Átalakult a dohánytermékek piaca az egészségügyi közgazdász szerint

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 09. 21. 09:12

A dohánytermékek szálra vetített összesített forgalma négy év alatt alig változott, az idei évben még növekedett is a fogyasztás az előző év adataihoz képest, és mindez elsősorban az új típusú termékek Magyarországra is jellemző erőteljes térhódításával függ össze – erre a megállapításra jutottak kutatók idehaza. A téma mentén a Portfolio két szakemberrel interjúzott.

Az adópolitika és a különböző tiltó intézkedések nem elégségesek a dohányzás visszaszorítására

Joó Tamás egészségügyi közgazdász és Pénzes Melinda megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos – akik mindketten a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjának adjunktusai – a Portfolio-nak adott interjújukban beszéltek a legújabb dohánypiaci és fogyasztási trendekről, így az Elf barokról, a hevített termékekről és azok népszerűségének okairól, valamint az új típusú termékek adóelőnyéről. Szó volt arról is, hogy a hatóságok miért csak futnak az ipar után, mi lenne a legfontosabb cél a dohányzás visszaszorítása érdekében, és ki mit tehet ezért.

Lassan 4 évvel ezelőtt beszélgettünk a dohánypiacról. Azóta milyen főbb trendek zajlottak, zajlanak Magyarországon?

Joó Tamás: 4 évvel ezzel az egyik kiemelendő piaci folyamat volt, hogy a kézzel sodort cigaretta fogyasztása jelentősen előretört hazánkban. Ez számokban azt jelentette, hogy Magyarországon növekedett a vágott dohány piaci részesedése leginkább az azt megelőző 10 éves időtávot tekintve.

A kezdeti térhódítása után fennmaradt a népszerűsége idehaza a vágott dohánynak?

Joó Tamás: A mai napig a gyári dobozos cigaretta és a kézzel sodort cigaretta, vagyis a vágott dohány uralja a piacot. Mivel a dohánytermékek végső fogyasztói árának döntő részét teszi ki a jövedéki adó, ezért az adópolitikai intézkedések jelentős hatással vannak a dohánytermékek árára.

A teljes cikk itt olvasható… 

 

Kapcsolódó cikkeink