Az állam felvásárolhatja a kivonuló multiktól a tejtermékmárkákat
Felvásárolhatná az állam egyes szakmai felvetések szerint a híres magyar tejtermékmárkákat a Magyarországról kivonuló multiktól – írja az agrarszektor.hu. A hazai tejtermékmárkák iránti aggodalmak nőnek, mert – ahogy a Danone közelmúltbeli bejelentése is mutatja – ezek a cégek fokozatosan visszafogják tejfelvásárlásaikat, és sorra távozhatnak a hazai tejtermékgyártásból. Emiatt pedig a tulajdonukban lévő, tradicionális magyar márkák külföldi tejből készülhetnek, illetve sorsuk teljesen bizonytalanná válhat.
Tejágazati adatok szerint a Danone-on kívül több más Magyarországon érdekelt tejmulti – így a FrieslandCampina és a Bongrain Csoport – is fokozatosan csökkentette az itt felvásárolt tejmennyiséget az elmúlt években, és egyre inkább tejtermék-importra rendezkedett be. Ez pedig felveti annak a lehetőségét is, hogy később e cégek is távoznak majd a hazai tejtermékgyártásból, bár ezt például a FrieslandCampina az agrarszektor.hu-nak nyilatkozva cáfolta, sőt, a cég fejlesztéseket tervez.
A Danone tulajdonában nincsenek magyar tejtermékmárkák, de a FrieslandCampina és a Bongrain esetében már egészen más a helyzet. A FrieslandCamnpina gyártja például a Pöttyös Túró Rudit, míg a Bongrain tulajdonában lévő Pannontej Zrt. a Medve, a Karaván, a Pannónia és a Tihany camambert sajtokat vagy a Bakony termékcsaládot. Ezek közül néhányat – állítják tejágazati szakértők – a Bongrain Csoport részben már most is Lengyelországban gyárt, és importtermékként hozza a magyar piacra.
A multik magyarországi visszavonulásával növekszik annak a veszélye, hogy a tradicionális magyar tejtermékmárkák egyre inkább külföldi alapanyagból, külföldön készülnek majd, vagy akár teljesen eltűnnek a hazai piacról. Ágazati szakértők szerint a kormány szükség esetén lépéseket tehetne e márkák visszavásárlására. Így a levédett márkák – legalábbis átmenetileg – állami tulajdonba kerülhetnének, amellyel biztosítani lehetne magyar tejre alapozott, további hazai gyártásukat is.
Számos tradicionális magyar tejtermékmárka a magyar tejipari vállalatok megvásárlásával jutott a multinacionális társaságok tulajdonába – közölte az agrarszektor.hu-val Lukács László, a terméktanács ügyvezető igazgatója. E levédett márkanevek ma is szellemi javakat és értéket képviselnek.
A magyar márkák fenntartása azért is indokolt lenne, mert közkedveltek a hazai piacon, így hozzájárulhatnak a tejtermékfogyasztás növeléséhez. A tejtermékek – köztük a tradicionális márkák – iránti kereslet erősödését különböző akciókkal a terméktanács is ösztönzi, így például legközelebb augusztusban indít kétéves sajtfogyasztási kampányt 200 millió forintos brüsszeli forrásból – mondta az ügyvezető igazgató. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >A vártnál magasabb lett az április infláció
Áprilisban 4,2 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig…
Tovább olvasom >