Az AI egy többarcú történet
A Szilícium-völgy legfontosabb témája továbbra is a mesterséges intelligencia, a vállalatok kedvezően ítélik meg az új technológiát, amelybe jelentős összegű beruházásokat is eszközölnek, sőt – működésüket az ezzel kapcsolatos optimista előrejelzésekre alapozzák. A Fidelity International tizenegy elemzője és portfóliómenedzsere öt napon keresztül volt úton, hogy összesen huszonöt vállalat és szervezet képviselőivel találkozzon. A pénzügyi szakértők szerint bár a mesterséges intelligenciával kapcsolatos megközelítések árnyaltak és sokfélék, a tapasztalatok szerint sem a technológia kritikátlan támogatói, sem pedig a borúlátó akadékoskodók nem veszik észre a történet finomabb részleteit, emiatt az AI közeli befektetésekhez komoly odafigyelésre és precízen meghatározott megközelítésmódra van szükség.
A Fidelity szilicium-völgyi túráján nem meglepő módon a beszélgetések fő témája a mesterséges intelligencia volt. Az út során egészen árnyalt kép rajzolódott ki a mesterséges intelligenciáról: kiderült, hogy a különböző iparágak és vállalatok eltérő módon közelítenek hozzá. A szakértők arra számítanak, hogy a következő három évben alaposan át is fog alakulni a technológia. Ezért fontos, hogy figyelmünket az AI olyan nyerteseire összpontosítsuk, amelyek ma még nem feltétlenül termelnek nyereséget a technológiából, de hosszabb távon jó esélyük van erre.
A hardver iránt – egyelőre – nagy a kereslet
A mesterséges intelligenciához szükséges hardverek iránt nagy a kereslet. A hardver biztosítja az AI-számításokhoz szükséges teljesítményt, így minden olyan szervezetnek, amely AI-technológiát akar használni, be kell ruháznia a megfelelő hardverbe, például processzorokba, memóriába és háttértárakba, hálózati összeköttetésekbe és adatközpontokba. A hardvereladások zömét a grafikus processzorok (GPU-k) adják, mivel ez a komponens az AI-adatközpont kritikus technológiai építőköve.
A hardverek iránti kereslet miatt a szoftverek némileg háttérbe szorultak, de ez valószínűleg csak átmeneti jelenség lesz: bár valóban a GPU-k biztosítják a számítási teljesítményt, az AI-felhasználóknak továbbra is szükségük van az IT-ökoszisztéma többi elemére is az AI-megoldások optimalizálásához. Ez azt jelenti, hogy amikor a tágabb értelemben vett IT-infrastruktúra újból a figyelem középpontjába kerül, a vállalatok kiadásai egyenletesebben oszlanak majd meg a hardver és a szoftver között. Emellett idővel még a hardver-célú költekezés kapcsán is nagyobb változatosságra számíthatunk; jelenleg a GPU-kra fordított kiadások mellett minden más eltörpül, de ez változhat, ahogy beindul az alternatív technológiák fejlesztése.
A mesterséges intelligencia kapcsán zajló versenyben a kimaradástól való félelem (Fear Of Missing Out, FOMO) is szerepet játszhat, mely szintén ösztönzőleg hat a hardveres beruházásokra. A vállalatok nem akarnak lemaradni a vetélytársaik mögött az AI kihasználásában, de ez vélhetően csak akkor tudja fenntartani a beruházások volumenét, ha a vállalkozások anyagi előnyt is tudnak kovácsolni a mesterséges intelligenciából. Az AI-hardverek iránti kereslet nagy része a kockázati tőkebefektetők által támogatott startupoktól származik. Sok ilyen startup nem nyereséges, és ha ez így marad, a kockázatitőke-finanszírozás lassulni fog, ami a hardverek iránti keresletre is hatással lesz.
Az ipari integráció mértéke változó
Vannak olyan iparágak, amelyek szereplői képesek voltak beszerezni a mesterséges intelligenciához kapcsolódó hardvert, és gyorsan megtalálták az új módszerek integrálásának módját, így azok kézzelfogható értéket adtak a működésükhöz. Ezek a vállalatok jellemzően médiaalapúak, és üzleti modelljük középpontjában a kreatív feladatok, például a zenei, video- és játéktartalom-előállítás állnak. Vannak olyan munkakörök is, amelyek könnyen ki tudják használni az AI-technológiát, ilyen például a kódolás.
Más iparágak esetében kevésbé egyértelmű, hogy milyen úton-módon lehet pénzzé tenni az AI által kínált lehetőségeket. Az üzleti modell alapján működő nagyvállalatok, például a pénzügyi és az egészségügyi szolgáltatók, a multinacionális vállalatok és konglomerátumok, valamint a kormányok olyan nagy, működési szempontból sokszínű szervezetek, amelyek a legtöbb pénzt fordítják informatikai kiadásokra. A vállalati AI nem tett akkora előrelépést tavaly óta. Rengeteg teszt és próbaüzem zajlik, de az AI alkalmazása mellett szóló üzleti érvek megtalálása terén nem történt érdemi áttörés. A vállalati ügyfelek még mindig keresik az AI integrálásának módjait, és nem tudni, hogy ez a „felfedező” szakasz meddig tart.
A generatív AI-t felhasználó szervezetek típusai jelentős szórást mutatnak
Mindezek ellenére a mesterséges intelligencia kis léptékű változásokat is előidéz, például a kódolás terén. Ugyanakkor technológiája még mindig nem kiforrott, és a belőle származó eredmények nem következetesek. A kreatív iparágak számára ez nem okoz problémát, viszont komoly akadályt jelent az olyan területeken, ahol a pontosság létfontosságú: például az egészségügyben, a pénzügyi szférában, egyes ipari vállalatoknál és a kormányhivatalokban.
Ezen ágazatok némelyike szigorúan szabályozott is, ami azt jelenti, hogy az AI-megoldások megbízhatóságának nagyon magas szintűnek kell lennie ahhoz, hogy megfeleljen a követelményeknek és meggyőzze a szabályozó testületeket. Az eredményekben előforduló legapróbb hibák is jelentős következményekkel járhatnak: az érintett vállalatokat felelősségre vonhatják a felügyeletüket ellátó szervek, emellett a hírnevük is súlyosan csorbulhat. Ezen okok miatt a vállalati ügyfelek eddig lassabban fogadták be az AI-technológiákat.
Befektetés a mesterséges intelligenciába
A piac jelenleg az AI közvetlen kedvezményezettjeire összpontosít, ahol a ténylegesen a technológiából származó bevételek a pénzügyi kimutatásokban is megjelennek. Ezeknek a vállalatoknak, főként a hardver- és félvezetőiparban működő cégeknek a részvényárfolyamai felfelé mozdultak el. Ahhoz azonban, hogy ezek a vállalatok fenntarthassák nyereségnövekedésüket, ügyfeleiknek kereskedelmileg is hasznosítaniuk kell az AI-t, ami rövid- és középtávon nehézkesnek bizonyulhat. A befektetők talán jobban teszik, ha olyan vállalatokat keresnek, amelyeknél a mesterséges intelligenciával kapcsolatos bevételek még nem jelennek meg a kimutatásokban, de hosszú távon megvan a lehetőségük erre.
Az adatinfrastruktúrával és IT-tanácsadással foglalkozó vállalatok az AI-értéklánc fontos, de alulértékelt pontján helyezkednek el. A vállalkozásoknak meg kell oldaniuk az adathiány problémáját ahhoz, hogy az AI-t a lehető legjobban ki tudják használni − ehhez viszont adatkezelési megoldásokra és szakértelemre van szükség. A terület szakértői segíthetnek ezeknek a vállalatoknak megoldást találni ezekre a kihívásokra, amilyet például az AI változó szabályozási és jogi környezete is jelent. Sok vállalat megkezdte az együttműködést az adatszakértőkkel, ennek hatása fokozatosan meg fog jelenni a vállalati eredményeikben is.
A hardverek terén vannak olyan gyártók, amelyek az AI-rendszerekben általánosan jelenlévő komponenseket biztosítanak, így nem függnek konkrét AI-technológiáktól vagy szolgáltatóktól. Például a TSMC félvezetőgyártó üzletága profitálni fog a technológiából, függetlenül attól, hogy melyik AI-chip tör az élre (GPU, CPU vagy egyedi chip), vagy hogy mely ügyfelek kerülnek ki győztesként (Nvidia, AMD vagy a hyperscale felhőcégek).
A felhőszolgáltatóknak szintén hasznukra válik majd az AI térhódítása, de a növekedésük nem kizárólag ettől a tényezőtől függ. Az Amazon felhőalapú számítástechnikai üzletága például nagy haszonélvezője lesz annak, hogy a vállalatok bevezetik az AI-t és így nagyobb felhőalapú számítástechnikai igényeik lesznek. A felhő alapú technológiák felhasználóinak azonban még az AI nélkül is modernizálniuk kell IT-stackjeiket, és egyre nagyobb mértékben kell felhő alapú szolgáltatásokat igénybe venniük.
Az AI nyerteseit egyelőre még nem látjuk
A mesterséges intelligencia egy több éven át tartó, változó sebességgel zajló történet, ahol a győztesek fokozatosan, a gazdaság különböző területein fognak megjelenni. „A vállalatok egymással vetélkedve igyekeznek kitalálni, hogyan tudják a legjobban kihasználni az AI-t, ebből adódóan nagy a kereslet például a GPU-k iránt, hogy támogassák ezt a „felfedezési” fázist; a kézzelfogható előnyök azonban eddig általában elmaradtak. Idővel a különböző iparágak és vállalatok eltérő módon és eltérő sikerrel fogják alkalmazni a mesterséges intelligenciát. Emiatt nekünk esetenként külön-külön kell megpróbálnunk megérteni az AI hatását, alkalmazását és kereskedelmi hasznosítását” – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.
Az AI monetizálása terén zajló verseny miatt az innovációra szánt vállalati költségvetési keretek elszívják a levegőt az általánosabb IT-kiadások elől. Idővel ez valószínűleg változni fog, és az IT-kiadások kiegyensúlyozottabbá válnak. Abban biztosak lehetünk, hogy a technológiai kiadások összességében idővel növekedni fognak, mivel a technológia hatékonyságjavulást eredményez, ami a vállalatok számára létfontosságú akkor, ha helyt akarnak állni a versenyben.
A digitalizálás és az automatizálás olyan, már folyamatban lévő technológiai változások, amelyeket a vállalatok sokféleképpen alkalmaznak. Hasonlóan tekinthetünk a mesterséges intelligenciára is, amely a hatékonyságnövelésnek a technológia által lehetővé tett legújabb módszere, de ettől még maga is a technológiai fejlődés része marad.
Kapcsolódó cikkeink
Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat…
Tovább olvasom >Ritkábban használják a mesterséges intelligenciát a munkához a magyarok, mint a nemzetközi átlag
A magyar munkavállalók a globális átlagnál ritkábban használják a mesterséges…
Tovább olvasom >Jön a TECHXPO 2024 – Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója
Vadonatúj nemzetközi technológiai esemény debütál Budapesten, amely egyszerre szólítja meg…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Országos szintre lép a PENNY és a foodora együttműködése
November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár…
Tovább olvasom >OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői.…
Tovább olvasom >