Az átláthatóság a párbeszéd feltétele
Az érintettek véleménye és a vállalati honlapok elemzése szerint is az átláthatóság a felelős működés legerősebb területe.
Az átláthatóság terén tartották legjobbnak az érintettek a legnagyobb hazai cégek teljesítményét. Hasonló eredményt mutat a vállalati honlapok elemzése is. Egyre inkább jellemző, hogy a honlapon megjelenik a társadalmi felelősségvállalás és egyre több cég készít CSR jelentést is – derül ki a B&P Consulting által elkészített CSR 24/7 Rating eredményeiből.
2011-ben hatodik alkalommal készítette el a B&P Consulting a legnagyobb hazai vállalatok felelős működésének rangsorát, a CSR 24/7 Ratinget. Az idei felmérés újdonsága, hogy a nyilvánosan elérhető vállalati információk elemzése mellett a vállalatok működésére hatással lévő állami, civil és szakmai szervezetek, az akadémiai és üzleti szféra, illetve a média képviselői is részt vehettek a felmérésben egy online kérdőív kitöltésével. Ennek eredményeképpen kétféle rangsor jött létre, amelyek közül az első a vállalati honlapokon kommunikált információk alapján alakult ki, a második pedig az érintettek véleményét tükrözi.
A húsz legnagyobb árbevételű magyarországi vállalatot, a három legnagyobb kereskedelmi bankot, illetve a két legnagyobb biztosítót hét dimenzióban elemezték. Az átláthatóság, az érintetti kapcsolatok, a vállalatirányítás, a környezeti és gazdasági felelősségvállalás, valamint a társadalom és emberi erőforrások közül a vállalatok által kommunikált információk alapján és az érintettek szerint is az átlátható működés bemutatása terén szerepeltek legjobban a vizsgált cégek. A felmérés mindkét részében a Magyar Telekom Távközlési Nyrt. került az első helyre az átláthatóság dimenziójában.
A honlap-elemzés során kiderült, hogy szinte mindegyik vizsgált vállalati weboldal rendelkezik a vállalat felelős működését bemutató menüponttal (92 százalék). Fenntarthatósági jelentést pedig a cégek több mint fele hozott nyilvánosságra az elmúlt két évben (56 százalék). Fejlődés figyelhető meg az elmúlt évek eredményeihez képest, hiszen a vállalati kommunikációban egyre inkább megjelenik a társadalmi felelősségvállalás, azaz a vállalatok beszámolnak érintettjeiknek környezeti, gazdasági és társadalmi tevékenységükről, mindezek hatásairól.
A felmérés két része között az a legnagyobb eltérés, hogy a honlapok elemzése terén az átláthatóság dimenzió kiugróan jól teljesített, viszont ettől elmarad a többi terület átlagos eredménye. Az érintetti felmérés során pedig alig volt eltérés az egyes dimenziók között, mindegyiket egyaránt közepesnek értékelték a válaszadók. Ennek az a magyarázata, hogy az érintettek nem rendelkeznek elegendő információval a vállalatok tevékenységével kapcsolatban, így azok általános megítélésére hagyatkozva értékelték a felelős működést.
A weboldalak elemzése ugyanakkor azt mutatja, hogy a vállalatok többsége elérhetővé teszi érintettjei számára a működésére vonatkozó alapvető információkat, amelyeket azonban nem keresnek és használnak tudatosan a különböző érintetti csoportok – annak ellenére, hogy ezek jelentenék a vállalat és érintettjei közötti párbeszéd alapját. A cégeknek pedig nem sikerült az elmúlt évek során a felelős működés többi dimenziójában jelentős mértékben fejlődnie és érintettjeiket szélesebb körben bevonnia, továbbra is
az alapoknál tartanak tehát – azaz mindkét oldalnak számos teendője van még a társadalmi felelősségvállalás terén.
„Az átlátható működés önmagában még nem egyenlő az érintettekkel folytatott egyenrangú párbeszéddel, ugyanakkor annak elengedhetetlen feltétele. Egyre kevésbé jelent azonban versenyelőnyt, ha egy cég elérhetővé teszi a működésével és társadalmi felelősségvállalásával kapcsolatos alapvető adatokat. A nagyvállalatokkal szemben ma már elvárás, hogy készítsenek fenntarthatósági jelentést és honlapjukon beszámoljanak környezeti, gazdasági és társadalmi tevékenységükről, mindezek hatásairól. A párbeszéd és a számonkérés ugyanakkor az érintettek felelőssége is” – mondta Braun Róbert, a B&P Consulting résztulajdonosa.
A CSR 24/7 Rating a B&P Consulting által 2008-ban kifejlesztett módszertan, amely az érintettek számára a vállalati honlapokon elérhető információk alapján méri a vállalatok CSR kommunikációját.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >