Az ALDI megelőzte a Morrisons-t – vajon ez hogy rendezi át az angol piacot?
A múlt hétvégén végre megtörtént az elkerülhetetlen: az Aldi megelőzte Morrisons-t az Egyesült Királyság negyedik legnagyobb élelmiszerboltjaként. Miután hónapokon keresztül látszott, hogy az élelmiszerboltok piaci részesedése egyre közelebb került egymáshoz, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az Aldi átveszi Morrisons helyét a „Big Four” élelmiszerbolt-listán a Tesco, a Sainsbury’s és az Asda mellett. Az egyetlen igazi kérdés az volt, hogy mikor.

A Kantar adataiból kiderült, hogy az Aldi brit élelmiszerpiaci részesedése 9,2%-ra nőtt az augusztus 7-ig tartó négy hétben, míg a Morrisons 9%-on maradt
A Morrisons számára nem volt sokkoló, hogy ilyen szerényen leesett az élelmiszerboltok dobogójáról – bár az elemzők nagyrészt azt jósolták, hogy a hatalomátvétel 2023-ban fog megtörténni, arra számíthatott, hogy egy kicsit tovább megtartja pozícióját.
„Nem meglepő, hogy az Aldi bekerült a Négy Nagy közé” – mondja Ian Scott kiskereskedelmi elemző. „Nem annyira arról van szó, hogy Morrison különösen kudarcot vallott volna, sokkal inkább arról, hogy az Aldi növekedéséből számítani lehetett erre a pozícióváltásra.”
Az Aldi piaci részesedése gyorsan nőtt a világjárvány utáni időszakban, mivel a gazdasági visszaesés és az ebből eredően a pénzmegtakarításra való összpontosítás miatt a vásárlók egyre gyakrabban fordulnak a „leszámítolókhoz” heti bevásárlásukért. Német kiskereskedőként az Aldi üzleti modellje eltér az egyesült királyságbeli székhelyű szupermarketektől, és olyan módon működik, amely lehetővé teszi számára, hogy jobb árstruktúrát kínáljon, és alacsonyabb árréseket dolgozzon ki. Az Aldi azt is tudta, hogy ha olyan saját márkás termékeket állítanak elő, amelyek ugyanolyan jók – vagy néha még jobbak is, mint a márkás alternatívák – a fogyasztók lojálisak maradnak.
„Most a Morrisons nem tehet semmit, az irányítás nincs a kezükben” – mondja Ged Futter, a The Retail Mind kiskereskedelmi szakértője és igazgatója. „A legfrissebb piaci részesedési számok azt mutatják, hogy ezeket a számokat nem lehet megdönteni – minden szerep, amelyet a Morrisons valaha játszott a Nagy Négyben, mostanra megszűnt számára.”
Az elmúlt 12 hónapban a rohamosan megugrott infláció, az emelkedő élelmiszerárak és a fogyasztók újból a költségek alacsonyan tartására való összpontosítása miatt a Morrisons eladásai mélyre zuhantak, miközben más szupermarketek árkiegyenlítéssel, alapvető kínálattal és versenyképes ajánlatokkal fokozták árképzési stratégiájukat. A szupermarket tavaly ilyenkor 10%-os piaci részesedéssel rendelkezett, amikor először az amerikai Clayton, Dubilier & Rice magántőke-társaság vásárolta meg. Az ügylet következtében jelentős adósságok keletkeztek, és attól tartottak, hogy az áraknak emelkedniük kell, ha talpon akarnak maradni.
Jelenleg az Egyesült Királyság harmadik legnagyobb szupermarketje, az Adsa a következő szupermarket, amely szilárdan az Aldi látókörébe kerül, mintegy 13%-os piaci részesedéssel.
Bár egyelőre viszonylag biztonságos számnak tűnhet, az Aldi ambiciózus üzletnyitási terve valószínűleg jelentősen megugorja piaci részesedését a következő egy évben, mivel 20%-kal növeli üzletportfólióját, így 2024-re 1200-ra nő. A német Lidl szupermarket is nagyon érzékenyen reagál a hírekre – vajon az Aldi nyomdokaiba léphetne, miközben tovább növeli piaci részesedését? Bár a kiskereskedő kétségtelenül tovább fog növekedni, a zsűri még mindig nem tudja eldönteni, hogy vajon ugyanolyan hatással lehet-e az Egyesült Királyság piacára. Ahol az Aldi alkalmazkodott az Egyesült Királyság igényeihez, a Lidl hű maradt gyökereihez, ugyanazt az üzleti modellt működteti, és ugyanazt a fókuszt Európa minden országában.
Az Aldi eltérő megközelítése azt mutatja, hogy az egyesült királyságbeli ügyfelekre összpontosít, és termékinnovációt, bolti tapasztalatokat és marketingre költ. Kétségtelen, hogy ez megváltoztatta az Egyesült Királyság nagy kiskereskedelmi üzleteinek arculatát – már csak az a kérdés, hogy ez a változás meddig megy el.
Kapcsolódó cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >Prés alatt a gyümölcslépiac
A gyümölcslépiac dinamikusan változó szegmense az FMCG szektornak, ahol a…
Tovább olvasom >A brit szupermarketek közül elsőként a Lidl kezd értékesíteni a TikTok Shopon
A Lidl február 20-án 9 órától kezd értékesíteni a TikTok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Esküvő a takarékos, a még elmegy és a na ne! között – A nap képe
Merthogy Amerikában sem minden esküvő olyan, mint a filmeken!
Tovább olvasom >Átadták a Joint Venture Szövetség vállalati díjait
A közel 40 éves múltra visszatekintő Joint Venture Szövetség (JVSZ)…
Tovább olvasom >Jön a kereskedelmi haszon mérséklése? A kereskedőket és az áruházláncokat is kritizálta Orbán Viktor évértékelőjében
Egyes alapvető élelmiszerek árát a kereskedők és az áruházláncok jelentősen…
Tovább olvasom >