Az agrárium hívó szava: digitalizáció
Középtávon a hazai mezőgazdaság és élelmiszerágazat hatékonyságának növelése, hosszútávon a magyar lakosság biztonságos élelmiszerellátása és az exportpiacokon való érvényesülés az agrárium fő célkitűzése – mondta Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója az ITSZÜRET 2018 – Egy marék vetőmag, az agrárium digitális transzformációja konferencia agrárinformatikai megoldásokról szóló kerekasztal beszélgetésén.
Az eseményen részt vevő Erős Veronika, az Agrárinformatikai klaszter menedzsere, Dr. Oláh Izabella, Agrodat – tanácsadó, a SZIE GTK tanára és Dobó Mátyás, az Invitech stratégiai és üzleti támogatások igazgatóhelyettese az AMC vezetőjével közösen azt taglalta, hogy a mezőgazdasági és élelmiszeri ágazat hazai fejlődésének kulcsa az agrárdigitalizáció, ami kiváló hívószó a fiataloknak és figyelemfelkeltő az idősebb generációnak is.
Az AMC ügyvezető igazgatója a kerekasztal beszélgetésen arra hívta fel a figyelmet, hogy meglévő erőforrásaink nem kellő hatékonyságú felhasználását több statisztika igazolja: „az egy év alatt megtermelt agrár jövedelmeket nézve azt látjuk, hogy a magyar átlag az Európai Uniós átlag harmada, a Nyugat-Európai 80-82 ezer eurós összegnek pedig csupán tizede; emellett hazánk hektáronként az uniós átlagtermésnek is csupán 54 %-át éri el.”
Hozzászólásában Ondré Péter kitért arra is, hogy adottságainkat és elhelyezkedésünket nézve látható, hogy Magyarország nemzetközi viszonylatban „sportnyelven” szólva pole-pozícióban van. Ha előre tudunk lépni a fejlesztendő területeinken, akkor az ügyvezető szerint gazdaságunk 2050-ben is el tudja látni a hazai lakosságot és mellette a külföldi piacokat is jó minőségű, GM-mentes élelmiszerekkel.
Ondré Péter emlékeztetett ugyanakkor arra is, hogy bár fontos az agráriumban felhalmozott tőke és a kellő technikai paraméterekkel rendelkező eszközpark kérdése, de amíg nincs az agráriumban szemléletváltás és nem aktiválódik az agrárium területén az a generáció, amelyikben megvan a fogékonyság az IT eszközök iránt is, addig nem lesz hatékonyabb a terület. Ennek kapcsán az ügyvezető igazgató kiemelte: a magyar piacon fellelhető gépeknek ma már szinte mindegyike tud valamilyen digitális IT technológiát, de ezek közel 60-65 százalékával a magyar gazdák nem élnek. A számok azt mutatják – tette hozzá Ondré Péter -, hogy egy átlagos mezőgazdasági gép tudásának csupán 40-45%-át használják ki a magyar gazdaságokban, a megfelelő IT technológiai tudás hiányában.
A generációk közötti tudásmegosztás és a fiatalok behívása megoldás lehet, ehhez azonban meg kell találnunk azokat az üzeneteket és hívó szavakat, amelyekkel a fiatalok az agráriumba behívhatók és megszólíthatók – hangsúlyozta az Agrármarketing Centrumot irányító szakember. A kerekasztal résztvevői a tanácskozáson abban egyetértettek, hogy a fiatalokat legfőképpen a digitalizáció oldaláról lehet megfogni az agrárium számára, hiszen számukra az okoseszközök világa otthonos és vonzó. Ugyanakkor az idősebbeknek a digitalizációval egyszerűbbé tehető feladatok, csökkenthető terhek a pozitív üzenetek, hiszen őket az adminisztráció nyomasztja leginkább hangzott el az egyeztetésen.
Ondré Péter szerint a jól képzett fiatalok bevonásához két dolgot kell feléjük közvetíteni: egyrészt az agráriumban elérhető jövedelmi szinteket, másrészt pedig azt, hogy ma már ez az ágazat is trendi. „A mezőgazdaság már nem a régi, lejáratott beidegződések mentén működik, nem a sáros csizmával azonos, hanem a precíziós technológiák, GPS sorvezetők, hozamtérképek, drónok, differenciált input anyag kijuttató, kormány vezérelt robotok irányába halad” – közölte Ondré.
Annak érdekében, hogy minél több fiatalhoz eljuthassanak ezek az üzenetek az AMC november végén „Fiatalok az agrárpályán” címmel olyan konferenciát szervez, amely iránytűként szolgálhat arra, hogy miként tehető a fiatalok számára is kompatibilissé az agrárium. Olyan agrárvállalkozókat kívánunk megszólaltatni, akik munkavállalóként tekintve a fiatalokra elmondják, hogy milyen munkára és milyen jövedelmi viszonyokra lehet számítani napjainkban azoknál a nagy magyar agrárcégeknél, amelyek integrálni, fejleszteni tudnak a gépek és a humánerőforrás terén is – zárta felszólalást az AMC ügyvezető igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Egyre népszerűbb hazánkban a halfogyasztás
A karácsonyi halkínálatot és a hazai haltermelés eredményeit mutatták be…
Tovább olvasom >Új helyszínen várja az érdeklődőket a Nébih Farm
Decembertől megnyitotta kapuját a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) megújult Nébih Farm,…
Tovább olvasom >Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Employer Branding az AI és a GenZ-k korában konferencia: A folytatás
2024. november 27-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre a…
Tovább olvasom >FRUIT LOGISTICA 2025: Gyümölcsöző kapcsolatok a frissáru globális piacán
A FRUIT LOGISTICA, a világ vezető frissáru-ipari szakkiállítása, 2025. február…
Tovább olvasom >