Árstop helyett még jegyrendszer is jöhet: kevés az alapvető élelmiszer
Bár jelenleg nem lehet rendszerszintű élelmiszerhiányról beszélni Magyarországon, azért a vásárlói tapasztalatok azt mutatják, időszakosan és lokálisan találni üresebb polcokat, főleg az árstoppos termékek kapcsán – mutat rá a Portfolio cikke.
Ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan látjuk, az üzemanyag-ellátásban mára folyamatossá vált a termékhiány. A boltok az élelmiszerekkel kapcsolatban úgy küzdenek a hiányok ellen, hogy vásárlási limitet vezettek be. Hasonló logika mentén működik egyébként a Magyarországon utoljára az 50-es években működő jegyrendszer is. Igaz az állami hatáskörű volt, és szigorúbb is. De vajon, ha tényleg nagy probléma lenne, most visszatérhetne? És ha igen, milyen formában? A hazai alapvető-élelmiszerellátással kapcsolatos kérdéseink az Agrárminisztérium válaszolt.
A pandémiát és az azt követő, évtizedek óta nem látott infláció előtt sokáig egyetlen magyar sem gondolta, hogy a szocializmus után könnyedén visszatérhet hazánk életébe a hatósági ár. Mára viszont már abszolút a mindennapjaink részévé vált, és minél tovább húzódik a dolog, annál több nehézséget okoz a gazdaságnak hosszútávon. Az aggasztó jelek pedig már most is látszanak, az üzemanyagok kapcsán például az ország több részén mindennapossá váltak a hiányok, és ahol van is megfelelő mennyiségű üzemanyag, ott is limitálva van az egyszerre megvásárolható mennyiség.
Ami nem is csoda, hiszen ilyen nyomott fogyasztói áron a vállalkozásoknak nettó veszteséget termel az, hogyha üzemanyagot kell eladniuk. A benzin és a gázolaj mellett azonban több élelmiszerre is árstop van érvényben jelenleg Magyarországon. Ez pedig, ha nem is annyira látványosan okoz gondokat, mint az üzemanyagok esetében, azért van baj rendesen.
Mi a baj az árstoppal?
Természetesen a vásárlóknak, főleg ilyen inflációs környezetben, nem rossz az, ha valami olcsóbb, mint amennyit valójában fizetni kellene érte. De ez azonban csak a látszat, a hatósági ár abszolút piacellenes folyamat, és bár kritikus időkben a szükségessége ideig-óráig védhető, és akár még pozitív hatású is lehet, addig hosszabb távon gondokat okoz. Az egyik gond ugye, amit az üzemanyagoknál látunk is, hogy egyszerűen elfogy, hiszen ki akarná örökké nettó veszteséggel más embernek eladni a termékét, ami jelen esetben az üzemanyag. Egy ilyen spirál legalja pedig nem lehet más, mint hogy állandósulnak az ellátási gondok, és az emberek vagy kapnak benzint és gázolajat, vagy nem.
Nem véletlen, hogy például már a MOL és a Független Benzinkutak Szövetsége többször kérte, hogy vessenek véget a hatósági árazásnak, vagy ha nem is teljesen, de legalább növeljék annak mértékét, szűkítsék a jogosultak körét. A kormány pedig el is ment egy bizonyos falig, és mostanra már csak saját tulajdonba lévő személyautókra érvényes a 480 forintos ár. Ez viszont a jelenlegi helyzet szerint október 1-ig velünk marad. És mivel a piaci szereplők már hónapok óta kongatják a vészharangot, nem valószínű, hogy az ősz első hónapjában jobb lenne az ellátási helyzet. Sőt!
Kapcsolódó cikkeink
Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >Bank360: Bevezeti a kormány az automatikus inflációkövető adóemeléseket
Automatikus adóemelést vezet be több adónál is a kormány. A…
Tovább olvasom >Októberi teaárak: miért lett ilyen drága a magyarok kedvenc forró itala?
A teafogyasztási szokásokra az infláció és az alapanyagok áremelkedése jelentős…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >