Átadták az „Év exportőre 2014” díjakat
Szerdán délután rendezte meg a Magyar Nemzeti Kereskedőház az „Év exportőre 2014” elnevezésű díjátadó gálát, amelyen a legjobban teljesítő partnereiket díjazták három kategóriában. A műszaki kiválóság kategóriában az Elpumps Kft., az élelmiszer kiválóság kategóriában a Stühmer Kft., a legdinamikusabban fejlődő partner kategóriában pedig a Hungarowool Kft. kapta az elismerést.
Dr. Pana Petra, külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár beszédével vette kezdetét az ünnepélyes díjátadó gála. A helyettes államtitkár elmondta: „Az új, külgazdaság fókuszú külpolitika jegyében Magyarország egyszerre erősíti pozícióit a nyugati piacokon, valamint a keleti országokban. A Keleti Nyitás stratégiája keretében az EU-n kívüli országokba irányuló a magyar kivitel részarányát 2018-ra 33%-ra szándékozzuk növelni.” A magyar külgazdaság jellemzőiről szólva elhangzott, hogy a magyar külkereskedelem szerkezete több szempontból koncentrált, ami jelentős kockázatot és függést eredményezhet. A magyar külkereskedelem kiegyensúlyozottságának megteremtése érdekében kiemelt feladat az új külpiaci lehetőségek felkutatása, illetve a kivitel növelése a már meglévő felvevőpiacokra; a magyar vállalatok – különös tekintettel a kkv-kra – külpiaci sikereinek elősegítése, piacra lépésük és külföldi beruházásaik ösztönzése; valamint új munkahelyteremtő hazai beruházások támogatása.
Dr. Kerekes György, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója köszöntőjében kiemelte: „A Kereskedőház Partner Programjában jelenleg több mint 2000 kis- és közepes vállalkozás van. Közülük választottuk ki azokat, akik az elmúlt év során a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtották. Fontosnak tartjuk partnereink támogatását és a folyamatos visszacsatolást is, hiszen a Magyar Kormány és a Magyar Nemzeti Kereskedőház célja továbbra is az, hogy 2018-ra 10.000 fölé emelkedjen a magyar exportképes kkv-k száma. Az export pedig kivételes lehetőséget biztosíthat a magyar vállalkozások számára, kezdve az árbevétel növekedésétől egészen az új munkahelyek létrehozásáig.”
A díjazottakat kiválasztó zsűrit az MNKH budapesti székházának és külföldi kirendeltségeinek szakemberei alkották, akik az exportfejlesztés területén sok éves, szerteágazó tapasztalattal bírnak. A díjazottak kiválasztása azonban komoly kihívás volt, tekintve, hogy a több mint kétezer partner a magyar termelés igen széles spektrumán mozog, illetve a szolgáltatóipar számos szegmensét is lefedi. A bírálók ugyanakkor figyelmembe vették a többi között a cégek forgalmához viszonyított exportvolumen arányát, a hozzáadott érték nagyságrendjét, a vállalkozás és az MNKH közötti ügyletek során kialakított üzleti kapcsolat hatékonyságát.
A műszaki kiválóság kategóriában végül Aranyosi László, az Elpumps Kft. ügyvezetője, az élelmiszer kiválóság kategóriában Csóll Péter, a Stühmer Kft. ügyvezetője, a legdinamikusabban fejlődő partner kategóriában pedig Vass János, a Hungarowool Kft. ügyvezetője kapta az elismerést.
Az Elpumps Kft. 1994-ben alakult, 100%-ban magyar tulajdonú társaságként merülőszivattyúk, szennyvízszivattyúk, csőbúvár-szivattyúk, kerti szivattyúk és házi vízellátó berendezések gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. Az elmúlt év során 4 komoly szállítmányt is sikerült a cégnek a Kereskedőház segítségével külpiacra célba juttatnia. A cég folyamatosan fejleszt, pályázatok útján kapacitást bővítettek, és a közeljövő tervei között is ez szerepel. Aktivitásuk, újító szándékuk nyomán dinamikus növekedést mutattak fel a 2014-es év során. A cég fehérgyarmati székhelyű, amelyről elmondható, hogy az ország egyik legelmaradottabb része, tevékenységükkel itt teremtettek munkahelyeket. A Kereskedőház felkeresésével és segítségével komoly mértékben növelték exportjukat. Amennyiben ez a tendencia folytatódik, tovább képesek bővíteni, és újabb munkahelyeket teremteni. Az Elpumps Kft. rohamos növekedése rámutat arra a tényre is, hogy Magyarországon a foglalkoztatottak 75%-át a kis- és középvállalkozások alkalmazzák.
A Stühmer Kft. szintén kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A cég a prémium élelmiszerek exportja területén látványos fejlődést mutatott fel kevesebb mint egy esztendő leforgása alatt. Ahogyan az ügyvezető-tulajdonos fogalmazott: „A Stühmer márkanév fontos és komoly garancia, hiszen Stühmer Frigyes volt az első hazai csokoládégyártó.” A külföldi piacokat azonban csak áttételesen hódította meg e tény: az elsődleges kritérium a minőség volt. Ezzel – és a rendkívül igényes, egyedi csomagolással – törtek be elsőként az azerbajdzsánii piacra a maklári csokoládégyár termékei a Kereskedőház finanszírozási és logisztikai támogatásával, rögtön kimagasló eredményességgel.
A legdinamikusabban fejlődő partner kategória nyertese, a Hungarowool Kft. lett, amely gyapjúkereskedelemmel foglalkozik. A cég elsősorban annak köszönheti sikereit, hogy nem volt rest hinni tevékenysége eredményességében, de azt is felismerte, hogy az exportpiacokra való betöréshez komoly kockázatvállalásra van szükség, emellett szaktudást, szervezést, szakmai hátteret igényel. A családi vállalkozás nem engedhette meg magának, hogy erre a feladatra külön alkalmazzon egy tapasztalatokkal bíró szakembert. Ekkor került Vass János cégvezető látóterébe a Kereskedőház. A kapcsolatfelvétel és az azt követő közös munka hamar meghozta gyümölcsét: egy év alatt megnégyszereződött a cég árbevétele, 2015-ben az előző évi eredménynek a kilátások szerint ötszöröse várható. Ez kevesek által felmutatható növekedés, de a Kereskedőház célja éppen az, hogy sokszorozza az ehhez hasonló hazai sikereket.
A díjátadó mellett a Magyar Nemzeti Kereskedőház és a Magyar Turizmus Zrt. Közötti együttműködési megállapodás aláírására is sor került. A két állami háttérrel működő társaság a külpiaci tevékenységeik összehangolásával eredményesebb megjelenéseket kíván biztosítani nemzetközi szakmai kiállításokon és vásárokon a magyar vállalkozások számára. A cél, hogy a jövőben egyre több és több hazai cég jelenhessen meg sikeres exportőrként a külpiacokon. A mostani megállapodás tehát újabb hozzáadott értéket jelenthet a külpiacra lépésben érdekelt vállalkozások számára.
A Magyar Nemzeti Kereskedőház jelenleg 25 külföldi kirendeltséggel rendelkezik, a célja pedig, hogy az év végéig tovább növelje irodáinak számát – hozzávetőleg 40-42-ig – , hogy ezáltal még több piacot, új lehetőséget nyisson meg a hazai kkv-k előtt.
Kapcsolódó cikkeink
Állnak a vártán a csokimárkák
Derekas áremelkedés, amelyet nem túl nagy mennyiségi visszaesés kísért tavaly:…
Tovább olvasom >Nem elég a mezei nyúl
Könnyű Katát táncba vinni, azonban, ha a húsvéti édességek megvásárlásáról…
Tovább olvasom >További cikkeink
Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >KSH: Az élelmiszeripar értékesítési árai 0,9 százalékkal emelkedtek
Szeptemberben az ipari termelői árak átlagosan 0,9 százalékkal magasabbak voltak…
Tovább olvasom >Saját kézzel, ötévente, fehérre – így festik otthonukat a magyarok
A magyarok, csehek és szlovákok festési szokásait térképezte fel a…
Tovább olvasom >