Az Amazon visszakozik: kínai megrendelések lemondásával reagál az amerikai vámemelésre
A kereskedelmi háború új fejezete az e-kereskedelemben – az Amazon szállítói és eladói is megérzik az átrendeződést – írja a Telex.
Az Amazon több, Kínából és más ázsiai országokból származó megrendelését is lemondta az elmúlt napokban, hogy mérsékelje az Egyesült Államot elérő, Kínát célzó vámemelések hatását – értesült a Bloomberg. A döntés következményeit nemcsak a beszállítók, hanem az online kereskedők is közvetlenül érzik: számos termékkategória – köztük székek, rollerek, légkondicionálók – megrendeléseit is visszavonták.
Vámháborús reakció: stratégiai újratervezés
A lépés hátterében Donald Trump múlt heti bejelentése áll, amelyben újabb globális vámintézkedéseket jelentett be. Az érintett tarifák különösen Kínát, valamint más délkelet-ázsiai országokat – például Vietnámot és Thaiföldet – sújtják. Bár az Amazon hivatalosan nem kommentálta a lemondások okait, az időzítés és az érintett országok listája alapján egyértelmű az összefüggés.
A cég februári éves jelentésében maga is kockázati tényezőként jelölte meg a nemzetközi kereskedelmi vitákat. A dokumentumban jelezték, hogy az alkatrészek és késztermékek jelentős részét kínai beszállítók biztosítják, így a vámemeléseknek közvetlen hatása lehet a működésükre.
Vállalkozások a két tűz között
A hirtelen megrendelés-lemondások elsősorban a kisebb gyártókat sodorják nehéz helyzetbe. Egy több mint tíz éve az Amazonnak gyártó kínai székforgalmazó például egyetlen e-mailben értesült arról, hogy a cég „tévedésből” adott le több rendelést, amelyeket most törölnek – konkrét indoklás nélkül. A termékeket így nem szállíthatták le, a már legyártott áruk pedig a gyártó nyakán maradtak.
A beszállítók attól tartanak, hogy az Amazon megtorolja, ha nyilvánosan beszélnek az ügyről, ezért legtöbben név nélkül nyilatkoztak – írja a Bloomberg. A kiszolgáltatottság különösen azoknál a cégeknél jelentkezik, amelyek üzleti modellje szinte teljes mértékben az Amazonra épül.
Újragondolt ellátási lánc és platformhasználat
Az Amazon weboldalán kínált termékek körülbelül 40%-át közvetlenül a vállalat vásárolja meg a kereskedőktől, míg a fennmaradó 60%-ot olyan partnerek értékesítik, akik az Amazon felületét bérlik. Ez utóbbiak jutalékot, logisztikai díjat és reklámköltséget fizetnek a platform használatáért – vagyis a lánc minden szereplője érdekelt a gördülékeny kereskedelem fenntartásában.
A vámháború azonban ezt a modellt is megkérdőjelezheti. Az egyre magasabb vámok miatt az Amazon várhatóan alternatív gyártási helyszíneket keres, vagy megpróbálja visszafogni az ázsiai import arányát, hogy csökkentse az árnövekedés kockázatát a fogyasztók felé.
Kína célkeresztben, szövetségesek mentességgel
A jelenlegi helyzetben úgy tűnik, hogy az Egyesült Államokkal stratégiai együttműködésben álló országok – például Mexikó vagy Dél-Korea – részben vagy teljesen mentesülhetnek az új vámok alól. Kína azonban továbbra is a legfőbb célpontja az amerikai válaszintézkedéseknek, így a Kínából származó importcikkek ára jelentősen emelkedhet a következő hónapokban.
Kapcsolódó cikkeink
Brutális belépő: az Allegro már a magyar e-kereskedelmi piacon is jelen van
A lengyel Allegro e-kereskedelmi óriás fokozza nemzetközi terjeszkedését – ezúttal…
Tovább olvasom >Megnyitott a SIAL China, hazánk is bemutatkozik
Prémium élelmiszerek és különlegességek is megjelennek az Agrármarketing Centrum közösségi…
Tovább olvasom >Agrárminisztérium: Kína magyar szakemberekkel fejlesztené borászati szektorát
Kína magyar szakemberekkel fejlesztené borászati szektorát – ismertette az Agárminisztérium…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >Változás a Danone magyarországi vezetésében: Csaplovics Péter az új értékesítési igazgató
2025. májusától Csaplovics Péter tölti be a Danone magyarországi értékesítési…
Tovább olvasom >