Az adatvagyon szerepét vizsgálta a GVH az online kiskereskedelemben
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közzétette piacelemzését, amely az online kiskereskedők adatvagyonának keletkezését és szerepét járta körül. A versenyhatóság az elemzés alapján több javaslatot tett a fogyasztói bizalom erősítése, illetve a hazai kkv-k fejlesztése érdekében – egyebek mellett vállalva egy tájékoztató anyag kidolgozását a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal történő együttműködés keretében.
Az online kiskereskedelemben nagyívű fellendülés tapasztalható az elmúlt években, így a nemzeti versenyhatóság is kiemelt figyelemmel követi a piaci szegmenst. A GVH most zárult piacelemzésének célja az online kiskereskedők adatvagyonával kapcsolatos tájékozódás volt – különös tekintettel arra, hogy az miként keletkezik, milyen szerepet tölt be a webáruházak között folyó versenyben, és mindezzel mennyire vannak tisztában a fogyasztók. A versenyhatóság piacelemzéseinek szempontjai között első alkalommal jelentek meg párhuzamosan fogyasztóvédelmi és versenypolitikai aspektusok is.
Az elemzés a műszaki cikkek, a ruházati termékek, az élelmiszerek és a napi fogyasztási cikkek online kiskereskedelmére terjedt ki, és egyaránt feltérképezte a fogyasztók ismereteit és elvárásait, illetve a kereskedők viszonyait.
A vizsgálat feltárta, hogy a hazai webáruházak többsége jelenleg nem él az adatvagyonban rejlő lehetőségekkel, így annak hiánya önmagában nem jelent lényeges piacra lépési vagy terjeszkedési korlátot. A fogyasztók oldaláról az elemzés megállapította, hogy bár a magyar lakosság motivált az adatai feletti tudatos rendelkezésben, de az időhiány, illetve a minél gyorsabb vásárlás célja ezt sokszor felülírja. Az eredmények alapján a fogyasztók keveset tudnak a webáruházak adatgyűjtési és adatkezelési gyakorlatáról, és jelentős hányaduk kifejezetten tart tőle, hogy visszaélnek az online vásárlás során megadott adataival.
A GVH a piacelemzés tapasztalatai alapján több fogyasztóvédelmi és versenypolitikai javaslatot fogalmazott meg. A javaslatok részeként – egyebek mellett – a Versenyhivatal megkeresi a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot, hogy az online kiskereskedők támogatása érdekében együttesen dolgozzanak ki egy segédanyagot a korszerű, közérthető és áttekinthető fogyasztói adatkezelési tájékoztatás követelményeiről. A versenyhatóság továbbá a hazai kkv-k digitális és adatelemzési kompetenciáinak fejlesztését célzó, állami és vállalati programok kialakítását és támogatását javasolta, amelyek bemutatják az online térben való sikeres jelenléthez szükséges eszközöket, módszereket és lehetőségeket. A Versenyhivatal emellett javasolja a webáruházak működtetéséhez kapcsolódó, marketing- és adatinformatikai szolgáltatásokat nyújtó jelentősebb piaci erővel rendelkező vállalkozásoknak, hogy tegyenek aktív megelőző lépéseket a jogi szabályozásnak való megfelelés érdekében, különös tekintettel az esetleges erőfölényes helyzetükkel való visszaélés elkerülésére.
A Gazdasági Versenyhivatal jelentése és részletes javaslatai itt érhetőek el:
Kapcsolódó cikkeink
A visszaszámlálás elkezdődött, egy hónap múlva itt a Black Friday
Bár a hivatalos Black Friday csak egy hónap múlva, november…
Tovább olvasom >Black Friday: A GVH figyelmeztet a tudatos vásárlás fontosságára az akciós szezon előtt
Bár a hivatalos Black Friday csak november 29-én lesz, a…
Tovább olvasom >GVH-elnök: Kulcskérdés a mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása
„A mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása jelentős pozitív hatással…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Omnichannel Scale 2024 – Miként maradhatnak versenyképesek a magyar kereskedők?
Mindannyian érezzük, hogy valami nagyon megváltozott a kereskedelemben. A digitális…
Tovább olvasom >