Átlátható nyomon követés – többletráfordítás nélkül

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 09. 27. 08:00

A Fino-Food Kft. a CSB-System ágazatra szabott szoftverével irányítja a munkafolyamatait.Az üzem 120 éves gyártási hagyományokkal rendelkezik. Tamásiban 1889-ben Strausz Antal kezdett vaj és sajt gyártásába. Az EU-csatlakozás idején, 2004-ben a cég tulajdonosai a telephely bezárása, illetve Kaposvárra költöztetése mellett döntöttek. Ezzel egyidejűleg határozták el a CSB-System ágazatra szabott integrált vállalatirányítási rendszer bevezetését a tejüzemben.
A vállalati folyamatok racionális megvalósítása érdekében a cég a növekvő eredménnyel és árbevétellel együtt nem tudott és nem is akart lemondani egy hatékony ERP-megoldásról. Ezért logikusnak tűnt a CSB-System ágazatra szabott vállalatirányítási szoftver bevezetése a Fino-Food Kft.-nél. A választás azért esett a CSB-Systemre, mert hazai és külföldi élelmiszeripari, tejipari, gyártásirányítási tapasztalattal rendelkeznek s biztosítottnak látták a kétirányú, átlátható nyomon követést.
Az új kaposvári tejüzemben 2006-ben kezdődött meg a termelés.
A Fino-Food Kft. 100 százalékos családi tulajdonban van, családi vezetéssel. Egy kézben összpontosul a tejüzem és a tehenészet. Az üzem éves árbevétele 3,5 milliárd forint, a dolgozói létszám 120 fő. A feldolgozási kapacitás 100 000 liter/nap. A termékportfólió: 65 százalék friss termékek (tej, kefir, tejföl), 30 százalék félkemény sajtok, mini trappista és magyar sajtkülönlegességek, 5 százalék ömlesztett termékek ipari felhasználásra.
2005. októberben a Fino-Food és a CSB-System együttműködésének eredményeként került sor az első projektlépcső megvalósítására, azaz a beszerzési, a raktárgazdálkodási, az értékesítési, valamint a pénzügyi-számviteli modulok bevezetésére. A rendszerbevezetés három hónapot vett igénybe. A tesztidőszakot követően a Fino-Foodnál 2006. január 1-jétől éles üzemben működik a CSB-System ágazatra szabott ERP-szoftver. Hatékony módon átszervezésre került az árugazdálkodás: a beszerzés, a raktárgazdálkodás, az értékesítés, valamint a pénzügy-számvitel. A beszerzési folyamat a nyers-, a segéd- és az üzemi anyagok rendelésével kezdődik. Az árubeérkeztetés keretében az eltarthatósági dátum termékcsoportonként került rögzítésre, a leszállított áru a címkenyomtatással egyidejűleg kerül könyvelésre. A mennyiséget és a tömeget online módon rögzítik a rendszerben, így azonnal megjelenik a raktárkészletben.
A gyártás megkezdése előtt a szükséges alap-, segéd- és csomagolóanyag-mennyiségek üzemi adatrögzítés keretében kerülnek rögzítésre az anyagraktárakból a termelőüzembe. A rögzített adatok között szerepel a cikkszám, a mennyiség, az eltarthatósági dátum és a tételszám. A raktárkönyveléskor a rendszer automatikusan bizonylatot nyomtat a részletes nyomon követési adatokkal együtt.
2007-ben újabb modulok bevezetésére került sor a kaposvári tejüzemben. A termelési modul és tejelszámolási modul 2007. június 1-jével indult élesben. A hosszabb tesztelési időszakra azért volt szükség, mert a vállalat tulajdonosai alaposabban akarták tesztelni a gyártási folyamatokat: az „anyagfelhasználás”, a „melléktermékek”, a „normáktól való eltérés kezelése”, a „termék nyomon követése” stb. A vállalat vezetői fontosnak tartották a termelésben dolgozókat alaposabban felkészíteni, megtanítani a szoftver kezelésére, mivel korábban még nem dolgoztak számítógéppel.
Ebben a projektlépcsőben került bevezetésre a termelésirányítási rendszer az ömlesztőben, továbbá megvalósult a tejelszámolási, labor- és minőségirányítási modul bevezetése is.
Az indulás előtt – az integráltság miatt – előre nem látott, váratlan események is történtek. A tesztidőszak alatt viszont egyértelműen bebizonyosodott, hogy az ágazatra szabott vállalatirányítási szoftver bevezetése nagy precizitást és más gondolkodásmódot igényel a felhasználóktól. Például fokozottabban kell a bizonylatok kezelését ellenőrizni, viszont beigazolódott, hogy a rendszer – mivel minden mindennel összefügg – megnehezíti a lopást, a csalást.
A tejüzem a késztermékeket saját járműparkjával naponta szállítja a vevőkhöz. A nagy kereskedelmi láncok – hiper-, szupermarketek, nagykereskedők, állami és költségvetési szervek – igényeinek és elvárásainak megfelelően a vevőspecifikus bizonylatokat, számlákat és szállítóleveleket, címkéket, vonalkódokat is a rendszer készíti.

További projektlépések:
A CSB-System ágazatra szabott ERP-megoldás következő projektlépése a Fino-Food Kft.-nél a 2009-es üzemfejlesztéshez kapcsolódóan az új készáruraktár címkézési és árukiadási folyamatának továbbfejlesztése. Ősztől indul a gyártóvonalak végénél az automatikus vonalkódos termékjelölés és a mobil eszközökkel történő komissionálás. (X)

Kapcsolódó cikkeink