkentett, illetve új, formabontó kiszereléssel rukkolt elő. A Twinings mind a filteres, mind pedig a szálas teák esetében megtartja a mennyiségi kiszerelést, a tea minőségét pedig a több mint 300 éves hagyomány teszi teljessé – mondja Kuti Krisztina.
Különleges ízkombinációkkal bővülnek a Pickwick gyümölcsteái
A Pickwick márkát forgalmazó Sara Lee két amúgy is növekvő szegmensben, a zöld teák és a valódi gyümölcsteák között vezet be a piacra újdonságokat idén, a tavalyi sikereket tovább építve.
– A Fruit Amour valódi gyümölcstea-termékcsaládunkban idén két különleges íz kombinációja nyújt meglepetést: vérnarancs-ananász-lime és zöldalma-vörösáfonya-vanília. Zöld teában lágyabb, de ugyancsak gyümölcsös ízű terméket vezetünk be: eper-citromfű és mang-jázmin ízekben – informál Vig Katalin.
– A promóciók régi mechanizmusai ma már kevésbé működnek, a fogyasztókat vonzóbb ajánlatokkal lehet többletvásárlásra ösztönözni. Ilyen például az instant ingyenes ajándék-összecsomagolás – mond egy példát.
Idén az ATL-aktivitásokon túl a Sara Lee egy különleges fogyasztói promóciót is tervez, amely a teaivás pillanatait varázsolja különleges élménnyé.
Lipton-újdonság: összecsomagolás
Az Unilever márkája, a Lipton tavaly piramis alakú filterekbe csomagolt prémium teával jelent meg a piacon.
– Idén legfőképp a piramis teák variánsainak bővítését tűztük ki célul, mégpedig a növekedő szegmensekben – árulja el Adorján Lilla. – Mindemellett kiemelnénk a Lipton életében újdonságnak számító tea-összecsomagolásainkat. Idén három különböző csomagot kínálunk a fogyasztóknak, amelyek között lesznek piramis- és feketetea-csomagok is.
A tavalyi évhez hasonlóan az Unilever 2010-ben is nagy támogatást tervez Lipton teái köré ATL- és BTL-szinten. Terveznek tv, online, print, valamint bolti láthatóságot segítő eszközöket, illetve fogyasztói nyereményjátékot is.
– A marketingmunkában kiemelkedő szerepe van a kreativitásnak az aktivációk megtervezésekor – mind a megfelelő marketingeszköz kiválasztásában, mind pedig abban, hogy a promóció valóban aktivitásra késztesse a fogyasztókat – emeli ki a szakember. – A Lipton következő kampánya is ennek szellemében zajlik majd.
Díszcsomagolás és mintakollekció a Twiningstől
A Twinings több lépcsőben, folyamatos designváltáson megy keresztül ezekben az években, kezdve a fekete, idén ősszel a gyümölcs-, és jövőre a zöld teákkal. Ez az új csomagolás is a prémium minőséget tükrözi, amelyet a letisztult arany-fekete logó minden egyes dobozon képvisel.
Ősztől egy valódi gyümölcstea színesíti majd a Twinings termékválasztékát, a vörös áfonya, a gránátalma és az eper ízével.
– A márka karácsony közeledtével díszcsomagolással lepi meg a tearajongókat. Ebben a legkedveltebb filteres teákat – az Earl Greyt és a Narancs&fahéjat – valamint egy mini fadobozt helyeztünk el. Ez a kis fadoboz, melyet 30 teafilterrel lehet feltölteni, méltó kelléke lehet az ünnepi asztalnak, vagy akár egy kellemes délutáni teázásnak – mondja Kuti Krisztina.
A tavaly novemberben felállított Twinings teázóban játékra invitálják a tea rajongóit, amelynek keretében Twinings teaminta-kollekciót osztanak, továbbá különleges helyszínekre várják a vendégeket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >