Az átalakuló dohánypiac kockázataira hívja fel a figyelmet az Atradius
A jelenleg dohánytermékeket is áruló kiskereskedelmi egységek szinte biztosan bevételcsökkenéssel néznek szembe, a dohány-nagykereskedők pedig több ezer kockázatos vevőt kaphatnak a trafiktörvény júliusi hatálybalépésével – közölte az Atradius Hitelbiztosító szerdán, legfrissebb tanulmánya alapján.
A nemzetközi hitelbiztosító szerint emellett az elárusítóhelyek számának drasztikus csökkenése a feketepiac részesedését növelheti, a dohánytermékek alacsony árrése miatt pedig kétséges az alacsonyabb forgalmú trafikok létjogosultsága.
A közlemény szerint az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket. Ez a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozza a dohány-nagykereskedőket.
A dohány-nagykereskedők szinte összes, meglévő kockázati besorolással rendelkező ügyfele eltűnik és egyik napról a másikra teljesen új összetételű vevőállományt kell majd kezelniük. Ez hitelbiztosítási szempontból nagyon szokatlan és rendkívül kockázatos helyzet lesz – idézi a közlemény Vanek Balázst, az Atradius országigazgatóját.
Az üzleti kockázatokat az is növeli, hogy a jelenlegi boltok legkésőbb július 16-áig árusíthatják a dohánytermékeket, ezután a dohány-nagykereskedők kötelesek visszavásárolni a még fel nem használt, bontatlan csomagolású dohánykészleteket.
A megszerzett koncesszió ellenére a trafikok tulajdonosai sem érezhetik magukat teljes biztonságban. Az Atradius szerint a működési kockázatok egy részével a kormányzat is tisztában van, hiszen az egyik februári módosítás során bővítették az újonnan alakuló, egységes kinézetű boltokban kapható termékek körét, így ezekben nemcsak dohány- és szerencsejáték-termékek vásárolhatók majd, hanem alkoholos italok, üdítők, ásványvizek és újságok is.
A hitelbiztosító szerint ez a módosítás mindenképpen jót tesz a trafikok üzemeltetőinek, hiszen jelenleg a dohánytermékek és a dohányzási kellékek forgalmából átlagosan 6-7 százalékos bruttó haszon érhető el, amely alacsony forgalom esetén nem képes eltartani egy boltot. Ugyanakkor nagyobb termékskálával sem biztos a siker, sok múlik a bolt elhelyezkedésén, valamint az üzemeltető rátermettségén és tapasztalatain.
Az Atradius felhívja a figyelmet arra is, hogy a jelenleg dohánytermékeket is árusító boltoknál bevétel- és profitcsökkenéssel lehet számolni, miután az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalmon belül megközelíti a 40 százalékot azoknak a termékeknek a részesedése, amelyeket a jövőben az új nemzeti dohányboltok is árusíthatnának. Emellett egyes üzletekben a teljes forgalom 30 százalékát a dohánytermékek eladása teszi ki, így a változtatások munkahelyek megszűnését is eredményezhetik.
Valószínűsíthető az is, hogy a teljes magyar dohánypiac forgalma is csökken majd, hiszen a körülményesebb hozzáférés és az esetlegesen megnövekvő árrés miatt dráguló dohánytermékeket kevesebben engedhetik majd meg maguknak – teszi hozzá a hitelbiztosító. Vanek Balázs szerint ismét növekedhet a feketepiac és a magánimport részesedése. Tavaly a feketén értékesített cigaretta aránya a teljes eladott mennyiség 4 százalékát tette ki, ami az idén akár 10 százalék is lehet.
A hitelbiztosító szerint a magyar dohánypiac méretét az évi 500 milliárd forintos forgalom mellett érzékelteti az is, hogy a dohányáruk részesedése tavaly 4,06 százalékot tett ki a teljes kiskereskedelmi forgalomból. Ugyanebben az időszakban csak az élelmiszerek 26,3 százalékos, az üzemanyagok 19,4 százalékos és a gyógyszerek, gyógyászati cikkek 5,4 százalékos részesedése volt magasabb, de összességében többet költöttek Magyarországon dohánytermékekre, mint bútorokra, ruházatra vagy építőanyagra. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >