Átstrukturálódik az égetett szeszes italok piaca
Az égetett szeszes italok Nielsen által mért kilenc kategóriájának együttes kiskereskedelmi forgalma 2012. december–2013. júliusban mintegy 43 milliárd forintot ért el. Ezt az időszakot még mindig az jellemzi, hogy átstrukturálódik a piac.
Négy évvel ezelőttig ugyanis a pálinka vezette a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelemben az égetett szeszes italok forgalom szerinti rangsorát. Tavalyelőtt viszont a vodka került a szervezett kiskereskedelem forgalom szerinti ranglistájának élére, és a bitter is megelőzte a pálinkát.
Ami a kiszerelésen olvasható
A változást az okozza, hogy a kommersz italok jövedéki adója jelentősen megemelkedett. Emiatt több gyártó állította át kommersz termékeit vodka alapra. Például amit korábban 30 százalékos szilva szeszes ital gyanánt forgalmaztak, azt pálinkához soroltuk, a Nielsen definíciói szerint.
Ha azonban ez a termék 37,5 százalékos szilvaízű vodkává változott a 2011-es év végétől, akkor besorolását a kiszerelésen szereplő információ alapján vodkára módosítottuk.
A Nielsen-definíciók alapelve ugyanis, hogy az egyes termékeket a csomagolásukon szereplő információ szerint soroljuk kategóriákba, függetlenül attól, hogy milyen az ízesítésük, vagy a termékek „elődje” milyen kategóriába tartozott.
Jelzi a fenti példa is, hogy a jövedéki adó növelésének a hatására felbolydult a piac. Ez okozza nagyrészt, hogy a vodka kiskereskedelmi forgalma jelentősen növekszik.
A legutóbbi nyolc hónapban, a bittert kivéve, a többi hét égetett szeszes ital kategóriájának bolti eladása csökkent mind érték, mind mennyiség szempontjából. Itt tulajdonképpen arról beszélhetünk, hogy átstrukturálódott a piac.
Két ital nőtt értékben is, mennyiségben is
Ami a legutóbbi nyolc hónap trendjeit illeti, a Nielsen adatai alapján: értékben és mennyiségben a vodka, valamint a bitter bolti eladása emelkedett 2012. december–2013. július során, az előző évi hasonló periódushoz viszonyítva.
Vodkából a kiskereskedelem bevétele a legutóbbi nyolc hónap során közel 14 milliárd forint, ami 26 százalék többletet jelent az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. A mennyiségi növekedés mutatója plusz 19 százalék.
A legnagyobb forgalmú égetett szeszes italok értékben mért 2012. december–2013. júliusi kiskereskedelmi eladásából a bolttípusok piaci részesedése (százalékban)
Bolttípus |
Vodka |
Bitter |
Pálinka |
2500 nm felett | 19 | 44 | 49 |
401–2500 nm | 29 | 23 | 17 |
201–400 nm | 6 | 4 | 4 |
51–200 nm | 20 | 14 | 16 |
50 nm és kisebb | 26 | 15 | 14 |
Forrás:
Második legnagyobb kategória a bitter, amelyből a bolti forgalom megközelíti a 10 milliárd forintot, a szóban forgó időszakban. Érték szempontjából plusz 10 százalékot regisztráltunk, mennyiséget tekintve pedig plusz 4-et.
Pálinka, whisky, likőr…
Harmadik a forgalom szerinti rangsorban a pálinka, mintegy 6 milliárd forintnyi nyolc havi eladással. Értékben 27, mennyiségben 37 százalékkal csökkent a forgalom.
Az utána következő whiskyvel kerekítve 5 milliárd forint forgalmat ért el a kiskereskedelem; 1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. És 7 százalékkal kisebb mennyiséget adtak el.
A likőr bolti forgalma – értéket tekintve – 9 százalékkal csökkent, egyik nyolchónapos időszakról a másikra. A mennyiségi mutató mínusz 16 százalék. Nyolc hónapos piacmérete meghaladja a 3 milliárd forintot.
A brandy forgalma értékben 32 százalékkal csökkent, és ezzel nyolchavi értékesítése 3 milliárd forint alá került. Mennyiségben 42 százalékkal adtak el kevesebbet, egyik nyolc hónapos időszakról a másikra.
A vermut bolti értékesítése 1 milliárd forint felett mozog, a legutóbbi december–júliusi periódusban. Érték szempontjából 13, mennyiség tekintetében 16 százalék mínuszt regisztráltunk idén eddig, a tavalyi hasonló periódushoz viszonyítva.
Rumból az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele 28 százalékkal lett kisebb, és 2 milliárd forint alá csökkent. Mennyiségben a csökkenés mértéke 35 százalék.
Ginből a boltok bevétele félmilliárd forint alatt maradt, nyolc hónap alatt. Értékben a trend mínusz 4, mennyiségben pedig mínusz 11 százalék.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >