Árérzékenység zöldségfogyasztás: új trendek a magyar vásárlók körében
A magyar vásárlók az inflációs válság közepette egyre inkább odafigyelnek a zöldségek és gyümölcsök árára és mennyiségére, ezért továbbra is kiemelkedő szerepe van az akcióknak. A DélKerTÉSZ szeptember 18-i sajtóeseményén elhangzott, hogy az 500 szentesi termelőt tömörítő szervezet számára rekordmennyiségű árut szállítottak belföldi áruházláncok felé, amely részben ellensúlyozta a termelői árak csökkenését – tudjuk meg a Pénzcentrum beszámolójából.
A DélKerTÉSZ beszámolója szerint a szervezet árbevétele az év első nyolc hónapjában közel 14 milliárd forintra rúgott, ami azonban éves szinten 2 milliárd forintos csökkenést jelent. Az elnök, Nagypéter Sándor kiemelte, hogy a mennyiségi visszaesést a forró nyári időjárás és a vírusfertőzések okozták, amelyek hatására a minőségi paprika mennyisége csökkent.
A fogyasztók árérzékenysége továbbra is meghatározó tényező a hazai piacon. Akciók nélkül jelentős mennyiséget nehéz értékesíteni, ami leginkább az év első felében volt érezhető. Emellett az európai vásárlók, köztük a magyarok is, egyre tudatosabbá váltak, meggondolják, mit vásárolnak, és kevesebbet pazarolnak. Ennek következtében megnőtt a lédig zöldségek értékesítése, ahol a vásárlók pontosan annyit vesznek, amennyire szükségük van.
A tudatos vásárlás azonban nem feltétlenül jelent olcsóbb termékek iránti keresletet: a paradicsomkülönlegességekből például több mint 960 tonnával többet értékesítettek idén. A vásárlók tehát továbbra is kedvelik az ízletesebb zöldségeket, ugyanakkor a gazdasági helyzet miatt előbb lemondanak a frisspiaci paradicsomról és paprikáról, mint más alapvető zöldségfélékről.
Az inflációs válság hatása a zöldségárakban is megmutatkozik, mivel a termelői árak a legtöbb frisspiaci terméknél csökkentek az év során. A fehér paprika és a kápia esetében 7 százalékos volt a visszaesés, a kaliforniai paprikánál 10 százalék, a legnagyobb veszteséget pedig a paradicsom könyvelhette el, amelynek ára 15 százalékkal esett. Csak a hegyes erős paprika termelői árai emelkedtek, éves szinten 10 százalékkal.
A magyar zöldségek hosszú távú versenyképességét veszélyezteti, hogy az olcsóbb, Észak-Afrikából származó termékek egyre inkább kiszorítják a hazai és európai termékeket. A szállítási távolság előnyei elhalványulnak, és az európai termelők számára szigorúbb előírások és költségek jelentkeznek, amelyek nem minden harmadik országbeli termelőnél érvényesek. Ez a tendencia Magyarországon is érzékelhető, ahol egyre több fogyasztó választja az olcsóbb, külföldi termékeket, miközben a helyi termékek iránti kereslet csökken.
Kapcsolódó cikkeink
DélKerTÉSZ: karácsonykor is tudatosan! – Tippek a vitamindús ünnepi menühöz
A karácsonyi időszakban az ételek kiemelt szerepet kapnak a családi…
Tovább olvasom >Hiány alakulhat ki a káposzta piacán, tovább drágulhat a zöldség ára
A FruitVeb elemzése szerint hiány fenyegeti a káposztapiacot, és még…
Tovább olvasom >A termelői szerveződések erősítése a kertészeti ágazat jövőjének kulcsa
Megkerülhetetlen szerepük van a termelői szerveződéseknek a hazai kertészeti ágazat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >