Átstrukturálódik az állateledel-piac
Bár az állateledelek piaca lassan telítődik, szerkezetében izgalmas átalakulások zajlanak. Míg nagy kategóriái közül a száraz tápok irányába tolódik a kereslet, a kisebb szegmensek közül dinamikusan fejlődnek például a jutalomfalatkák vagy az egyadagos macskaeledelek. A márkák versenye ezért nem csupán az árak és reklámeszközök frontján zajlik: a portfóliók átalakítása, megújítása a jövőbeni fejlődés egyik fontos záloga.
Az állateledel-piac növekedési üteme csökken, az idei évre a gyártók, forgalmazók már csak néhány százalékos fejlődést prognosztizálnak.
– A kategórián belül továbbra is az egyadagos nedves macskaeledelek és a jutalomfalatok növekednek a leggyorsabban, ez utóbbiak az idei év eddig eltelt időszakában javuló teljesítményt mutatnak – emeli ki Forczek Zsolt, a Nestlé Purina marketingmenedzsere. – Csatornák tekintetében a szupermarketek és a diszkontok tudtak magasan a piac feletti ütemben fejlődni. A többi csatorna növekedése lassulni látszik, sőt, a drogériákban jelentős visszaesés tapasztalható. Minőségi szegmentáció szempontjából a prémiumszegmens mutatkozik a legdinamikusabbnak kétszámjegyű növekedéssel, de a saját márkás szegmens is nagyban hozzájárult a kategória fejlődéséhez.
Előretörnek a száraz tápok
A fogyasztók továbbra is előnyben részesítik az olcsóbb, de jó minőségű állateledeleket, melyek könnyen elérhetőek, a piaci igények teljes mértékű kielégítésére lettek létrehozva, valamint jól idomulnak a fogyasztói igényekhez, ismerjük meg a Partner in Pet Food (PPF) véleményét.
– Egyértelmű trendnek mondható, hogy előtérbe kerül a vásárlók árérzékenysége, és egyre inkább a kereskedelmi márkás termékek felé fordulnak ebben a kategóriában – mondja Molnár Zoltán, a Partner in Pet Food Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az egyadagos kiszerelések piaca továbbra is növekedést mutat, a kényelmi igények kielégítésére ez a szegmens bizonyult a legmegfelelőbbnek. A száraz szegmensben növekedés, míg a konzerveknél lassú csökkenés figyelhető meg. Ez a tendencia a piac lassú átalakulásátvetíti elő.
A cég jelentős erőforrást és kapacitást irányít az egyadagos eledelek piacára itthon és a környező régiókban.
A St. Pierre Kft. 2013-ban lépett erre a piacra.
– Tapasztalataink alapján az állateledel-piac már olyan fejlettségi stádiumban van, hogy számottevő növekedés nem realizálódott, fontosabb inkább a kategóriákon belüli átrendeződés, amely erősen köthető az állattartási szokások és az állatpopuláció változásához – állapítja meg Horowitz Péter, a St. Pierre Kft. ügyvezetője. – Jól láthatóan a konzervtermékek piaca már a második éve csökkenő tendenciát mutat, ezzel egyidejűleg a száraz tápok piaca megtartotta évek óta tartó növekedését. Az átstrukturálódás – nyugati mintára – a száraz termékek irányába folyamatos, a kis kiszerelésű tápok növekedése figyelhető meg.
A nedves termék kategóriájában a kényelmi termékvariánsok évről évre nagyobb piacrészre tesznek szert, teszi hozzá. Az idei év az óriási árverseny ellenére eddig kevesebb összpiaci igényt hozott, mint az előző év.
Jutalomfalatokkal bővül
a FELIX palettája
A Nestlé Purina a számára kulcsfontosságú kategóriákban jó relatív teljesítményt nyújtott az elmúlt években, amiben mindig nagyon fontos szerepük volt a termékújdonságaiknak is.
A FELIX márka idén egy új termékkörrel bővítette a portfólióját: piacra lépett a FELIX Sensations termékcsalád négy képviselője. Ezek puha húsos vagy halas falatkákat tartalmaznak különféle ízletes és zamatos aszpikban, és ínycsiklandó látványukkal, fenséges illatukkal és ellenállhatatlan ízükkel elbűvölik a macskák minden érzé-
kszervét.
A márka másik nagy újdonsága 2014-ben a FELIX Party Mix jutalomfalatok.
– A macska-jutalomfalatok kategóriája az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens, ezért döntöttünk úgy, hogy a már bizonyított FELIX márkanév alatt 3 új, izgalmas ízkombinációval idén belépünk a piacra – indokol Forczek Zsolt. – Minden egyes FELIX Party Mix tasak 3 ínycsiklandó íz kavalkádját tartalmazza. Az izgalmas formák és vidám csomagolás mellett a gazdik számára fontos szempont az is, hogy a FELIX Party Mix jutalomfalatok fehérjéket, vitaminokat és omega-6 zsírsavakat is tartalmaznak.
Az év másik fő újdonsága a Purinától a Friskies Crunchy&Soft száraz macskaeledel. Ez az első olyan Friskies eledel felnőtt macskák számára, mely két különböző textúrájú – ropogós és puhább – tápszemek keverékét tartalmazza. A ropogós tápszemek a fogak és az íny egészségét támogatják, míg a puhább tápszemek különlegesebb táplálást biztosítanak, mivel húsban, fehérjékben és D-vitaminban gazdagabbak, ezáltal segítenek az egészséges izomzat és csontozat fenntartásában. Mint a többi Friskies eledel, az új Friskies Crunchy&Soft is 100%-ban teljes értékű és kiegyensúlyozott állateledel, mely hozzáadott zöldségekkel készül. Az országos bevezetés szeptemberben indul, két kiszerelésben és kétféle ízben.
– Az év hátralévő részében erős marketingtámogatást kapnak a márkáink – tudjuk meg a marketingmenedzsertől. – A kulcsfontosságú márkákat, illetve az új termékeket kiemelt figyelemben részesítjük. A marketingtámogatás eszközei tekintetében folyamatosan elemezzük az alkalmazott elemek hatékonyságát és a piaci trendeket. Mindezek alapján igyekszünk optimalizálni a támogatási tervet. Alapvetően idén is az elmúlt években bizonyító ATL- és BTL-eszközök kapnak fő hangsúlyt, digitális vonalon viszont erősödik a támogatásunk. Igyekszünk tanulni a környező országok, más kategóriák sikertörténeteiből, és persze a versenytársak aktivitásait is követjük.
Megújulva erősödnek
a PPF márkái
2013-ban a PPF az elvárásoknak megfelelően realizálta eladási terveit, és értékesítési rekordot ért el – emeli ki Molnár Zoltán.
– Az idei évben márkáink újrabevezetésére koncentrálunk – tudjuk meg Zeller Borbálától, a PPF nemzetközi márkamenedzserétől. – PreVital macskaeledelünk portfóliója duplájára növekedett. Az új választék részét képezik az egyadagos zselés alutasakok, és az eddigieknél nagyobb hangsúlyt kapnak új konzervjeink is. Megújult a kutyáknak fejlesztett VitalBite (korábbi nevén SoftMix) termékcsaládunk is. A portfóliónknak már nemcsak a puha tápszemekkel kevert száraz eledelek, de a klasszikus snackek és a jutalomfalatként is adható, 100%-os puha tápszemek is részét képezik.
A cég nem feledkezik meg a piacon több mint 10 éve jelen lévő márkáiról sem. A Dax termékválasztéka a kis- és közepes testű kutyáknak kifejlesztett termékekkel bővül, míg a Reno megújult külsővel jelentkezik az ősz folyamán.
– Célunk, hogy a piacon lévő márkáinkat sokoldalúbbá tegyük, ismertségüket növeljük, ezt pedig a megfelelő kommunikációs csatornák kiaknázásával kívánjuk elérni – fogalmazza meg Zeller Borbála.
Két fő márkájuk, a PreVital és a VitalBite folyamatosan erősödő marketingtámogatást kap a jövőben annak érdekében, hogy a piacon egyre markánsabb szerephez jussanak. A PPF arra törekszik, hogy a brandek által megcélzott célcsoport a lehető legtöbb helyen találkozzon a termékekkel. Ehhez számos ATL- és BTL-elemet felvonultató, többszintű, új kommunikációs eszközök megjelenítését tervezik.
Kisadagosokkal bővült az Ozzi
A St. Pierre Hungary Kft. portfóliójának kialakításakor igyekezett figyelembe venni a piacon tapasztalható trendeket.
Úgy látják, hogy a házi kedvencek csökkenésének ellenére a kis- és közepes testű kutyák száma növekszik, ez párosul a kényelmi kiszerelések iránti kereslet növekedésével. Ugyanígy a kis kiszerelések iránti érdeklődés figyelhető meg a macskaeledel-piacon is.
– Ez az igény előrevetíti az alutasakos és az alutálkás kategória fellendülését kifejezetten a márkaszegmensben, legyen szó A vagy B márkáról. Ez a fellendülés várhatóan megmarad, illetve hatványozódik a hároméves periódusban – vonja le a következtetést Horowitz Péter.
A márkaszegmens és a sajátmárka-kategória 2013-as szereplése is ezt az átalakulást támasztja alá. A márkatermékek a konzervszegmens tekintetében csökkenést mutatnak, a macskakonzerveknél 11 százalékos, a kutyakonzerveknél közel 4 százalékos csökkenés figyelhető meg. Az alutálkás termékek a macskaeledeleknél 7 százalékos, a kutyaeledel-piacon 38 százalékos növekedésben realizálódott, oszt meg lapunkkal néhány piaci adatot a St. Pierre ügyvezetője.
Saját márka tekintetében is hasonló átalakulás figyelhető meg a konzerv és alutálkás termékek szegmensében.
A St. Pierre az Ozzi állateledelek folyamatosan bővülő termékpalettájával a kis- és közepes testű kutyákat tartó vevőket is figyelembe véve igyekszik az igényeket kielégíteni.
– Az idei évben kizárólag az egy- és kisadagos kiszerelésekben bővítettük a portfóliónkat macska- és állateledelfronton egyaránt. Termékeink pozicionálását a márkatermékek lassan megfizethetetlen árpozíciója determinálja. Klasszikus eladáshelyi promóciókkal támogatjuk márkánkat. Az idei évben a listázottság javítása és az egész országos disztribúció a cél a hazai piacon. Emellett a külföldi piacra lépés is elsődleges vállalati célt képez – tekint előre Horowitz Péter.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
30 kategóriában ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés
Harminc kategóriában mintegy ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés…
Tovább olvasom >A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes termékek felé tolódik el
A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el…
Tovább olvasom >Az Egyesült Királyságban online is elérhető a Tesco F&F ruházati kínálata
Reagálva a növekvő vásárlói igényekre a brit Tesco május 7-től…
Tovább olvasom >