Az áthúzott búzakalász a minőség jelképe lett
A gluténmentes termékek piacának alakulását az ételintolerancia alakítja. A gyártók és forgalmazók célja, hogy az érzékenyek számára megkönnyítsék az étkezést. Bár az intoleranciában szenvedők száma nem változik lényegesen, a kínálat folyamatosan bővül, hogy az étkezésük változatos lehessen, s szinte valamennyi termékkörben találjanak számukra megfelelő alternatívát. Népszerűek és keresettek lettek a gluténmentes diéták, receptek, bővül a szolgáltatások köre is.
Ma már az intoleranciában szenvedőknek nem kell lemondaniuk a különleges fogásokról, édességekről, hiszen rengeteg alapanyag és késztermék áll rendelkezésre.
A dm széles választékot kínál a vásárlóknak: kenyereket, liszteket, különféle tejitalokat, zabpelyheket, ropogtatni valókat, desszerteket, de akár félkész ételek is szerepelnek a kínálatban.
– A dm saját márkája, a dmBio termékei kedveltek a vásárlók körében, a szortiment mára több mint 440 termékből áll, köztük ételérzékenyeknek szánt termékekkel. Hisszük, hogy a növekvő kereslet és a megnövekedett figyelem minőségi fejlődést eredményez, az érintettebbek is egyre kritikusabbak, mindez folyamatos fejlesztésre és innovációra ösztönzi a piaci szereplőket. A piac dinamikusan nő, a dm eladásai is ezt a trendet követik. Folyamatos a bővülés nálunk is – tudjuk meg Kanyó Rolandtól, a dm Kft. marketing- és PR-menedzserétől.
A Kométa-termékek jelenléte folyamatosan erősödik a piacon, így értékesítésük is évről évre emelkedik. Erényük, hogy hozzáadott glutént nem tartalmaznak, így azok fogyasztása a gluténérzékenységben szenvedők számára is ajánlott.
– Azonban a mentes termékek fogyasztása kifejezetten a valamilyen érzékenységben, ételallergiában, ételintoleranciában érintetteknek javasolt, azok fogyasztása a nem érintettek esetében nem jelent hozzáadott értéket. Fogyasztóinknak azt tanácsoljuk, hogy bizonyosodjanak meg minden esetben panaszaik okáról – avat be Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója.
A Cerbonánál a gluténmentes termékek forgalma bővült a legnagyobb mértékben. A gluténmentes müzliszeleteik két év alatt a legnépszerűbb termékeik közé kerültek. 2017-ben már mind mennyiségben, mind eladási értékben a legjobban fogyó öt termék között szerepelnek a Cerbona kínálatában. A forgalom látványos növekedése és a kereskedői tapasztalatok szerint egyre több nem gluténérzékeny, de gluténkerülő fogyasztó vásárol a Cerbona mentes termékeiből, sokan pedig egyszerűen azért veszik, mert egészségesnek és finomnak találják.
– Fontosnak tartjuk, hogy mindenki számra elérhető árú, ugyanakkor finom mentes termékeket kínáljunk. Az egészségtudatosabb vásárlók általában hajlandók többet fizetni az ilyen termékekért, de nekik sem mindegy, hogy mennyivel drágábbak az ilyen élelmiszerek, így esetükben is fontos, hogy ezek a termékek ne kerüljenek sokkal többe a hagyományos élelmiszereknél – hangsúlyozza Mészáros Tamás, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. ügyvezető igazgatója.
Tadej Ornik, a CEE & CIS export key account managere arról számol be, hogy a vállalat magyarországi értékesítése növekedett az elmúlt években, innovációiknak, illetve a fogyasztókra fókuszáló aktivitásaiknak köszönhetően meg tudják őrizni piaci pozíciójukat, sőt folyamatosan javítanak is rajta. Termékeik megtalálhatóak minden magyar üzletlánc polcain.
– Termékválasztékunk minden szegmenst lefed, de a legfőbb specialitásunk a pékáruk, a különféle alapvető és prémium szeletelt kenyerek, zsemlék/kiflik és egyéb specialitások, mint például a különféle olasz Ciabatta kenyerek és a Bon Matin édes zsemlék – fejti ki Tadej Ornik.Hozzáteszi: – Ami a termékek minőségét és biztonságosságát illeti, ezeken a területeken nem kötünk kompromisszumokat. Véleményem szerint a fogyasztók érzékelik ezt, és ezért tudunk a No.1 márka lenni a magyar a piacon.
Túl az ingerküszöbön
A Ceres Zrt. a hagyományos pékárukon és toast kenyereken kívül többféle gluténmentes élelmiszert is gyárt az erre a célra teljesen elkülönített üzemrészben.
– A gluténmentes piac évente közel 10%-ot növekszik, ezzel arányosan növekednek gluténmentes termékeladásaink, ami évi 5-6% gyarapodást jelent – tájékoztat Hári Katalin, technológiai specialista.
A vállalat szakemberei újabb és újabb termékek fejlesztésén dolgoznak.
– Szerencsére egyre több olyan lisztkeverék van a piacon, amely már nemcsak a szokásos rizslisztből és kukoricalisztből áll, és ezekből nagyobb eséllyel sikerül olyan terméket sütni, amely megjelenésében, ízében is jobban hasonlít a normál pékárukhoz. E termékek ára nem mindenki számára megfizethető, emiatt megtartottuk olcsóbb árfekvésű termékeinket is (amelyek kicsit szárazabbak és tömörebbek). Folyamatosan arra törekszünk, hogy ezen termékek minősége elfogadhatóbb legyen. Nagyon büszkék vagyunk Gluta Free Gluténmentes Hamburger zsemlénkre, a Gluténmentes Toast szeletekre és a Gluténmentes Többmagvas toast szeletekre egyaránt. Ezek már olyan termékek, amelyek fogyasztása nem jár lemondással – jelzi Hári Katalin.
A Civita Food Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja, a gluténmentes piac dinamikusan fejlődik, növekedését alapvetően két tényező generálja: egyrészt a lisztérzékenységben szenvedők arányának és számának növekedése, másrészt az, hogy sokan az egészséges étkezés illetve egyfajta diéta részeként fogyasztják a gluténmentes termékeket.
– Míg 10 évvel ezelőtt a lakosság alig 1-2%-a fogyasztott ilyen készítményeket, addig ma már ez akár a 8-10%-ot is elérheti – emeli ki Vaszkó Gábor, aki azt is fontosnak tartja, megemlíteni, hogy a gluténmentes termékek a szakboltok mellett ma már minden élelmiszerbolt polcán is megtalálhatók, sőt a nagyobb élelmiszerláncok már saját márkás termékként is gyártatják, tartják őket. Ez is mutatja, hogy a piac mérete átütötte a szakmai „ingerküszöböt”.
A gluténmentes tészták piacát is hasonló trendek határozzák meg. Egyre kevésbé elegendő a gluténmentesség. A vásárlóknál fontos szempont, hogy a tészta egyidejűleg GMO-mentes, adalékanyag-mentes, magas rosttartalmú és magas fehérjetartalmú is legyen.
– Az eladásaink dinamikusan növekednek, köszönhetően annak, hogy termékeink minősége, illetve ár-érték aránya a vásárlói elvárásokkal abszolút találkozik – mondja az ügyvezető igazgató.
Már nem csak bioboltból
Az Abonett Kft. 1986-ban kezdte el az Abonett extrudált kenyerek gyártását.
– Már ez idő tájt kezdett erősödni a gluténérzékenység (cöliákia) mint betegség pontosabb kiszűrése, illetve megismerése. A benne szenvedőknek nem állt rendelkezésre alternatív lehetőség a hagyományos sütőipari kenyerek kiváltására. Ezen a helyzeten változtatott cégünk – tájékoztat Forgács Imre, az Abonett Kft. kereskedelmi igazgatója.
Az alapízek indulása mellett a Gluténmentes Kukoricás Extrudált Kenyér gyártása 1987-ben, a Gluténmentes Extrudált Kenyéré pedig 1989-ben indult el, és az újabb ízek mellett szolgálják ki azóta a speciális igényeket.
Az Abonett Kft.-nél úgy gondolják, a termékkategória fő fogyasztóbázisát, a diagnosztizáltan beteg emberek alkotják, akik a szigorú diéta betartása érdekében az ilyen jellegű termékek fogyasztására kényszerülnek. Napjainkra csak fokozódik ezen speciális élelmiszerek iránt az igény. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy az üzletláncokon belül egyre nagyobb teret hódító, kifejezetten gluténmentes élelmiszereket felvonultató polcszekciókban, jelenleg még igen alacsony választékban képviseltetik magukat a magyar eredetű és egyben jó minőségű termékek.
– A fenti két gluténmentes változatunk a kezdetekkor az eladási toplistánkon az eladott csomagszámok tekintetében még az utolsó helyeken helyezkedett el. A 2000-es évek közepétől azonban ugrásszerű változás történt a termékek forgalmában, ekkor éreztük, hogy tovább kell lépnünk a termékfejlesztésben. A két alaptermékünk után, a bio kukoricás változat készült el. Majd a gluténmentes termékek forgalmi számai évről évre meghaladták a standard termékeink forgalmi adatait. Mára a toplistánk szerint az előkelő első helyre lépett fel az Abonett Gluténmentes Extrudált Kenyér 100 g forgalma, valamint az összes forgalmunknak is már a 45% -a ezen termékek eladásából származik – fejti ki Forgács Imre.
Bakos Dávid, a DBAV International Group Kft. tulajdonosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a fogyasztóknak egyre inkább a termékek eredete és az élelmiszerek összetevői a fontosak. Az emblematikus áthúzott búzakalász mint a gluténmentesség nemzetközi jelzése az emberek számára azt jelenti, hogy egy „jobb” és „egészségesebb” terméket tartanak a kezükben. Ebből adódóan a vásárlók hajlandóak több pénzt kiadni a minőségi ételekért. Az Euromonitor statisztikája szerint a „free from” termékek forgalma 2012-ben 1,3 milliárd euró volt, ami 2017-re elérte a 2,9 milliárd eurót.
– Az egyre szélesedő gluténmentes választéknak köszönhetően a lisztérzékenységben szenvedők is könnyebb helyzetbe kerültek. Ma már nemcsak reformházakban, bioboltokban hozzáférhetőek ezen termékek, a szuper- és hipermarketekben is meg tudjuk őket vásárolni – mondja Bakos Dávid, akitől megtudjuk azt is, hogy termékeik a 2018-as év elejétől kaphatóak Magyarországon. Értékesítésben havi szinten sikerül növekedést produkálnia csapatuknak. Termékhozzáférést illetően egyre több megkeresést kapnak, így a nagy érdeklődésre való tekintettel szeretnének Magyarország-szerte terjeszkedni és minél több ember számára elérhetővé tenni termékeiket.
Folyamatosan bővülő termékpaletták
Az Abonett Kft. 2014-ben jelent meg a köleses Abonett kenyérrel. Az új termék gyártásához, illetve a választékbővítéshez mindenképpen hozzájárult a kereskedelmi partnereiknél fellépő igény ezen termékek irányában, valamint az, hogy kezdeti gluténmentes csomagszám-értékesítésük megtízszereződött az évek alatt.
– Cégünk a gluténmentes termékek fejlesztése során is törekszik az Abonett-termékekre jellemző egyéb jótékony tulajdonságok megtartására, úgymint a magas rosttartalom, mesterséges adalékanyagoktól és a tartósítószerektől való mentesség, valamint az alacsony kalória- és sótartalom. A fogyasztói, illetve kereskedelmi partnerek fokozott igényeire támaszkodva bővíteni fogjuk a gluténmentes választékunkat – árulja el Forgács Imre.
A 2017-es évben megvalósult egyik nagy beruházásuk eredményeképpen egy olyan új üzemegység átadására kerül sor, amely kifejezetten az új, gluténmentes élelmiszerek kifejlesztését és bevezetését hivatott szolgálni a jövőben.
– 2017-ben fogalmazódott meg bennünk, annak a lehetősége, hogy prémium minőségű fehérjekészítmények forgalmazásával foglalkozzunk. Piackutatásunk eredményeként erre a legalkalmasabbnak a svájci Chiefs AG termékeit találtuk – avat be Bakos Dávid.
A DBAV International Group Kft. folyamatosan növekvő termékpalettája részeként laktóz- és gluténmentes fehérjeitalokat, fehérjepudingot, fehérjeizolátumot, valamint egy 100%-ban természetes, vegán és szójamentes fehérjeropit kínál. Készítményeik a testsúlyszabályozást elősegítő élelmiszerek csoportját erősítik, és az egészségtudatos életmódot folytató embereket célozzák meg. 2018 második felében több új, innovatív termék magyarországi piacra dobását tervezik a svájci Chiefs AG-n keresztül.
A CIVITA magas rosttartalmú kukoricatésztája hosszas termékfejlesztés eredményeképpen született meg, és 2017-ben a gasztronómiai Oscarnak számító Great Taste Award mezőnyében csillagos elismerést kapott, a bírák pedig az egyszerűen ízletes minősítéssel jellemezték. A termék 2018 év elején került a boltok polcaira.
– Tésztánk magas rosttartalma az egyedi malomipari technológiának köszönhető, nem pedig hozzáadott rostot jelent. A magas rosttartalmú liszten kívül a CIVITA-tészták csak vizet tartalmaznak, így bármilyen ételintolerancia esetén bátran fogyaszthatók. A különleges technológia így egy olyan tésztát eredményezett, melynek rosttartalma az átlagos háromszorosa. Egyedülálló termék került hát a piacra, hiszen a gluténmentes termékkínálatban ilyen paraméterekkel egyik termék sem rendelkezik. A portfóliónkat pedig további gluténmentes és egészséges termékekkel tervezzük bővíteni, melyeket részben saját magunk fejlesztünk és gyártunk majd, részben Európa legjobb minőségét kínáló – alapanyagként az általunk őrölt lisztet felhasználó – gyártóitól válogatunk ki, és tesszük elérhetővé itthon is – avat be Vaszkó Gábor.
A Cerbona mentes termékeit a gluténérzékenyek teljes biztonsággal fogyaszthatják, minőségüket igazolják az elnyert hazai és nemzetközi elismerések. A Cerbona csokoládés-meggyes gluténmentes müzliszelete kapta az Év Új Gluténmentes Terméke díjat a Lisztérzékenyek Érdekképviseletének Országos Egyesületétől, a világ legnagyobb élelmiszeripari kiállításán, a SIAL-on pedig a leginnovatívabb élelmiszerek közé választották a Cerbona gluténmentes poharas müzlijét.
A Cerbona a látványosan növekedő eladások hatására 2017 őszén egy új gyártócsarnokában gluténmentes szeletsort helyezett üzembe, ami lehetőséget nyújt a termelés növelésére és a további kínálatbővítésre is. Ezt kihasználva az idén két új gluténmentes szelettel lépnek piacra, és a gluténmentes müzlikínálatot két új ízesítéssel bővítik.
– A Cerbonánál az elmúlt években a gluténmentes termékek fejlesztése volt a legfontosabb innovációk egyike. A glutén- és laktózmentes csokoládés-meggyes és magvas-gyümölcsös müzliszelet ízében és alacsony árában is kiemelkedik a hasonló termékek közül, a csokoládés-málnás poharas müzli pedig egyedi csomagolásával bárhol és bármikor egyszerűen fogyasztható. A teljes kiőrlésű rizsből és kukoricából készülő mogyorókrémmel töltött párna azoknak a gluténérzékeny fogyasztóknak készült, akik nem akarnak lemondani a megszokott édességekről – emeli ki Mészáros Tamás.
Továbbra is fontos az edukáció
Bódi Krisztina elmondása szerint a feldolgozott húskészítmények kategóriája egy kevésbé innovatív terület. A fogyasztók jellemzően kedvelik a tradicionális termékeket és ízeket, így a kínálat is lassabban változik, mint más kategóriákban.
– Tapasztalataink alapján a fogyasztók egyre tudatosabbak, és mi ezt a tudatosságot elő kívánjuk segíteni azzal, hogy termékeinken pontos információkat tüntetünk fel az összetevőkkel kapcsolatban is. Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékek iránt, egyre népszerűbbek a magas hústartalmú termékeink. A Kométa élenjáró az újításokban, mind a mentes termékek, mind a magas hústartalom esetében elsők között jelentünk meg ilyen termékekkel a piacon, és az idei évre is egy fontos újítással készülünk. Fejlesztéseink irányát minden esetben az egészséges táplálkozás jelöli ki – jegyzi meg a vállalat marketingigazgatója.
Idén több kategóriában szélesítik kínálatukat, bevezetés alatt áll Gold termékcsaládjuk, melyben a hagyományos termékeket kiemelkedő minőségben kínálják. Jelenleg a mesterséges színezéket nem tartalmazó Gold Füst ízesítésű Olasz felvágott és a sertéshúsból és marhahúsból készült Gold Füst ízesítésű Párizsi szerepel a portfóliójukban.
A dm kínálatába újdonságként exkluzív márkák kerültek be, a német Schnitzer bio- és gluténmentes termékcsalád már a drogéria polcain is megtalálható. A gyártói és saját márkáknak köszönhetően szinte valamennyi termékkörben találnak számukra megfelelőt az ételérzékeny vásárlók. Folyamatosan nő a gluténmentes termékek köre és a termékek fejlesztése szintén töretlenül halad.
– A minőség és megbízhatóság elsődleges szempont a termékek előállításakor, dmBio termékcsaládunk alapanyagai ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származnak, a termékeknél figyelünk arra, hogy a csomagolás és előállítás a legkevésbé terhelje a környezetet, hiszen ez egyre több tudatos vásárlónál fontos szempont a választásnál. A termékek árusítása mellett a dm számára fontos az egészséges élelmiszerek népszerűsítése, illetve az edukáció, hogy a vásárlók tudják, melyik alapanyag mire használható, milyen lehetőségeik vannak. Kihasználjuk azokat a csatornákat, ahol az embereket edukációs tartalmakkal szólíthatjuk meg. Fontos, hogy könnyen el lehessen igazodni a termékek között, bio és gluténmentes tájékoztató polccsíkokat alkalmazunk a boltokban, hogy biztosan megtalálja mindenki, amit keres, de a csomagolásokon is elérhető a tájékoztatás – hangsúlyozza Kanyó Roland.
A CEE & CIS minden szegmenst lefed, de kiemelten koncentrálnak a pékárukra.
– Jó minőségű gluténmentes kenyeret készíteni nagy kihívás, de ahogy a termékeink is bizonyítják, mi tudjuk, hogyan kell ízletes gluténmentes kenyeret sütni. Nem pusztán termékeket állítunk elő, hanem arra is nagyon odafigyelünk, hogy milyen a termékek tápértéke, és hogy minőségi alapanyagokat használjunk (pl. pszeudogabonákat stb.). Idén három új kenyeret dobunk piacra az alap termékvonalon – Pan Blanco (fehér kenyér), Pan Multigrano (fehér kenyér magokkal) és Pan Rustico (teljes kiőrlésű/barna kenyér). Az újra bevezetett Pan Blanco és Pan Rustico minősége sokkal magasabb, mint a korábbi recept alapján készített ugyanezen termékeké volt, és már rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk róluk a fogyasztóktól a kóstoltatások során. Ezek az innovatív kenyerek mostantól újra elérhetők a magyar üzletek polcain – tudjuk meg Tadej Orniktól.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Late night shopping a Westend dm üzletben Regán Lilivel, Kisóval, és az adidas Vibes új illatkollekciójával
Az adidas márka legújabb illatkollekcióját a Vibes-t egy Late night…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >A dm forgalma 17 százalékkal nőtt az elmúlt gazdasági évben
A dm az elmúlt gazdasági évben nagy mértékben fektetett az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >