Átstrukturálódik az állateledel-piac

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 09. 17. 08:57

Bár az állateledelek piaca lassan telítődik, szerkezetében izgalmas átalakulások zajlanak. Míg nagy kategóriái közül a száraz tápok irányába tolódik a kereslet, a kisebb szegmensek közül dinamikusan fejlődnek például a jutalomfalatkák vagy az egyadagos macskaeledelek. A márkák versenye ezért nem csupán az árak és reklámeszközök frontján zajlik: a portfóliók átalakítása, megújítása a jövőbeni fejlődés egyik fontos záloga.

Az állateledel-piac növekedési üteme csökken, az idei évre a gyártók, forgalmazók már csak néhány százalékos fejlődést prognosztizálnak.

– A kategórián belül továbbra is az egyadagos nedves macskaeledelek és a jutalomfalatok növekednek a leggyorsabban, ez utóbbiak az idei év eddig eltelt időszakában javuló teljesítményt mutatnak – emeli ki Forczek Zsolt, a Nestlé Purina marketingmenedzsere. – Csatornák tekintetében a szupermarketek és a diszkontok tudtak magasan a piac feletti ütemben fejlődni. A többi csatorna növekedése lassulni látszik, sőt, a drogériákban jelentős visszaesés tapasztalható. Minőségi szegmentáció szempontjából a prémiumszegmens mutatkozik a legdinamikusabbnak kétszámjegyű növekedéssel, de a saját márkás szegmens is nagyban hozzájárult a kategória fejlődéséhez.

Előretörnek a száraz tápok

A fogyasztók továbbra is előnyben részesítik az olcsóbb, de jó minőségű állateledeleket, melyek könnyen elérhetőek, a piaci igények teljes mértékű kielégítésére lettek létrehozva, valamint jól idomulnak a fogyasztói igényekhez, ismerjük meg a Partner in Pet Food (PPF) véleményét.

 Molnár Zoltán kereskedelmi igazgató Partner in Pet Food


Molnár Zoltán
kereskedelmi igazgató
Partner in Pet Food

– Egyértelmű trend­nek mondható, hogy előtérbe kerül a vásárlók árérzékenysége, és egyre inkább a ke­reske­delmi márkás termékek felé fordulnak ebben a kategóriában – mondja Molnár Zoltán, a Partner in Pet Food Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az egyadagos kiszerelések piaca továbbra is növekedést mutat, a kényelmi igények kielégítésére ez a szegmens bizonyult a legmegfelelőbbnek. A száraz szegmensben növekedés, míg a konzerveknél lassú csökkenés figyelhető meg. Ez a tendencia a piac lassú átalakulását
vetíti elő.

A cég jelentős erőforrást és kapacitást irányít az egyadagos eledelek piacára itthon és a környező régiókban.

A St. Pierre Kft. 2013-ban lépett erre a piacra.

– Tapasztalataink alapján az állateledel-piac már olyan fejlettségi stádiumban van, hogy számottevő növekedés nem realizálódott, fontosabb inkább a kategóriákon belüli átrendeződés, amely erősen köthető az állattartási szokások és az állatpopuláció változásához – állapítja meg Horowitz Péter, a St. Pierre Kft. ügyvezetője. – Jól láthatóan a konzervtermékek piaca már a második éve csökkenő tendenciát mutat, ezzel egyidejűleg a száraz tápok piaca megtartotta évek óta tartó növekedését. Az átstrukturálódás – nyugati mintára – a száraz termékek irányába folyamatos, a kis kiszerelésű tápok növekedése figyelhető meg.

A nedves termék kategóriájában a kényelmi termékvariánsok évről évre nagyobb piacrészre tesznek szert, teszi hozzá. Az idei év az óriási árverseny ellenére eddig kevesebb összpiaci igényt hozott, mint az előző év.

Jutalomfalatokkal bővül
a FELIX palettája

A Nestlé Purina a számára kulcsfontosságú kategóriákban jó relatív teljesítményt nyújtott az elmúlt években, amiben mindig nagyon fontos szerepük volt a termékújdonságaiknak is.

A FELIX márka idén egy új termékkörrel bővítette a portfólióját: piacra lépett a FELIX Sensations termékcsalád négy képviselője. Ezek puha húsos vagy halas falatkákat tartalmaznak különféle ízletes és zamatos aszpikban, és ínycsiklandó látványukkal, fenséges illatukkal és ellenállhatatlan ízükkel elbűvölik a macskák minden érzé-
kszervét.

A márka másik nagy újdonsága 2014-ben a FELIX Party Mix jutalomfalatok.

– A macska-jutalomfalatok kategóriája az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens, ezért döntöttünk úgy, hogy a már bizonyított FELIX márkanév alatt 3 új, izgalmas ízkombinációval idén belépünk a piacra – indokol Forczek Zsolt. – Minden egyes FELIX Party Mix tasak 3 ínycsiklandó íz kavalkádját tartalmazza. Az izgalmas formák és vidám csomagolás mellett a gazdik számára fontos szempont az is, hogy a FELIX Party Mix jutalomfalatok fehérjéket, vitaminokat és omega-6 zsírsavakat is tartalmaznak.

Az év másik fő újdonsága a Purinától a Friskies Crunchy&Soft száraz macskaeledel. Ez az első olyan Friskies eledel felnőtt macskák számára, mely két különböző textúrájú – ropogós és puhább – tápszemek keverékét tartalmazza. A ropogós tápszemek a fogak és az íny egészségét támogatják, míg a puhább tápszemek különlegesebb táplálást biztosítanak, mivel húsban, fehérjékben és D-vitaminban gazdagabbak, ezáltal segítenek az egészséges izomzat és csontozat fenntartásában. Mint a többi Friskies eledel, az új Friskies Crunchy&Soft is 100%-ban teljes értékű és kiegyensúlyozott állateledel, mely hozzáadott zöldségekkel készül. Az országos bevezetés szeptemberben indul, két kiszerelésben és kétféle ízben.

– Az év hátralévő részében erős marketingtámogatást kapnak a márkáink – tudjuk meg a marketingmenedzsertől. – A kulcsfontosságú márkákat, illetve az új termékeket kiemelt figyelemben részesítjük. A marketingtámogatás eszközei tekintetében folyamatosan elemezzük az alkalmazott elemek hatékonyságát és a piaci trendeket. Mindezek alapján igyekszünk optimalizálni a támogatási tervet. Alapvetően idén is az elmúlt években bizonyító ATL- és BTL-eszközök kapnak fő hangsúlyt, digitális vonalon viszont erősödik a támogatásunk. Igyekszünk tanulni a környező országok, más kategóriák sikertörténeteiből, és persze a versenytársak aktivitásait is követjük.

Megújulva erősödnek
a PPF márkái

2013-ban a PPF az elvárásoknak megfelelően realizálta eladási terveit, és értékesítési rekordot ért el – emeli ki Molnár Zoltán.

– Az idei évben márkáink újrabevezetésére koncentrálunk – tudjuk meg Zeller Borbálától, a PPF nemzetközi márkamenedzserétől. – PreVital macskaeledelünk portfóliója duplájára növekedett. Az új választék részét képezik az egyadagos zselés alutasakok, és az eddigieknél nagyobb hangsúlyt kapnak új konzervjeink is. Megújult a kutyáknak fejlesztett VitalBite (korábbi nevén SoftMix) termékcsaládunk is. A portfóliónknak már nemcsak a puha tápszemekkel kevert száraz eledelek, de a klasszikus snackek és a jutalomfalatként is adható, 100%-os puha tápszemek is részét képezik.

A cég nem feledkezik meg a piacon több mint 10 éve jelen lévő márkáiról sem. A Dax termékválasztéka a kis- és közepes testű kutyáknak kifejlesztett termékekkel bővül, míg a Reno megújult külsővel jelentkezik az ősz folyamán.

– Célunk, hogy a piacon lévő márkáinkat sokoldalúbbá tegyük, ismertségüket növeljük, ezt pedig a megfelelő kommunikációs csatornák kiaknázásával kívánjuk elérni – fogalmazza meg Zeller Borbála.

Két fő márkájuk, a PreVital és a VitalBite folyamatosan erősödő marketing­támogatást kap a jövőben annak érdekében, hogy a piacon egyre markánsabb szerephez jussanak. A PPF arra törekszik, hogy a brandek által megcélzott célcsoport a lehető legtöbb helyen találkozzon a termékekkel. Ehhez számos ATL- és BTL-elemet felvonultató, többszintű, új kommunikációs eszközök megjelenítését tervezik.

Kisadagosokkal bővült az Ozzi

A St. Pierre Hungary Kft. portfóliójának kialakításakor igyekezett figyelembe venni a piacon tapasztalható tren­deket.

Úgy látják, hogy a házi kedvencek csökkenésének ellenére a kis- és közepes testű kutyák száma növekszik, ez párosul a kényelmi kiszerelések iránti kereslet növekedésével. Ugyanígy a kis kiszerelések iránti érdeklődés figyelhető meg a macskaeledel-piacon is.

– Ez az igény előrevetíti az alutasakos és az alutálkás kategória fellendülését kifejezetten a márkaszegmensben, legyen szó A vagy B márkáról. Ez a fellendülés várhatóan megmarad, illetve hatványozódik a hároméves periódusban – vonja le a következtetést Horowitz Péter.

A márkaszegmens és a sajátmárka-kategória 2013-as szereplése is ezt az átalakulást támasztja alá. A márkatermékek a konzervszegmens tekintetében csökkenést mutatnak, a macskakonzerveknél 11 százalékos, a kutyakonzerveknél közel 4 százalékos csökkenés figyelhető meg. Az alutálkás termékek a macskaeledeleknél 7 százalékos, a kutyaeledel-piacon 38 százalékos növekedésben realizálódott, oszt meg lapunkkal néhány piaci adatot a St. Pierre ügyvezetője.

Saját márka tekintetében is hasonló átalakulás figyelhető meg a konzerv és alutálkás termékek szegmensében.

A St. Pierre az Ozzi állateledelek folyamatosan bővülő termékpalettájával a kis- és közepes testű kutyákat tartó vevőket is figyelembe véve igyekszik az igényeket kielégíteni.

– Az idei évben kizárólag az egy- és kisadagos kiszerelésekben bővítettük a portfóliónkat macska- és állateledelfronton egyaránt. Termékeink pozicionálását a márkatermékek lassan megfizethetetlen árpozíciója determinálja. Klasszikus eladáshelyi promóciókkal támogatjuk márkánkat. Az idei évben a listázottság javítása és az egész országos disztribúció a cél a hazai piacon. Emellett a külföldi piacra lépés is elsődleges vállalati célt képez – tekint előre Horowitz Péter.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink