Áruházi diszkont formulával terjeszkedik a Woolworth

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2025. 05. 08. 09:51

Gyorsan terjeszkedik az áruházi hagyományok inspirálta diszkont koncepciójával a németországi Woolworth. A széles választékra épülő stratégiában kulcsszerep jut a divat és a háztartási cikk kategóriának. Az infláció ellenére a kiskereskedő Németországban és azon kívül is kitart az alacsony árak mellett.

A német Woolworth non-food diszkont a diszkont csatorna áruházaként pozícionálja magát: a legfontosabb kategóriákban mély kínálatot, emellett pedig széles, ugyanakkor pénztárcabarát választékot kínál.

A jelenleg több mint 800 üzletet üzemeltető Woolworth bevétele Németországban átlépte az egymilliárd eurós határt. A vállalat célja, hogy 2030-ra hálózatának méretét közel megduplázza – 1500 üzletre. Ambíciói túlmutatnak a hazai piacon: a Woolworth 2023-ban Lengyelországban is elindult, ahol a végső cél 1000 üzlet nyitása. A piacra lépés Csehországban és Szlovákiában is napirenden van, és a menedzsment hosszú távon akár 5000 üzletre elegendő potenciált lát Európában.

A kiskereskedő in-store koncepciója e törekvést tükrözi. A Woolworth nem mást akar, mint üzleteiben hagyományos áruházi hangulatot idézni, de kifejezetten diszkont-orientált megközelítéssel. Az alapkínálatban mintegy 10000 tétel található, amely 8000 szezonális cikkel egészül ki. Fontos szerepet játszik a divatáru, különösen a női felsőruházat és az utazási cikkek, melyek az eladótér 28%-át foglalják el, és a becslések szerint a teljes németországi forgalom 40%-át adják. Az üzletekben az eladótér felosztása a kategóriák teljesítményét tükrözi, és egyértelmű stratégiai prioritásokat jelez.

A polchely 30%-át a lánc a szezonális és a dekorációs termékeknek szenteli. A lakástextíliák és a funkcionális lakásfelszerelés, például a fürdőszobai és konyhai cikkek, tároló megoldások és tisztítószerek további 25%-ot foglalnak el. A fennmaradó hely az olyan impulzuskategóriák között oszlik meg, mint a játékok, az irodaszerek, a barkácsolás és az állatápolás, amelyek mindegyikének csak néhány százalékpontnyi hely jut. Ez a kínálati mix – bár szélesebb, mint a holland versenytárs, az Action esetében – nélkülözi az élelmiszer-fókuszú diszkontmodellekre jellemző erős frontzónás aktivitást.

A Woolworth versenyorientált árstratégiája az utóbbi években egyre nyilvánvalóbbá vált. A vállalat 2024-ben közvetlen árkampányt indított a közepes méretű rivális Depot ellen, kiemelve a saját lakberendezési kiegészítő kategóriái nyújtotta árelőnyt. Az infláció azonban nem kerülte el a non-food diszkontot sem. Kommunikációjában az elmúlt években megszokott “1 eurós” árszegmenst az „1 eurótól” árszegmens megnevezés váltotta fel, ami az általános költségnyomást tükrözi.

A Woolworth a kiváló ár-érték arányra épülő pozicionálását az üzlet bejáratánál egyértelműen kommunikálja kerek összegű árakat hirdető ajánlattokkal

Az üzletben udvariasan megfogalmazott üzenet a kosarak használatára ösztönzi a vásárlókat, eleve a nagyobb kosárméreteket népszerűsítve

Az üzlet bejárati zónájában a spontán vásárlást támogatandó az impulzuscikkek kapnak helyet

A női divatáru a lánc alapkategóriája, és ez foglalja el az eladótér legnagyobb részét

A ruházati kínálat az üzlet hátsó részében gyermek- és babaruházatba vált, a családos vásárlók szélesebb körét megszólítva

A készlet forgását egy külön e célból kialakított “kifutó” szekció támogatja, amely egyben vásárlásra ösztönző elemként járul hozzá a vásárlási élményhez

Az üzlet elrendezése és a merchandising elvek a hagyományos áruházak logikáját követik

A korlátozott méretű belvárosi helyszíneken a Woolworth kétszintes üzletkoncepcióval kompenzál

A sorok viszonylag keskenyek, és a polcok magassága elérheti az akár 1,80 métert is, így maximalizálva az üzletben kihelyezett áruk mennyiségét

Az egyes részlegek hátsó felében elhelyezett kategóriajelzések a vásárlóknak a kompakt üzlettérben való tájékozódását hivatottak segíteni

A polcok jelentős részét a szezonális termékek foglalják el, melyek egész évben a forgalom hajtómotorját jelentik

A sorvégi kihelyezésekke a kereskedő igyekszik a kedvező árakat hangsúlyozni és az alacsony árak érzetét erősíteni

Míg a divatáru inkább egyfajta válogatott áruházi megközelítést követ, addig a nem divat kategóriák esetében a hatékony kihelyezés és a minél több árucikk bemutatása kap prioritást

Márkatermékek szelektíven kerülnek a választékba jól láthatóan elhelyezve annak érdekében, hogy láthatóvá váljanak az árösszehasonlításból adódó előnyök

A szezonális választékban megtalálhatók az olyan általános tematikák, mint a húsvét, de az olyan kulturális különbségekhez szabott termékek is, mint a Ramadan dekoráció

A kasszazónában az utolsó pillanatban történő impulzus-vásárlásokat segítő élelmiszer és non-food kategóriákat tartalmazó polcok kaptak helyet

Az élelmiszertermékek az exkluzivitásra és újdonságra helyezik a hangsúlyt, összhangban a kereskedő kedvező ár-érték arányt és mindent egy helyen kínáló kiskereskedőként való pozicionálásával

Kapcsolódó cikkeink