Az édességre mindig marad pénz
A közelmúlt a magyar édesiparnak sem hozott túl sok jót. Bár a fogyasztás egyetlen termékcsoportoknál sem apadt, mégis a hazai gyárak termelése mennyiségben mérve az elmúlt két évben csökkent. A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint a csökkenésben szerepet játszott, hogy az olyan multinacionális vállalatok, mint a Kraft, a Nestlé, termelésük egy részét más országokba telepítették át.Az értékesítés, illetve a fogyasztás ezzel ellentétben növekedett, és ennek mértéke az elmúlt évben már megközelítette a 3-4,5 százalék körüli értéket.
Ha az egyes részpiacokat nézzük, akkor kiderül, hogy az édes kekszek forgalma nyárig – egy év alatt – értékben 10, mennyiségben 2 százalékkal emelkedett.
A sima édes kekszek a második helyre szorították a korábbi elsőnek számító szárazkekszet. Egyébként ez a két szegmens adja a piac 57 százalékát.
Lassan, de biztosan növekszik a chips
Az édességpiac különleges területének számítanak a sós ropogtatnivalók. Ezt a részpiacot az elmúlt öt évben nagy vetélkedés jellemzi.
A szövetség becslése szerint a sós piac évente mintegy 50 ezer tonna terméket képes felvenni.
Ebből a burgonyachips és a lisztes ropik 25-25 százalékban, a magvak és a puffasztott snackek 20-20 százalékban részesednek, a pattogatott kukorica aránya pedig kiadja a maradékot.
A saját márkák mára 25 százalékra növelték az arányukat.
A chips szegmens lassú növekedése évek óta tart, míg a puffasztott részpiaca a 2005 tavaszán elért mélypontja után újra bővül.
A magvak és a pattogatott kukorica szegmens hullámzó teljesítményt mutat, a lisztes termékek évtizedes növekedése 2006 eleje óta csökkenésre váltott.
Magyarországon a jelentősebb forgalmazók közül csak a Chio-Wolf és a Mogyi üzemeltet gyártókapacitást.
Csökken a cukorkák részaránya
A cukorka már klasszikus édesipari terméknek számít. A töltött és töltetlen keménycukorkák, zselék, drazsék, karamellák, gumicukorkák, pehelycukorkák, funkcionális cukorkák, tabletták alkotta csoport éves forgalma 8-9000 tonna.
Ezen belül legnagyobb részt, közel 50 százalékos részesedéssel, a keménycukorkák jelentik, a sorban 16-17 százalékkal a drazsék, majd 13-14 százalékkal a zselék, a gumicukorkák és a karamellatermékek 11-12 százalékkal következnek.
A szövetség véleménye szerint a vállalatok fejlesztési erőfeszítése ellenére a forgalom trendje és a csoport összes édességforgalmon belüli részaránya csökkenő. Ebben szerepet játszik a cukorkafogyasztás elleni erős médiakampány.
A gyógycukorkák területét a Győri Keksz Kft. képviseli Negró gyógycukorkáival. E hungarikum gyártását a Nestlé Kft. szlovákiai gyárába helyezte át, de jelentős mennyiségben változatlanul Magyarországon is forgalmazza. A drazsétermékek piacvezetője a Bonbonetti Kft., ahol a jelentős technikai és minőségi fejlesztéssel elérték, hogy a termékcsoport csökkenő fogyasztási trendjét sikerült megfordítani.
A vezető cégek mellett még néhányan gyártanak alacsony mennyiségi részarányt jelentő, egyéb cukorkafajtákat (nyalókák, szájízesítő tabletták, diabetikus cukorkák, likőrös cukorkák). Növekvő mennyiségű a neves forgalmazó tagvállalatok (Cadbury, Storck, Ferrero) piaci részesedése, és folyamatosan növekszik a kereskedelmi márkák és az importkülönlegességek mennyisége.
Egy kis teret nyert a táblás
A csokoládék piacán változatlanul jelentős tételt képviselnek a szeletes termékek. Az 55-58 százalékos részesedés mögött kisebb termékek alacsonyabb ára áll. Részesedésük közel 60 százalékos. A szeletes szegmens aránya az elmúlt két évben némileg csökkent, míg a legfőbb konkurens csoporté, a táblás áruk aránya nőtt. A szeletesek csökkenését ellensúlyozta szintén az e csoportba tartozó mártott, szeletes ostyák és szeletes keksztermékek előretörése.
A hazai piacon több nagy gyártó is versenyez a fogyasztók kegyeiért.
A csokoládépiac legjelentősebb képviselői egyben az édességforgalom több mint háromnegyedét adó tagvállalatok (Kraft Foods Hungária Kft., Nestlé Hungária Kft., Bonbonetti [Stollwerck Budapest] Kft., Masterfoods Magyarország Bt., Ferrero Kft.).
A Kraft Foods Kft. három meghatározó márkájával szeletesekben piacvezető. A Nestlé Kft. eredetileg csak táblásként ismert márkája, a Boci sok új variánssal képviselteti magát a szegmensben. A Stollwerck erőssége a Tibi, igen sok, töltött és töltetlen variációban. A desszertek piacát is vezeti a konyakos meggy díszdobozos desszertjeivel. A Masterfoods a nemzetközileg ismert (Mars, Snickers, Twix) „éhségűző” szeleteseinek választékát bővítette tovább, megcélozva a 18–25 évesek korcsoportját.
Termékkülönlegességekkel például a Ferrero Magyarország Kft., a Szamos Marcipán Kft. és a Red Cherry Kft. szerepelnek.
A prémium desszertmárkák hazai sikere mellett új árucsoporttal, a hűtött szeletes édességekkel ért el folyamatosan nagy forgalomemelkedést a Ferrero Kft.
Szintén prémium kategóriában gyárt desszerteket, marcipános ajándéktermékeket a Szamos Marcipán Kft. E csoportban magyar specialitás, „hungarikum” a Red Cherry Kft. és a Karamell Snack által gyártott konyakos meggy, amely a hagyománynak és szigorú előírásoknak megfelelően valódi csokoládéból kézi gyártással készül.
Jelentős fogyasztásemelkedés nem várható
A statisztikai mutatók alapján jelentősebb fogyasztásemelkedés egyelőre nem várható. A piac megtartása érdekében a vállalatok igen aktív piaci munkát, hatékony reklámpolitikát alkalmaznak. Az üreges áruk, figurák piaca az elmúlt két évben az átlagot meghaladó mértékben évente közel tíz százalékkal emelkedett. Ez a magas dinamika a továbbiakban várhatóan mérséklődik, hiszen a világgazdasági válság részeként a keresetek gyors növekedése nem várható.
A Magyar Édességgyártók Szövetsége azonban a minőségi csokoládéknál, prémium termékeknél és a hűtött édességeknél, szeletes lisztesáruknál növekedést prognosztizál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >