Az adatvagyon szerepét vizsgálta a GVH az online kiskereskedelemben
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közzétette piacelemzését, amely az online kiskereskedők adatvagyonának keletkezését és szerepét járta körül. A versenyhatóság az elemzés alapján több javaslatot tett a fogyasztói bizalom erősítése, illetve a hazai kkv-k fejlesztése érdekében – egyebek mellett vállalva egy tájékoztató anyag kidolgozását a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal történő együttműködés keretében.
Az online kiskereskedelemben nagyívű fellendülés tapasztalható az elmúlt években, így a nemzeti versenyhatóság is kiemelt figyelemmel követi a piaci szegmenst. A GVH most zárult piacelemzésének célja az online kiskereskedők adatvagyonával kapcsolatos tájékozódás volt – különös tekintettel arra, hogy az miként keletkezik, milyen szerepet tölt be a webáruházak között folyó versenyben, és mindezzel mennyire vannak tisztában a fogyasztók. A versenyhatóság piacelemzéseinek szempontjai között első alkalommal jelentek meg párhuzamosan fogyasztóvédelmi és versenypolitikai aspektusok is.
Az elemzés a műszaki cikkek, a ruházati termékek, az élelmiszerek és a napi fogyasztási cikkek online kiskereskedelmére terjedt ki, és egyaránt feltérképezte a fogyasztók ismereteit és elvárásait, illetve a kereskedők viszonyait.
A vizsgálat feltárta, hogy a hazai webáruházak többsége jelenleg nem él az adatvagyonban rejlő lehetőségekkel, így annak hiánya önmagában nem jelent lényeges piacra lépési vagy terjeszkedési korlátot. A fogyasztók oldaláról az elemzés megállapította, hogy bár a magyar lakosság motivált az adatai feletti tudatos rendelkezésben, de az időhiány, illetve a minél gyorsabb vásárlás célja ezt sokszor felülírja. Az eredmények alapján a fogyasztók keveset tudnak a webáruházak adatgyűjtési és adatkezelési gyakorlatáról, és jelentős hányaduk kifejezetten tart tőle, hogy visszaélnek az online vásárlás során megadott adataival.
A GVH a piacelemzés tapasztalatai alapján több fogyasztóvédelmi és versenypolitikai javaslatot fogalmazott meg. A javaslatok részeként – egyebek mellett – a Versenyhivatal megkeresi a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot, hogy az online kiskereskedők támogatása érdekében együttesen dolgozzanak ki egy segédanyagot a korszerű, közérthető és áttekinthető fogyasztói adatkezelési tájékoztatás követelményeiről. A versenyhatóság továbbá a hazai kkv-k digitális és adatelemzési kompetenciáinak fejlesztését célzó, állami és vállalati programok kialakítását és támogatását javasolta, amelyek bemutatják az online térben való sikeres jelenléthez szükséges eszközöket, módszereket és lehetőségeket. A Versenyhivatal emellett javasolja a webáruházak működtetéséhez kapcsolódó, marketing- és adatinformatikai szolgáltatásokat nyújtó jelentősebb piaci erővel rendelkező vállalkozásoknak, hogy tegyenek aktív megelőző lépéseket a jogi szabályozásnak való megfelelés érdekében, különös tekintettel az esetleges erőfölényes helyzetükkel való visszaélés elkerülésére.
A Gazdasági Versenyhivatal jelentése és részletes javaslatai itt érhetőek el:
Kapcsolódó cikkeink
A GVH segít, hogy a Black Friday időszakában se érjen senkit kellemetlen meglepetés
Már javában dübörög a Black Friday, a boltok és webshopok…
Tovább olvasom >Összehangolt európai fellépés a Temu-val szemben
Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH)…
Tovább olvasom >Kerülje el a csapdákat! – már dübörög a Black Friday
Bár a Black Friday hivatalos időpontja csak november 29., már…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >