Átalakuló ízlés, növekvő kihívások – ilyen sörös évre készülhetünk 2025-ben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 17. 12:10

Bár 2024-ben 2,8%-kal bővült a hazai sörpiac, 2025 első hónapjai komoly visszaesést hoztak. A prémium- és alkoholmentes szegmens látványosan erősödik, miközben az export visszaesett, az import nőtt, és az időjárás is kiszámíthatatlanná vált. Mit jelent mindez a gyártóknak és a fogyasztóknak? A témát a Pénzcentrum járja körül.

Felemás évkezdés: erős bázis, gyenge forgalom

2024-ben a magyar sörpiac öt legnagyobb gyártójának belföldi értékesítése 5,55 millió hektoliterre nőtt. Az idei év viszont gyenge rajtot vett: az első négy hónapban 15%-kal kevesebb sör fogyott, mint tavaly ilyenkor. Kántor Sándor, a Magyar Sörszövetség elnöke szerint ennek oka részben a tavalyi év első felében tapasztalt kereskedői készletezés volt, amit az új visszaváltási rendszer miatti előrehozott beszerzések indokoltak. A normalizált bázishoz képest így valójában 5%-os visszaesésről beszélhetünk.

Alakuló ízlések: prémium és alkoholmentes sörök térnyerése

A fogyasztói trendek látványosan átalakulnak: a prémium sörök piaci részesedése meghaladta a 31%-ot, míg a gazdaságos, saját márkás termékek aránya 7% alá esett. Az alkoholmentes sörök forgalma 8% fölé nőtt. A Borsodi Sörgyár szerint a minőség és az egészségtudatosság felértékelődése áll a jelenség mögött.

Új termékekkel is bővült a kínálat: a Borsodi piacra dobta a Guinness 0.0-t, és új szereplőként megjelent a lime-lével ízesített Miller Lime is. A gyártó idén megújult receptúrával és arculattal rukkol elő alkoholmentes termékcsaládja kapcsán.

Költségrobbanás: infláció és energiaárak szorításában

A söripar kiemelten energiaigényes ágazat, amelyet súlyosan érintenek az emelkedő költségek. „A sörfőzés sok hő- és hidegenergiát igényel, ráadásul a csomagolóanyagok – mint az alumínium és üveg – előállítása is energiaigényes” – magyarázta Kántor Sándor. A világos sör hazai átlagára 2024-ben gyakorlatilag azonos mértékben nőtt, mint az energiaárak.

A folyamatosan változó jogszabályi környezet és az agrárpiaci kiszámíthatatlanság szintén nehezíti a tervezést – tette hozzá a Borsodi.

Romló külpiaci pozíciók: exportzuhanás, importnyomás

A növekvő adminisztrációs és pénzügyi terhek miatt a magyar sörgyártás versenyképessége romlott: 2024-ben az export megfeleződött, miközben az import 20%-kal nőtt. Ennek ellenére a magyar sörök prémium minősége továbbra is keresett külföldön – különösen olyan országokban, ahol a helyi kapacitás nem tudja kielégíteni a növekvő igényeket.

Kétarcú kisüzemek: vesztesek és nyertesek

A kisüzemi sörfőzdék helyzete nagy szórást mutat. Azok, akik elavult, költséges technológiákkal dolgoznak, jelentős forgalom- és jövedelmezőség-csökkenést szenvedtek el. Velük szemben azok a kis főzdék, amelyek energiatakarékos beruházásokkal, korszerű technológiával és erős márkázással dolgoznak, kifejezetten nyertesei a versenynek.

„A siker kulcsa a gyors termékfejlesztés, a trendérzékeny kínálat és a kompromisszumok nélküli gyártásminőség” – hangsúlyozta Kántor.

Hűvös tavasz, sportesemények hiánya – mi jöhet még?

A sörfogyasztás egyik legfőbb befolyásoló tényezője az időjárás – és a 2025-ös év májusa az eddigi leghidegebb volt. Emellett idén nincsenek nagy sportesemények, amelyek rendszerint felfuttatják a sörfogyasztást. Így az idei nyár kilátásai borúsak.

Ami azonban optimizmusra ad okot, az az alkoholmentes szegmens dinamikus innovációja: koffeines maláta italok, hidratáló sörök és új ízkombinációk jelennek meg, amelyek új célcsoportokat is megszólíthatnak.

A magyar sörpiac kettőssége látványosabb, mint valaha: miközben a prémium és alkoholmentes kategória előretör, a klasszikus szegmensek és a kiszámítható növekedés kora véget ért. A siker a rugalmasságban, az innovációban és a minőségben rejlik – legyen szó nagy gyárról vagy kézműves főzdéről. A gyártók abban bíznak, hogy az új termékek és a vásárlói tudatosság változása végül mégis pozitív irányba billenti a mérleget 2025-ben.

Kapcsolódó cikkeink