Árrésstop ide vagy oda – olcsóbb lett a magyar bevásárlás? Három ország árainak tesztje
A magyar kormány 2024 tavaszán újabb intézkedést vezetett be az infláció megfékezésére: árrésstop lépett életbe 30 alapvető élelmiszerre, amelyek maximális árrése 10 százalékban lett meghatározva. De vajon valóban olcsóbb lett a magyarországi bevásárlás? A Deutsche Welle és a Telex közös riportja éppen ezt a kérdést járta körül egy nemzetközi ár-összehasonlító kísérlettel.
Három város, egy bevásárlólista
A riporterek három helyszínen – Budapesten, Nagyváradon (Románia) és Oberwartban (Ausztria) – mentek el élelmiszert vásárolni, ugyanazzal a tízes listával: liszt, tej, tojás, cukor, olaj, alma, vöröshagyma, csirkemell, sajt és tészta került a kosárba. A cél az volt, hogy ne csak az árstopos termékeket, hanem néhány más, alapvető élelmiszert is összehasonlítsanak.
Az eredmény? A magyar kosár nem lett a legolcsóbb. Bár egyes szabályozott termékeknél valóban kedvezőbbek voltak az árak, a nem árstopos élelmiszereknél már közel sem volt ennyire egyértelmű az előny. Egyes termékek Romániában, mások Ausztriában kerültek kevesebbe, mint Magyarországon.
Nem csak az ár számít – hanem a fizetés is
Az árak önmagukban nem elegendőek a teljes képhez. Fontos azt is látni, hogy mekkora vásárlóerőből gazdálkodhatnak az emberek az egyes országokban. Az Eurostat 2023-as és 2024-es medián kereseti adatai szerint:
-
egy osztrák dolgozó átlagosan három és félszer akkora jövedelemmel rendelkezik, mint egy magyar munkavállaló;
-
a román medián kereset már közelíti a magyart, de egyes térségekben – különösen a nyugati határhoz közeli nagyvárosokban – már meghaladja is azt.
Mindez azt jelenti, hogy hiába olcsóbb néhány termék Magyarországon, ha a keresetek lényegesen alacsonyabbak, akkor a mindennapi élelmiszerek beszerzése nagyobb anyagi megterhelést jelent a magyar háztartásoknak, mint az osztrákoknak vagy akár a romániai városlakóknak.
Árrésstop – hatásos, de nem mindegy, hogyan
A riport tanulsága, hogy az árrésstop önmagában nem elég a vásárlói terhek érdemi csökkentésére, különösen akkor, ha a szabályozás indirekt hatásai – például az egyéb termékek árának emelkedése, a kisebb boltok ellehetetlenülése – a piac egészére kihatnak.
Az intézkedés célja, hogy megakadályozza az indokolatlan áremelkedéseket, ugyanakkor a riport rávilágít: egy árstop nem pótolja a vásárlóerőt, és hosszabb távon akkor fenntartható, ha nem csak árakat, hanem jövedelmeket is figyelembe veszünk.
Kapcsolódó cikkeink
Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >Spanyolországban héthavi mélypontra mérséklődött a fogyasztói árak növekedése májusban
Spanyolországban a fogyasztói árak éves növekedése 2,0 százalékra, tavaly október…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >A papírformán túl
A higiéniai papírtermékek piacán tapasztalható mozgások jól tükrözik a fogyasztói…
Tovább olvasom >Kereskedők akaszthatják meg a Kellanova Mars általi felvásárlását Európában
Versenyjogi vizsgálatot indíthat az Európai Bizottság a Mars közel 36…
Tovább olvasom >