Árrésstop ide vagy oda – olcsóbb lett a magyar bevásárlás? Három ország árainak tesztje
A magyar kormány 2024 tavaszán újabb intézkedést vezetett be az infláció megfékezésére: árrésstop lépett életbe 30 alapvető élelmiszerre, amelyek maximális árrése 10 százalékban lett meghatározva. De vajon valóban olcsóbb lett a magyarországi bevásárlás? A Deutsche Welle és a Telex közös riportja éppen ezt a kérdést járta körül egy nemzetközi ár-összehasonlító kísérlettel.
Három város, egy bevásárlólista
A riporterek három helyszínen – Budapesten, Nagyváradon (Románia) és Oberwartban (Ausztria) – mentek el élelmiszert vásárolni, ugyanazzal a tízes listával: liszt, tej, tojás, cukor, olaj, alma, vöröshagyma, csirkemell, sajt és tészta került a kosárba. A cél az volt, hogy ne csak az árstopos termékeket, hanem néhány más, alapvető élelmiszert is összehasonlítsanak.
Az eredmény? A magyar kosár nem lett a legolcsóbb. Bár egyes szabályozott termékeknél valóban kedvezőbbek voltak az árak, a nem árstopos élelmiszereknél már közel sem volt ennyire egyértelmű az előny. Egyes termékek Romániában, mások Ausztriában kerültek kevesebbe, mint Magyarországon.
Nem csak az ár számít – hanem a fizetés is
Az árak önmagukban nem elegendőek a teljes képhez. Fontos azt is látni, hogy mekkora vásárlóerőből gazdálkodhatnak az emberek az egyes országokban. Az Eurostat 2023-as és 2024-es medián kereseti adatai szerint:
-
egy osztrák dolgozó átlagosan három és félszer akkora jövedelemmel rendelkezik, mint egy magyar munkavállaló;
-
a román medián kereset már közelíti a magyart, de egyes térségekben – különösen a nyugati határhoz közeli nagyvárosokban – már meghaladja is azt.
Mindez azt jelenti, hogy hiába olcsóbb néhány termék Magyarországon, ha a keresetek lényegesen alacsonyabbak, akkor a mindennapi élelmiszerek beszerzése nagyobb anyagi megterhelést jelent a magyar háztartásoknak, mint az osztrákoknak vagy akár a romániai városlakóknak.
Árrésstop – hatásos, de nem mindegy, hogyan
A riport tanulsága, hogy az árrésstop önmagában nem elég a vásárlói terhek érdemi csökkentésére, különösen akkor, ha a szabályozás indirekt hatásai – például az egyéb termékek árának emelkedése, a kisebb boltok ellehetetlenülése – a piac egészére kihatnak.
Az intézkedés célja, hogy megakadályozza az indokolatlan áremelkedéseket, ugyanakkor a riport rávilágít: egy árstop nem pótolja a vásárlóerőt, és hosszabb távon akkor fenntartható, ha nem csak árakat, hanem jövedelmeket is figyelembe veszünk.
Kapcsolódó cikkeink
Az Országos Kereskedelmi Szövetség javaslatokat dolgozott ki az árréscsökkentést célzó intézkedések kivezetéséről
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) benyújtotta a kormánynak a GKI…
Tovább olvasom >Az árréstop zökkenőmentes kivezetését segítő javaslatokat tesz az OKSZ
Az Országos Kereskedelmi Szövetség nemzetközi élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozásai a további bizonytalanság…
Tovább olvasom >Csak két uniós országban magasabb az infláció, mint Magyarországon
A Privátbankár Európai Inflációs Körképe hasonlította össze a márciusi és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Háromból két fogyasztó jobb vásárlási élményre számít
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók és az üzleti vezetők…
Tovább olvasom >IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >