Magazin: Az e-kereskedőknek is alkalmazkodniuk kell a megváltozott vásárlási szokásokhoz
A magyar emberek nagy hányadának vásárlási szokásait változtatta meg a pandémia alapjaiban: az online vásárlók harmada mondta, hogy a jövőben már soha nem fog ugyanúgy vásárolni, mint 2020 előtt – derül ki a Reacty Digital 2021. januári online reprezentatív kutatásából.
Az e-kereskedők többnyire előnyt kovácsoltak a vírushelyzetből, azonban, akik nem alkalmazkodtak időben a fogyasztói és keresleti változásokhoz, azok idén óriási lemaradásokkal indulnak. Hazai e-commerce szakértők szerint míg 2020 a tanulás és az alkalmazkodás éve volt, 2021-ben a vizsgázásra kerül a sor.
Drogéria, házhoz szállítva
Mivel a járványügyi korlátozások miatt a tanulás és munkavégzés helye elsősorban az emberek otthonára szűkült, ezért számos, korábban boltban vásárolt termék új szereplőként került be a virtuális kosarakba: a koronavírus és e-kereskedelem összefüggéseit vizsgáló kutatás szerint elsősorban a drogéria/háztartási cikkek voltak azok, amelyeket korábban kevésbé vásároltak a magyarok online, ebben a kategóriában szignifikánsan nőtt a vásárlások száma (20%). Egészséggel és wellnesszel kapcsolatos termékek is sok embernek (16%) először kerültek az online kosarába a járvány közvetett hatásai miatt.
Az idősebb, 60+-os vásárlók igazi újítók voltak a Reacty Digital felmérése szerint; 83%-uk vásárolt olyan terméket tavaly online, amit korábban nem, leginkább könyvet vagy egészséggel kapcsolatos cikket.
Egy másik, tavaly év végi felmérés szerint (Reacty Digital – LogiNet Systems, reprezentatív kutatás, 2020. október) a magyar vásárlók többsége még a pandémia idején is kiemelten fontosnak tartotta, hogy vásárlásával segítse a magyar gazdaságot: a megkérdezettek több mint fele rendelt magyar terméket 2020 második felében legalább egyszer. Az emberek 63 százaléka számára vált fontosabbá, hogy magyar terméket rendeljen.
Hibrid a jövő
A Reacty Digital kutatásának adatai szerint az online vásárlás nem marad egyeduralkodó. Nagyon sokan várják, hogy újra üzleteket, áruházakat járva, korlátozások nélkül vásároljanak; a megkérdezettek fele online és offline is fog vásárolni a járvány lecsengése után, egyharmaduk inkább a boltok, 16 százalékuk inkább az online vásárlás mellett teszi le majd a voksát. Az online vásárlást preferálók inkább a fiatalok és a felsőfokú végzettségűek közül kerülnek ki, míg boltba az idősebb (60–79 év) és az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók vágynak az átlagnál jobban.
Szakértők szerint a járványhelyzet utáni „új kereskedelmi normákat” az új vásárlási szokások formálhatják, a piaci igények alapján a legtöbb iparágban online és offline térben is jelen kell lenni. Hasonlóan az offline kereskedőkhöz, akik fejlődési ütemük részeként létrehozták e-commerce csatornáikat, most az online kereskedőknek is át kell gondolniuk, milyen formában akarnak és tudnak élni az offline boltok előnyeivel.
Alaposabb informálódás indulás előtt
Életkortól és jövedelemtől függetlenül megfigyelhető trend, hogy a bolti látogatások előtt egyre többen gyűjtenek információt interneten egy kiszemelt termékről, mert szeretnék tudni, hogy néz ki, milyen funkciókkal rendelkezik, milyen véleményeket írtak róla.
– Aki továbbra is fél a járvány következményeitől, az minimalizálni szeretné a boltban töltött időt, ezért vásárlás előtt, vagy akár közben, mobilapplikáció segítségével gyűjt a döntéséhez információkat. Épp ezért a részletes, ugyanakkor élményszerű, akár online videókkal, tutorialokkal bővített termékleírások felé tart a piac – mondta a Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője. //
Kapcsolódó cikkeink
Nyitottak a német vásárlók a biometrikus azonosítással történő fizetésre
Egy friss Mastercard-felmérés szerint a német fogyasztók 43%-a nyitott arra,…
Tovább olvasom >Több tájékoztatás kell az ESG-előírásokról a magyar kkv-k számára
Bár az idei évben bevezetett ESG szabályozás egyelőre csak a…
Tovább olvasom >AI-jelölést szeretnének a fogyasztók az élelmiszercímkéken
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók 83%-a úgy véli, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H: célba veszik a lakáspiacot a harmincasok
A középkorúak körében tízből majdnem négy ember – 37 százalék…
Tovább olvasom >K&H: ennyivel drágultak a lakások a leginkább érintettek szerint
A középkorú magyarok pesszimistábban látják a lakások árának alakulását 2024…
Tovább olvasom >Megújult a PTE szőlő- és boranalitikai vizsgálatok elvégzésére alkalmas laboratóriuma
Átadták a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézete (PTE SZBKI)…
Tovább olvasom >