Átlag hat százalékkal nőtt a bevétel
Az égetett szeszes italok Nielsen által mért kilenc kategóriájának együttes kiskereskedelmi forgalma 2014. december – 2015. július során mintegy 47 milliárd forintot ért el; 6 százalékkal többet, mint az előző hasonló periódus során.
Az előző időszakhoz képest az élelmiszerboltok bevétele legnagyobb mértékben emelkedett bitterből, pálinkából, ginből és whiskyből.
Mennyiség szempontjából általában csökkenés jellemzi a piacot. Növekedést csak bitternél és pálinkánál regisztráltunk 10, illetve 8 százalékkal.
Ha az egyes italfajták trendjeit nézzük, figyelemre méltó eltéréseket látunk. A legutóbb felmért nyolc hónapban értéket tekintve nőtt a kiskereskedelmi eladás a következőkből: bitter (15%), pálinka (14), whisky (11), vermut (2) és gin (14). Csökkent viszont a boltok bevétele a többi négy égetett szeszesital kategóriából: vodka (1), likőr (4), brandy (2) továbbá rum (7).
Átrendeződik a piac
Jó öt évvel ezelőttig a pálinka vezette a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelemben az égetett szeszes italok bevétel szerinti rangsorát.
Miután azonban 2010 őszén megváltoztak a jövedéki adó szabályai, lehetővé vált magánszemélyek számára, hogy adómentesen maguk főzzenek saját fogyasztásra évente legfeljebb 50 liter pálinkát. Ezzel egy időben a kommersz italok jövedéki adója jelentősen megemelkedett.
Több gyártó átállította kommersz termékeit vodka alapra. Például amit korábban 30 százalékos szilva szeszesital gyanánt forgalmaztak, azt pálinkához soroltuk a Nielsen definíciói szerint.
Ha azonban ez a termék 37,5 százalékos szilvaízű vodkává változott a 2011-es év végétől, akkor besorolását a kiszerelésen szereplő információ alapján vodkára módosítottuk.
A Nielsen definíciók alapelve ugyanis, hogy az egyes termékeket a csomagolásukon szereplő információ szerint soroljuk kategóriákba. Függetlenül attól, hogy milyen az ízesítésük vagy a termékek „elődje” milyen kategóriába tartozott.
Mindezek következtében a vodka került a szervezett kiskereskedelem forgalom szerinti ranglistájának élére, nyolc hónap alatt közel 15 milliárd forint forgalommal. De azóta már a bitter is megelőzte a pálinkát. Előbbiből az üzletek bevétele valamivel 11 milliárd forint felett, utóbbiból mintegy 6 milliárd forintot ért el a legutóbbi nyolc hónapban. A piac átrendeződése még most is tart.
Whisky a nagy boltok slágere
Ha a bolttípusok súlyát nézzük, eléggé eltérő képet kapunk. Például az egyes égetett szeszesitalok teljes, legutóbb december–július közötti bevételéből a 2 500 négyzetméternél nagyobb üzletek piaci részesedése vodkából 19 százalék, ginből 19, de whiskyből 62, a sorrendben utána következő pálinkából 44 százalék.
Kiegyenlítettebbek a piaci részesedések a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornában. Ott a pálinka 23 és a vermut 36 százalékos mutatója jellemzi nyolc kategória részarányát. Kivétel a gin – 64 százalékkal.
A 201-400 négyzetméteres boltok mutatói a rum 3 és a vodka, továbbá vermut 6 százaléka között találhatók.
Általában erősek a hagyományos kis boltok az égetett szeszes italok eladásában. Az 51-200 négyzetméteres üzleteknél legkisebb a gin és a whisky piaci részesedése 3 és 5 százalékkal. A többiek részaránya azonban 10 százalék vagy annál magasabb. Kiemelkedik a vodka 22 százalékkal.
Az 50 négyzetméteres és kisebb boltoknál is 22 százalék a vodka piacésze. Utána a rum következik 17 százalékkal. Legalacsonyabb a vermutnál 7, whiskynél 2 százalékkal, míg ginből ennek a csatornának a részaránya nem éri el az 1 százalékot sem.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >VOSZ: rendkívül ambiciózus a hároméves bérmegállapodás
Rendkívül ambiciózusnak értékelte a hároméves bérmegállapodást a Vállalkozók és Munkáltatók…
Tovább olvasom >