Átalakultak a magyarok élelmiszervásárlási szokásai: az ár lett a fő szempont
Az elmúlt időszakban jelentősen megváltoztak a magyar lakosság élelmiszervásárlási szokásai, hiszen a termékek ára vált a legfontosabb döntési tényezővé. A lakosság több mint kétharmada most már elsősorban az árak alapján választ, ami egyre inkább a diszkontláncok felé tereli a vásárlókat. Raskó György agrárközgazdász szerint ez a trend nemcsak Magyarországra, hanem egész Európára jellemző, bár nálunk a fogyasztás csökkenése erőteljesebb. A szakember az Agrárszektornak nyilatkozott.
Az élelmiszerárak magas szinten maradtak
Az élelmiszerárak 2022 és 2023 között mintegy 75%-kal emelkedtek Magyarországon, és bár az utóbbi hónapokban a drágulás üteme lelassult, a termékek továbbra is rendkívül magas áron kaphatók. Raskó szerint a lakosság nagy része kénytelen kevesebb élelmiszert vásárolni, mivel nincs elegendő pénzük, hogy fedezzék a szükségleteiket. A magyarok közel 35-38%-a csak a legszükségesebb termékek megvásárlását engedheti meg magának.
Megszűnt a kötelező akciózás, de a gyakorlat folytatódik
Július 1-jén megszűnt a kormány által bevezetett kötelező akciózás, amely a hatósági árak eltörlését próbálta kompenzálni. Raskó György szerint ennek eltörlése nem hozott érdemi változást az élelmiszerárakban. A kereskedelmi láncok továbbra is saját érdekükben folytatják az akciózást, mivel a magyar vásárlók vásárlóereje gyenge, és a boltok célja, hogy magukhoz vonzzák a fogyasztókat.
Fogyasztás növekedése nem várható
Bár a kormány remélte, hogy a fogyasztás növekedni fog, Raskó szerint ez nem valószínű, mivel a magyaroknak egyszerűen nincs pénzük többet költeni. A magas árak és az alacsony vásárlóerő miatt a lakosság nagy része továbbra is kevesebb élelmiszert vásárol. A magas jövedelmű réteg sem fogja jelentősen növelni a fogyasztást, mivel ez a csoport már most is megengedhet magának mindent, amit szeretne.
Továbbra is árérzékeny vásárlók
A magyar vásárlók árérzékenysége az elkövetkező időszakban is meghatározó marad. A kereskedőknek tehát továbbra is arra kell összpontosítaniuk, hogy megfizethető termékeket kínáljanak, ha versenyben akarnak maradni a piacon.
Kapcsolódó cikkeink
Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >