Árrésstop, kisbolttámogatás, új hatóság – mi vár a magyar vásárlókra és kereskedőkre?
A 2025. március 17-én életbe lépett árrésstop látványos árcsökkenést hozott több alapvető élelmiszer esetében, a fogyasztók pedig örülnek – de a háttérben már zajlik a kereskedelmi piac újrarendeződése. Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke szerint az intézkedés jótékony hatása kézzelfogható, de a nagy áruházláncok biztosan nem mondanak le könnyen korábbi profitjukról – írja az Index.

Érdemes lehet a beszállítói árakat is szabályozni?
Olcsóbb lett a bevásárlás – de nem mindenki örül ugyanúgy
„A fogyasztók részéről senki sem panaszkodott azért, mert a szokásos bevásárlása akár 15–20 százalékkal kevesebbe került”
– fogalmazott Baranovszky. A kormányzati statisztika szerint az árrésstop alá eső 30 élelmiszer-kategóriában átlagosan 17,7 százalékos árcsökkenés történt. Az árstop ugyanakkor a kereskedői oldalon átrendeződést is okozott: a szakértő biztos benne, hogy a profitorientált láncok más termékek árán próbálják kompenzálni a kiesést.
A kisboltok nem fognak árversenyt nyerni – de közelebb kerülhetnek
A kormány által frissen bejelentett 1–3 millió forintos kisbolttámogatás célja, hogy a kistelepüléseken működő üzletek is olcsóbban adhassák a napi fogyasztási cikkeket. Baranovszky szerint ez csak akkor igazolható intézkedés, ha valóban érezhető árcsökkenést hoz a helyi vásárlók számára.
„Irracionális lenne elvárni, hogy a kisboltok felvegyék a versenyt a hipermarketekkel”
– mondta, hiszen a mögöttük álló logisztikai háttér, beszerzési volumen és áralku-erő össze sem hasonlítható. Ugyanakkor a különbség mérsékelhető, és a kisboltok is stabilabb pozícióba kerülhetnek, ha a támogatás jó helyre megy.
Beszállítók is a figyelem középpontjában
A FEOSZ elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy nemcsak a kereskedőknél érdemes keresni a haszonkulcsokat: több nemzetközi példából is látszik, hogy érdemes lehet a beszállítói árakat is szabályozni, különösen ott, ahol indokolatlanul magasra kúsznak az átadási árak.
Új hatóság, régi problémák: jön az NKFH
A fogyasztóvédelmi rendszer megerősítésének részeként január 1-jén felállt a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH), amely az árrésstop végrehajtását is koordinálja. Heti 100 üzlet ellenőrzését tervezi az NGM – a cél, hogy a vásárlók ne érezzék magukat kiszolgáltatottnak.
Baranovszky szerint a hatóság nemcsak a fogyasztókért, hanem a vállalkozásokért is dolgozik, és a hosszú távú cél az, hogy elérhető, együttműködő intézményként működjön. Ugyanakkor figyelmeztetett: bár most a fizikai boltokon van a fókusz, a vásárlói panaszok 80–90 százaléka valójában webáruházakhoz kötődik, nem ritkán olyan külföldi szolgáltatókhoz, amelyek ellen a jogérvényesítés különösen nehéz.
A fogyasztót partnerként kell kezelni
A FEOSZ vezetője hangsúlyozta: „A kereskedőnek nemcsak akkor van szüksége a fogyasztóra, amikor eladni akar valamit.” Akkor is kötelessége a korrekt hozzáállás, ha például hibás termékről van szó – a vevő nem ellenfél, hanem partner.
A piac azonban nem mindig ilyen idilli. „Vannak olyan vállalkozások, amelyek kifejezetten vásárlók átverésére jöttek létre” – mondta Baranovszky. Ezek gyakran a kiszolgáltatottabb társadalmi csoportokat, például az időseket vagy a fiatalokat célozzák. Az ilyen szereplőket szerinte ki kell szorítani a piacról, ebben pedig a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szerepe is fontos lehet.
Árrésstop: meddig marad?
Bár az élelmiszerárak emelkedése a legutóbbi hónapokban újra gyorsult – januárban 5,5, februárban 5,6, márciusban várhatóan 10 százalék körüli volt –, a kormány csak az áprilisi inflációs adatok fényében dönt majd az intézkedés jövőjéről.
Baranovszky szerint az államnak akkor van dolga, ha baj van – márpedig az árak alakulása most ismét ezt jelezte. A fogyasztóvédelem megerősítése, a kereskedelmi gyakorlatok vizsgálata és a kisboltok támogatása együttesen szolgálhatja azt a célt, hogy a vásárlók ne csak olcsóbban, de biztonságosabban is jussanak hozzá a mindennapi termékekhez.
Kapcsolódó cikkeink
Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >Lassulás és áremelkedés egyszerre – így alakul a tejpiac nyáron
A tejágazatban egyszerre van jelen a nemzetközi árnövekedés és a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Globális élelmiszer-drágulást hozhat a pálmaolaj-krízis
A világ legnagyobb pálmaolaj-exportőrei, Indonézia és Malajzia a következő években…
Tovább olvasom >Véget ért a vámmentes Kánaán: Trump globális korlátozása felforgatja az e-kereskedelmet
Donald Trump felfüggesztette a 800 dollár alatti értékű nemzetközi csomagok…
Tovább olvasom >Új irányt vesz az Auchan: kisebb boltokkal lépne szintet a hipermarketlánc
Az Auchan Magyarország új stratégiát hirdetett: a következő években kisebb…
Tovább olvasom >