Az adókedvezmények 70 százalékát külföldi cégek kapják
A sok százezer kisvállalkozás részesedése mind a termelésből, mind az adókedvezményekből minimális.
A meghatározó arányban külföldi tulajdonban lévő vállalatok részesülnek az adókedvezmények 70 százalékából, miközben számszerűleg ezek a cégek az összes magyarországi gazdasági társaság csupán 7 százalékát teszik ki – mutatott rá Szikora János , az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) elnöke szerda délután a Magyar Közgazdasági Társaság fórumán.
A 2008-ról szóló társasági adóbevallások alapján készült elemzések ismertetése során a szakember hozzátette: a legalább 50 százalékban külföldi tulajdonú cégek a nemzetgazdaság teljes export-árbevételéből 77 százalékos részesedést szakítanak ki, a foglalkoztatásnak azonban csak a 24 százaléka köthető hozzájuk.
Mivel Magyarországon a külföldi tulajdonú cégek közül kerülnek ki a legnagyobb vállalatok, az előbbi adatok után már nem meglepő, hogy miközben a társasági adóbevallások közel 90 százalékát a mikrocégek nyújtják be, az adókedvezmények több mint 90 százaléka a nagyvállalatoknak jut.
Hasonló, bár kevésbé szélsőséges képet mutat a nyereséges vállalkozások és az összes nyereségből kiszakított részesedésük is. Míg a nyereséges cégek 86,1 százaléka mikrovállalkozás, a magyar gazdaságban képződő nyereség csupán 26,7 százalékát „vihetik ők haza”.
Ezzel szemben a nagyvállalatok számszerűleg csak a gazdasági társaságok 1,8 százalékát képviselik, ám a nyereség 48,1 százaléka náluk keletkezik. Abban ugyanakkor nincs jelentős eltérés, hogy a gazdasági válság mind a nagy-, mind a kisebb vállalkozásoknál érezteti a hatását. Az adózás előtti eredmény a nagyvállalatoknál a 2007-es 2970 milliárdról 2008-ban 1368 milliárd forintra apadt, a mikrovállalkozásoknál pedig a három évvel ezelőtti 829 milliárd forintos eredmény csökkent szintén nagyjából a felére, 484 milliárdra.
Mint az köztudott, a vállalkozások mérete szerinti csoportosításban a mikrocégek kerülnek túlsúlyba: e vállalkozások száma tavaly 305 ezerre rúgott, miközben a kisvállalkozások száma 25,5 ezer, a középvállalatoké 4,7 ezer volt. A nagyvállalatok száma 7,7 ezer közelében járt a tavalyi év során – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >