Az alfa-generáció is nyit már bankszámlát
Fontos mérföldkövet jelent a fiatalok pénzügyi ismereteinek elmélyítésében a bankszámlanyitás. Sok gyerek már egészen kicsi kortól rendelkezik saját számlával, a tinédzserek többsége pedig alig várja, hogy online vásárlásra alkalmas bankkártyával rendelkezzen. Ebben fontos szerep hárul a felnőttekre, hiszen 18 év alatt a pénzügyekhez szinte mindig a szülő hozzájárulása és felügyelete szükséges. Az idei tanévben a 15. jubileumához érkező K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőben kiemelt figyelmet kap ez a terület.
Számos hazai bank, így a K&H is már 14 éves kortól lehetőséget biztosít bankszámla nyitására, de bizonyos esetekben már akár 7 éves kortól is nyitható bankszámla a szülők közreműködésével. A kisebb gyermekek esetében a számla mindig a szülő hozzájárulásával és felügyeletével történik. A számlanyitás folyamatát a szülőknek kell kezdeményezniük különösen kisebb gyermekeknél. A tinédzserek 14 éves kor fölött szülői jelenlét nélkül is nyithatnak saját számlát, de a szülők hozzájárulására ekkor is szükség lehet.
Mit tegyenek a szülők?
Fontos, hogy a szülők átnézzék az adott bank által kínált számlák fenntartási díjait, hiszen a gyermekek számlái sokszor kedvezményesek vagy akár díjmentesek. A digitális megoldások előnye, hogy a szülők nyomon követhetik a számla pénzmozgásait és a gyermek is megtanulhatja az alapvető banki műveletek biztonságos intézését. Látjuk tehát, hogy a szülők szerepe kulcsfontosságú a gyermekek pénzügyi nevelésében. A számlanyitás és a kártyahasználat során a szülők felügyelhetik a tranzakciókat, taníthatják gyermekeiket a felelős pénzkezelésre. Beállíthatják a kártyahasználati feltételeket, például a költési limiteket vagy a vásárlási korlátokat. A pénzügyekről való beszélgetések hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekek megértsék a pénz értékét és megtanulják a pénzügyi tervezést.
Mi a helyzet a nagyobbakkal?
Azok a fiatalok, akik elmúltak 14 évesek, de még nem érték el a 18 éves kort, szülői hozzájárulással önállóan is nyithatnak bankszámlát. A saját bankszámla lehetővé teszi, hogy önállóan intézzék pénzügyeiket, elsajátítsák a költések, a megtakarítások és a befektetések alapjait. A lényeg, hogy a saját bőrükön megtapasztalhatják a mindennapi bankolás előnyeit, ezen keresztül azt is, mikor, mennyit költenek. A bankszámla használata segít megtanulni, hogyan kell felelősen bánni a pénzzel. Készpénz helyett a bankkártya használata a fizetésekhez biztonságosabb és könnyebben nyomon követhető. A fiatalok a bankszámláikhoz kapcsolódó mobilalkalmazások segítségével megtanulhatják az elektronikus pénzügyi tranzakciók, például átutalások, mobilfizetések vagy megtakarítások intézését.
Kötelezően betartandó!
Kiemelkedően fontos, hogy a szülők biztonsági tanácsokat is adjanak akár kicsikről, akár nagyokról van szó. Egyebek mellett azt, hogy soha senkinek se adják meg a személyes adataikat vagy a kártya azonosítóit. Legyenek óvatosak, ha egy bank nevében kérnek tőlük adatokat vagy pénzt valamilyen családi bajra hivatkozva. Ilyet a bankok nem csinálnak. Ha kétségei vannak a gyerekeknek vagy akár a szülőknek, akkor forduljanak a bankhoz, a szakértők azonnal megmondják, hogy csalásról van-e szó.
Jubiláló vetélkedő
A pénzügyi edukációt, ezen belül a fiatalok tudásának bővítését régóta kiemelt témaként kezeli a pénzintézet. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy az idén jubileumhoz érkezett a K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedősorozat. Az első versenyre ugyanis a 2010/11-es tanévben került sor. A vetélkedősorozat sikerét igazolja továbbá, hogy mostanáig több mint 90 ezer gyerek vett részt rajta, ezáltal bővítve a pénzügyi ismereteiket. Az idei megmérettetés október közepén indul, szokás szerint értékes nyereményeket kapnak majd a végső győztesek a tanév végi országos döntőben.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra
A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >