Átalakultak a magyarok élelmiszervásárlási szokásai: az ár lett a fő szempont
Az elmúlt időszakban jelentősen megváltoztak a magyar lakosság élelmiszervásárlási szokásai, hiszen a termékek ára vált a legfontosabb döntési tényezővé. A lakosság több mint kétharmada most már elsősorban az árak alapján választ, ami egyre inkább a diszkontláncok felé tereli a vásárlókat. Raskó György agrárközgazdász szerint ez a trend nemcsak Magyarországra, hanem egész Európára jellemző, bár nálunk a fogyasztás csökkenése erőteljesebb. A szakember az Agrárszektornak nyilatkozott.

olyan mértékben, ahogy azt a kormány tervezte – freepik.com
Az élelmiszerárak magas szinten maradtak
Az élelmiszerárak 2022 és 2023 között mintegy 75%-kal emelkedtek Magyarországon, és bár az utóbbi hónapokban a drágulás üteme lelassult, a termékek továbbra is rendkívül magas áron kaphatók. Raskó szerint a lakosság nagy része kénytelen kevesebb élelmiszert vásárolni, mivel nincs elegendő pénzük, hogy fedezzék a szükségleteiket. A magyarok közel 35-38%-a csak a legszükségesebb termékek megvásárlását engedheti meg magának.
Megszűnt a kötelező akciózás, de a gyakorlat folytatódik
Július 1-jén megszűnt a kormány által bevezetett kötelező akciózás, amely a hatósági árak eltörlését próbálta kompenzálni. Raskó György szerint ennek eltörlése nem hozott érdemi változást az élelmiszerárakban. A kereskedelmi láncok továbbra is saját érdekükben folytatják az akciózást, mivel a magyar vásárlók vásárlóereje gyenge, és a boltok célja, hogy magukhoz vonzzák a fogyasztókat.
Fogyasztás növekedése nem várható
Bár a kormány remélte, hogy a fogyasztás növekedni fog, Raskó szerint ez nem valószínű, mivel a magyaroknak egyszerűen nincs pénzük többet költeni. A magas árak és az alacsony vásárlóerő miatt a lakosság nagy része továbbra is kevesebb élelmiszert vásárol. A magas jövedelmű réteg sem fogja jelentősen növelni a fogyasztást, mivel ez a csoport már most is megengedhet magának mindent, amit szeretne.
Továbbra is árérzékeny vásárlók
A magyar vásárlók árérzékenysége az elkövetkező időszakban is meghatározó marad. A kereskedőknek tehát továbbra is arra kell összpontosítaniuk, hogy megfizethető termékeket kínáljanak, ha versenyben akarnak maradni a piacon.
Kapcsolódó cikkeink
Régiós trend, hogy többet költ a lakosság külföldön, mint belföldön
A külföldi vásárlások értéke továbbra is dinamikusabban növekszik a belföldinél,…
Tovább olvasom >Tovább nőtt az átlagkereset
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2025 februárjában a…
Tovább olvasom >Bizonytalan jövőkép a húsiparban – drágulás, csökkenő fogyasztás és új kihívások
A húsipar szereplői nehéz időszakon vannak túl, és a kilátások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >