Az édességre mindig marad pénz
A közelmúlt a magyar édesiparnak sem hozott túl sok jót. Bár a fogyasztás egyetlen termékcsoportoknál sem apadt, mégis a hazai gyárak termelése mennyiségben mérve az elmúlt két évben csökkent. A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint a csökkenésben szerepet játszott, hogy az olyan multinacionális vállalatok, mint a Kraft, a Nestlé, termelésük egy részét más országokba telepítették át.Az értékesítés, illetve a fogyasztás ezzel ellentétben növekedett, és ennek mértéke az elmúlt évben már megközelítette a 3-4,5 százalék körüli értéket.
Ha az egyes részpiacokat nézzük, akkor kiderül, hogy az édes kekszek forgalma nyárig – egy év alatt – értékben 10, mennyiségben 2 százalékkal emelkedett.
A sima édes kekszek a második helyre szorították a korábbi elsőnek számító szárazkekszet. Egyébként ez a két szegmens adja a piac 57 százalékát.
Lassan, de biztosan növekszik a chips
Az édességpiac különleges területének számítanak a sós ropogtatnivalók. Ezt a részpiacot az elmúlt öt évben nagy vetélkedés jellemzi.
A szövetség becslése szerint a sós piac évente mintegy 50 ezer tonna terméket képes felvenni.
Ebből a burgonyachips és a lisztes ropik 25-25 százalékban, a magvak és a puffasztott snackek 20-20 százalékban részesednek, a pattogatott kukorica aránya pedig kiadja a maradékot.
A saját márkák mára 25 százalékra növelték az arányukat.
A chips szegmens lassú növekedése évek óta tart, míg a puffasztott részpiaca a 2005 tavaszán elért mélypontja után újra bővül.
A magvak és a pattogatott kukorica szegmens hullámzó teljesítményt mutat, a lisztes termékek évtizedes növekedése 2006 eleje óta csökkenésre váltott.
Magyarországon a jelentősebb forgalmazók közül csak a Chio-Wolf és a Mogyi üzemeltet gyártókapacitást.
Csökken a cukorkák részaránya
A cukorka már klasszikus édesipari terméknek számít. A töltött és töltetlen keménycukorkák, zselék, drazsék, karamellák, gumicukorkák, pehelycukorkák, funkcionális cukorkák, tabletták alkotta csoport éves forgalma 8-9000 tonna.
Ezen belül legnagyobb részt, közel 50 százalékos részesedéssel, a keménycukorkák jelentik, a sorban 16-17 százalékkal a drazsék, majd 13-14 százalékkal a zselék, a gumicukorkák és a karamellatermékek 11-12 százalékkal következnek.
A szövetség véleménye szerint a vállalatok fejlesztési erőfeszítése ellenére a forgalom trendje és a csoport összes édességforgalmon belüli részaránya csökkenő. Ebben szerepet játszik a cukorkafogyasztás elleni erős médiakampány.
A gyógycukorkák területét a Győri Keksz Kft. képviseli Negró gyógycukorkáival. E hungarikum gyártását a Nestlé Kft. szlovákiai gyárába helyezte át, de jelentős mennyiségben változatlanul Magyarországon is forgalmazza. A drazsétermékek piacvezetője a Bonbonetti Kft., ahol a jelentős technikai és minőségi fejlesztéssel elérték, hogy a termékcsoport csökkenő fogyasztási trendjét sikerült megfordítani.
A vezető cégek mellett még néhányan gyártanak alacsony mennyiségi részarányt jelentő, egyéb cukorkafajtákat (nyalókák, szájízesítő tabletták, diabetikus cukorkák, likőrös cukorkák). Növekvő mennyiségű a neves forgalmazó tagvállalatok (Cadbury, Storck, Ferrero) piaci részesedése, és folyamatosan növekszik a kereskedelmi márkák és az importkülönlegességek mennyisége.
Egy kis teret nyert a táblás
A csokoládék piacán változatlanul jelentős tételt képviselnek a szeletes termékek. Az 55-58 százalékos részesedés mögött kisebb termékek alacsonyabb ára áll. Részesedésük közel 60 százalékos. A szeletes szegmens aránya az elmúlt két évben némileg csökkent, míg a legfőbb konkurens csoporté, a táblás áruk aránya nőtt. A szeletesek csökkenését ellensúlyozta szintén az e csoportba tartozó mártott, szeletes ostyák és szeletes keksztermékek előretörése.
A hazai piacon több nagy gyártó is versenyez a fogyasztók kegyeiért.
A csokoládépiac legjelentősebb képviselői egyben az édességforgalom több mint háromnegyedét adó tagvállalatok (Kraft Foods Hungária Kft., Nestlé Hungária Kft., Bonbonetti [Stollwerck Budapest] Kft., Masterfoods Magyarország Bt., Ferrero Kft.).
A Kraft Foods Kft. három meghatározó márkájával szeletesekben piacvezető. A Nestlé Kft. eredetileg csak táblásként ismert márkája, a Boci sok új variánssal képviselteti magát a szegmensben. A Stollwerck erőssége a Tibi, igen sok, töltött és töltetlen variációban. A desszertek piacát is vezeti a konyakos meggy díszdobozos desszertjeivel. A Masterfoods a nemzetközileg ismert (Mars, Snickers, Twix) „éhségűző” szeleteseinek választékát bővítette tovább, megcélozva a 18–25 évesek korcsoportját.
Termékkülönlegességekkel például a Ferrero Magyarország Kft., a Szamos Marcipán Kft. és a Red Cherry Kft. szerepelnek.
A prémium desszertmárkák hazai sikere mellett új árucsoporttal, a hűtött szeletes édességekkel ért el folyamatosan nagy forgalomemelkedést a Ferrero Kft.
Szintén prémium kategóriában gyárt desszerteket, marcipános ajándéktermékeket a Szamos Marcipán Kft. E csoportban magyar specialitás, „hungarikum” a Red Cherry Kft. és a Karamell Snack által gyártott konyakos meggy, amely a hagyománynak és szigorú előírásoknak megfelelően valódi csokoládéból kézi gyártással készül.
Jelentős fogyasztásemelkedés nem várható
A statisztikai mutatók alapján jelentősebb fogyasztásemelkedés egyelőre nem várható. A piac megtartása érdekében a vállalatok igen aktív piaci munkát, hatékony reklámpolitikát alkalmaznak. Az üreges áruk, figurák piaca az elmúlt két évben az átlagot meghaladó mértékben évente közel tíz százalékkal emelkedett. Ez a magas dinamika a továbbiakban várhatóan mérséklődik, hiszen a világgazdasági válság részeként a keresetek gyors növekedése nem várható.
A Magyar Édességgyártók Szövetsége azonban a minőségi csokoládéknál, prémium termékeknél és a hűtött édességeknél, szeletes lisztesáruknál növekedést prognosztizál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >