Az Atradius szerint jövőre sem lesz fellendülés
Nem tartja reálisnak azokat a jóslatokat az Atradius, amelyek 2010-re fellendülést prognosztizálnak a magyar gazdaságban. A hitelbiztosító szerint az uniós piacok pangása miatt visszaeső export és a megszorító intézkedések nyomán csökkenő belföldi kereslet további recessziót generál 2009 során, és ez továbbgyűrűzhet jövőre is. A piacok élénkülésére vonatkozó kilátások 2010-re bizonytalanok, a háztartásoknak és vállalatoknak javítaniuk kell fizetési mérlegükön az elkövetkező években, ami továbbra is alacsonyan tartja a keresletet.Az Atradius országelemzése szerint a magyar gazdaság számára a legnagyobb kockázatot az uniós országok további gazdasági visszaesése, illetve az a kedvezőtlen pénzügyi környezet jelenti, amely a hazai valuta újbóli zuhanását eredményezheti. Bármilyen további forintleértékelődés megemeli a kereskedelmi hitelkockázatokat, legfőképp a belföldi irányultságú szektorokban. Egy újabb forintesés az euróban erősen eladósodott magán- és közszférára magasabb terheket róna, amely nemfizetésekhez, rosszabb esetben „fizetésképtelenségi bummhoz” vezetne.
– A banki vállalati hitelezés befékeződésével párhuzamosan a korábbi érték két-háromszorosára nőtt a lejelentett késedelmes fizetések nagyságrendje tavaly október óta. A vállalatok veszteségeit a preventív hitelbiztosítási intézkedések csökkentették – mondta Vanek Balázs, az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője.
Az országelemzés szerint még az IMF program sikeres beépítése sem tudja garantálni a fizetőképességet. 2010-re a teljes külföldi adósságszolgálati ráta eléri a 38 százalékot, beleértve a 2009–2010-re vonatkozó rövid távú kötelezettségek 46 százalékos arányát. Ezek a pénzügyi lyukak hozzáadódnak a jelenlegi könyvelési hiányhoz, amely bár csökken, a jövőben továbbra is jelentős lesz.
Az Atradius arra figyelmeztet, hogy 2009 végére Magyarország nemzetközi tartalékai előreláthatóan kevesebb, mint 2 havi importfedezetre apadnak le.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >