Átadták a FrieslandCampina új desszertüzemét Mátészalkán
Átadták a holland tulajdonú FrieslandCampina Hungária Zrt. 650 millió forintos beruházással felépített új desszertüzemét szerdán a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Mátészalkán.
Az ünnepségen Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára elmondta, a kormány számára kiemelten fontos, hogy a magyar élelmiszeripar ismét versenyképes, húzóágazata legyen az országnak, ehhez azonban szükség van az ágazat teljes technológiai és termékszerkezeti átalakítására a 21. századi elvárásoknak megfelelően.
El szeretnék érni, hogy a mostani európai uniós fejlesztési ciklusban a korábbiakhoz képest háromszor-négyszer nagyobb forrás hasznosuljon az élelmiszer- és a feldolgozóipar fejlesztésére – hangsúlyozta az államtitkár.
Zsigó Róbert beszédében felidézte, az ágazat helyzete a 2000-es évektől kezdve, de különösen 2004 után jelentősen romlott, csökkent a termelés és a foglalkoztatás, illetve a jövedelmezőség. Leginkább a belföldi értékesítésben volt drasztikus a visszaesés, ennek mértéke az elmúlt évtizedben harminc százalékos volt – jelezte az államtitkár.
A gazdasági válság okozta visszaesést követően az ágazat helyzete 2011-ben és 2012-ben már pozitív képet mutatott, javultak a termelés és az értékesítés mutatószámai. Tavaly ez a dinamikus növekedés ugyan megállt – folytatta Zsigó Róbert -, azonban az ágazat teljesítménye nem csökkent, hanem stagnált.
Az élelmiszeripar 2013-ban 2633 milliárd forint bruttó termelési értéket állított elő, ami 106 milliárddal több, mint az előző évi. Az államtitkár szerint továbbra is problémát jelent a belföldi értékesítés csökkenése, az export azonban dinamikusan növekedett, ennek mértéke tavaly 5,7 százalék volt.
„A hazai élelmiszer-feldolgozás export-import egyenlege töretlenül pozitív és elérte a 606 milliárd forintot, ami közel 29 százalékos növekedés 2012-höz képest” – tájékoztatott az államtitkár.
Zsigó Róbert a holland cégre utalva elmondta, a feldolgozóiparon belül az élelmiszeripar a harmadik legnagyobb súlyú ágazat, ezen belül a tejfeldolgozás – a csökkenő belföldi értékesítés ellenére – 235 milliárd forint bruttó termelési értéke alapján a második helyen áll.
Szautner Péter, a FrieslandCampina Hungária Zrt. vezérigazgatója elmondta, a 650 millió forint értékű beruházás révén 50 új munkahely jött létre, ezzel a mátészalkai üzem dolgozói létszáma elérte a háromszázat. Tájékoztatása szerint a már teljes kapacitással működő új üzemrészben a korábban részben Debrecenben előállított termékeket gyártják, de a gyártósor készen áll az „új termékinnovációk” fogadására is.
Az üzem túrógyártó kapacitása éves szinten 4000 tonna, az alapanyagként használt túrót friss hazai tejből készítik – tette hozzá a cégvezető.
„A FrieslandCampina ezzel a fejlesztéssel is kifejezi, hogy abszolút hosszútávon elkötelezett a magyarországi piaci jelenlét és a magyar fogyasztók kiszolgálása mellett” – jelentette ki Szautner Péter.
A cég emblematikus termékének, a Pöttyös Túró Rudinak a gyártását a hatvanas években kezdték a szatmári kisváros egyik kisebb tejüzemében. A termék népszerűsége és a gyártási kapacitása folyamatosan nőtt: míg a hetvenes években naponta 36 ezer darab édesség készült el, addig ez a szám a jogelőd társaság fejlesztései révén a nyolcvanas-kilencvenes évekre napi 300 ezerre emelkedett.
A FrieslandCampina 2004-ben kétmilliárd forintot fordított a Túró Rudi gyártásnak modernizálásra, ezzel együtt mára az üzem kapacitása elérte a napi egymilliót – közölte Szautner Péter. A terméket Szlovákiába és Romániába Dots néven exportálják.
A FrieslandCampina a világ egyik legnagyobb, szövetkezeti alapon létrejött tejipari vállalata, amely világszerte több mint 80 gyárral rendelkezik. Magyarországon két gyára van, tevékenységét 1993-ban kezdte itt.
A cég összesen 600 munkavállalót foglalkoztat, emellett 50 hazai tejtermelővel és mintegy 450 egyéb beszállító partnerrel áll hosszú távú szerződéses kapcsolatban. A hazai termékportfólióba a Pöttyösön kívül olyan termékek tartoznak, mint a Mia, a Milli, az Oké és a Completa.
A magyar leányvállalat nettó árbevétele 2013-ban mintegy 25 milliárd forint volt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >