Átalakult a dohánytermékek piaca az egészségügyi közgazdász szerint
A dohánytermékek szálra vetített összesített forgalma négy év alatt alig változott, az idei évben még növekedett is a fogyasztás az előző év adataihoz képest, és mindez elsősorban az új típusú termékek Magyarországra is jellemző erőteljes térhódításával függ össze – erre a megállapításra jutottak kutatók idehaza. A téma mentén a Portfolio két szakemberrel interjúzott.
Joó Tamás egészségügyi közgazdász és Pénzes Melinda megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos – akik mindketten a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjának adjunktusai – a Portfolio-nak adott interjújukban beszéltek a legújabb dohánypiaci és fogyasztási trendekről, így az Elf barokról, a hevített termékekről és azok népszerűségének okairól, valamint az új típusú termékek adóelőnyéről. Szó volt arról is, hogy a hatóságok miért csak futnak az ipar után, mi lenne a legfontosabb cél a dohányzás visszaszorítása érdekében, és ki mit tehet ezért.
Lassan 4 évvel ezelőtt beszélgettünk a dohánypiacról. Azóta milyen főbb trendek zajlottak, zajlanak Magyarországon?
Joó Tamás: 4 évvel ezzel az egyik kiemelendő piaci folyamat volt, hogy a kézzel sodort cigaretta fogyasztása jelentősen előretört hazánkban. Ez számokban azt jelentette, hogy Magyarországon növekedett a vágott dohány piaci részesedése leginkább az azt megelőző 10 éves időtávot tekintve.
A kezdeti térhódítása után fennmaradt a népszerűsége idehaza a vágott dohánynak?
Joó Tamás: A mai napig a gyári dobozos cigaretta és a kézzel sodort cigaretta, vagyis a vágott dohány uralja a piacot. Mivel a dohánytermékek végső fogyasztói árának döntő részét teszi ki a jövedéki adó, ezért az adópolitikai intézkedések jelentős hatással vannak a dohánytermékek árára.
Kapcsolódó cikkeink
A munkaerőhiány és az óriási hőség ellenére sem áll le a hazai dohánytermesztés
Bizakodva tekint a dohánybetakarítási szezonra a sátoraljaújhelyi Continental Dohányipari Csoport.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >Így vélekednek a magyarok a dohányzási kultúráról
Egyre többen használnak hevített dohányterméket, így felmerül a kérdés, hogyan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >