Árérzékeny fogyasztók, növekvő elvárásokkal

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 08. 26. 20:15

A sütőipari termékek piacát az alapanyag- és energiaárak növekedése, valamint az egyre tudatosabbá váló, árérzékeny fogyasztók határozzák meg, előtérbe kerülnek a megfizethetőbb alaptermékek és a kisebb kiszerelések. A márkák fejlesztési stratégiájának fókuszában az egészséges és funkcionális termékek állnak. A piac legnagyobb képviselőit eredményeikről, terveikről kérdeztük.

A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.

Mikos István
vállalati igazgató
Ceres

Az elmúlt évek gazdasági nehézségei – értékel Mikos István, a Ceres vállalati igazgatója – a költségnövekedés, infláció, változó fogyasztói szokások jelentős kihívásokat hoztak a sütőipar számára is. A fogyasztók egyre tudatosabbak, hiszen rengeteg forrásból tudnak informálódni, ezért ma már fontos, hogy a márkák valódi értékeket és ténylegesen jó ár-érték arányt biztosítsanak. A fogyasztási szokások változása miatt a kisebb kiszerelések a kedveltebbek.

A gazdasági kihívásokra csak a folyamatos hatékonyságnövelés jelenthet megoldást. Ennek érdekében új technológiákat vezetünk be, és robotizált rendszereket alkalmazunk a gyártás során, hogy növeljük vállalatunk termelési kapacitását és rugalmasságát.

A sóbevitel mérséklése kiemelt szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében és kezelésében, ezért a csökkentett nátriumtartalmú élelmiszerek egyre nagyobb figyelmet kapnak az egészségtudatos és speciális étrendet követő fogyasztók körében. A Ceres Szívbarát csökkentett sótartalmú toast kenyér bevezetése például kifejezetten az egészségtudatos táplálkozási igényekre reagál.

Amit a pénztárca elbír

Ostermayer Miklós
magyarországi
ügyvezető igazgató
Lantmannen

– Elsődlegesen az alapvető core-termékeinkre és értékesítési csatornáinkra koncentráljunk – mondja el Osztermayer Miklós, a Lantmannen magyarországi ügyvezető igazgatója –, növeljük a gyártási hatékonyságot, csökkentsük az egyéb költségeinket, hogy ezáltal is minél kisebb terhet rójunk vevőinkre, és ezáltal a fogyasztókra.

A már eddig is árérzékeny fogyasztók vásárlásaik során még tudatosabbak és egyben óvatosabbak lettek, azaz csak annyit és azt vásárolnak, amit a pénztárcájuk elbír, a prémiumtermékek és újdonságok hátrányba szorulnak. A nemzetközi retail hálózatok üzleteinek zöme rendelkezik a helyben sütéshez szükséges eszközökkel; itt az energiaárak miatt még fontosabbá válik a hatékonyság.

A vásárlás helyszíne a kiskereskedelem oldalán tovább tolódott a diszkontok irányába. A fogyasztók hajlandóak valamivel többet fizetni olyan termékekért, amelyek hozzáadott értéket (egészségügyi előnyök, fenntarthatóság, extra összetevők) kínálnak, a piac inkább értékben növekszik, mint mennyiségben.

A fogyasztók a kisebb súlyú termékeket keresik, mivel odafigyelnek az étrendjükre, és arra is, hogy a családban mindenki ízlésének megfelelő pékárut vásároljon. Kézműves és természetes sütési technikákat keresnek: kőlapon sült, kovászos tésztát, teljes kiőrlésű vagy sokmagvas, funkcionális, illetve olyan egészségügyi előnyöket, mint a magasabb rost- és alacsonyabb sótartalom, E-számmentesség – innovatív Natur’A kenyércsaládunkat is e koncepció mellett fejlesztettük ki.

Ludwig Klára, Jókenyér

Ludwig Klára
alapító-ügyvezető
Jókenyér

– A kihívásokkal teli gazdasági helyzet minden piaci szereplőt érintett – állítja Ludwig Klára, a JÓkenyér alapító-ügyvezetője –, így minket is. Igyekeztünk a termelésünket hatékonyabbá tenni, racionalizálni azon termékek előállítását, amelyekből kevesebb fogy. Elkerülhetetlen volt bizonyos árak emelése, de továbbra is kulcsfontosságú számunkra, hogy elérhető árú, magas minőségű alapanyagokból készítsünk pékárukat.

A magyar vásárlók árérzékenysége továbbra is jelentős. Tapasztalataink szerint kétféle fogyasztóval találkozunk: a tudatos vásárló, aki ragaszkodik a megszokott minőséghez és a tiszta, adalékmentes termékekhez, illetve az, aki kategórián belül olcsóbb alternatívát keres. Mi a tudatos döntéseket próbáljuk segíteni.

A JÓkenyér 30 éve az egészséges táplálkozás mellett kötelezte el magát. Teljes kiőrlésű gabonák, tönkölybúza, rozs, magkeverékek, valamint természetes kovászos technológia képezik a termékeink gerincét. Ezek olyan alapjai a tudatos étkezésnek, amelyeket a divathullámok sem tudnak megingatni. Bár van néhány olyan termékünk, amelyet a kereslet megerősödése miatt fejlesztettünk, de alapvetően hosszú távon gondolkodunk, és együtt dolgozunk dietetikussal.

 

Szponzorált illusztráció

Fontos promóciók

Kelemen Szilárd
kereskedelmi igazgató
Fornetti Group

– Az elmúlt időszak megerősítette stratégiánk két alappillérét: a rugalmasságot és az alkalmazkodóképességet – hangsúlyozza Kelemen Szilárd, a Fornetti Group kereskedelmi ügyvezetője. – Gyors reakcióinknak köszönhetően folyamatosan új termékeket vezetünk be, és megújítjuk klasszikus kínálatunkat. Bár az alapanyag- és működési költségek miatt áraink emelkedtek, továbbra is a kiemelkedő ár-érték arány biztosítására törekszünk – még jobb minőséget, még gazdagabb tartalmat kínálva.

A vásárlók árérzékenyebbé váltak, de nem mondanak le a minőségről. A vásárlási gyakoriság stabil, azonban a nagyobb, kiadósabb termékek iránt nőtt az érdeklődés. A szezonális promóciók egyre fontosabb szerepet töltenek be, a fogyasztók tudatosan keresik a kedvező árú, laktató alternatívákat.

Nem a múló trendeket, hanem a hosszú távú értékeket követjük. Csak olyan innovációkat integrálunk, amelyek valódi előrelépést jelentenek. Már kizárólag mélyalmos tojással dolgozunk, emellett tesztelünk növényi alapú felületkezelő anyagokat, az érintett termékek esetében csak Rainforest Alliance-tanúsított alapanyagokat használunk, és jelentős mértékben zöld energiára támaszkodunk.

Matskási Zoltán
marketing- és
üzletfejlesztési igazgató
Pek-Snack

– Az elmúlt évek gazdasági nehézségei, az infláció, alapanyag- és energiaár-emelkedés – magyarázza Matskási Zoltán, a Pek-Snack marketing- és üzletfejlesztési igazgatója – jelentős változást indukáltak: a gyártók gyakran kényszerültek áremelésre, miközben a fogyasztók is reagáltak: nőtt az árérzékenység, a prémium termékek háttérbe szorultak, az alapkínálat került előtérbe. 2025-ben szerencsére ez a nyomás enyhült, viszont a fogyasztók még nem jöttek vissza – a ritkább vásárlások az impulzus péksütemények piacát hátrányosan érinti. Végre az árakció sem a mindent megoldó eladásösztönző eszköz, újra érdemes teljes marketingmixszel dolgozni.

Szerencsére a minőség iránti igény nem tűnt el – továbbra is fontos a frissesség, a beltartalom, a kiváló ízélmény. A vásárló jó ár-érték arányt vár el – továbbra is népszerű a snacking, és nagyon jól reagálnak a vásárlók a szezonális újdonságokra.

Innovatív megközelítések

Sarkadi Katalin
marketingvezető
Abonett

– Termékeink ára – érvel Sarkadi Katalin, az Abonett marketingvezetője –, összehasonlítva más termékkategóriákkal vagy akár a hagyományos pékárukkal, nem emelkedett. Az Abonett-termékek rostban gazdagok, és maximum 3-4-féle összetevőből állnak, ár-érték arányuk kiemelkedő, így egyre több fogyasztót nyerünk.

A megfelelő mennyiségű rostbevitel biztosítására az Abonett egyszerű és ízletes megoldást választott: termékeink adalékanyag- és tartósítószer-mentesek, magas rosttartalmú és főként helyi beszerzésű gabonákat dolgozunk fel. A népszerű, trendi alapanyagokat is megjelenítjük, pl. quinoa, lencse, zöldborsó. Abonett sandwicheink két szelet Abonett között ízletes sós és édes krémeket tartalmaznak, és nemcsak a bűntelen nassolásra vágyók, hanem pl. cukorbetegek is fogyaszthatják, mivel nem tartalmaznak hozzáadott cukrokat, és a bennük lévő krémek elnyújtják a szénhidrátok felszívódását. A fiatalok körében is egyre népszerűbbek, jóval több egészséges alapanyagot tartalmaznak, mint például egy csokoládé, és számtalan kedvező élettani előnyük van.

– A termékfejlesztéseinket a formálódó fogyasztói igényekhez igazítjuk – húzza alá Mikos István –, ennek érdekében folyamatosan monitorozzuk a piacot és a fogyasztókat. Kiemelt figyelmet fordítunk a minőségüket tovább megőrző kenyerek fejlesztésére. Nemrégiben egy új termékkategóriával bővítettük palettánkat, a Szívbarát korpás toast kenyérrel, amely kiváló rostforrás, és csökkentett sótartalmának köszönhetően támogathatja az egészségtudatos táplálkozást.

Az értékesítési politikánkat folyamatosan igazítjuk a változó fogyasztói igényekhez és a csatornapreferenciákhoz.

– A sütőipar rendkívül innovatív – szögezi le Osztermayer Miklós –, de figyelembe kell venni, hogy nagyüzemi körülmények mellett rettentő nagy beruházási igénye van, és egy-egy új gépsor beállítása alapvetően hosszú évekre meghatározhatja az adott cég termékválasztékát. Értékesítésösztönzés tekintetében hiszünk a kipróbálás és kóstolók erejében, mely események alkalmával első kézből kaphatunk visszajelzést a fogyasztóktól.

Alapvetően B2B üzletmenetet folytatunk, azon belül is főleg a HoReCa-csatornára fókuszálva, melyet új termékekkel, akciókkal, vagy akár saját márkás fejlesztésekkel, megbízható szolgáltatásainkkal ösztönzünk. A kiskereskedelemben a diszkontok előretörése szembetűnő volt az elmúlt években, vásárlóik is mindinkább igénylik a vendéglátásban megismert magas minőségű vagy magas hozzáadott értékkel rendelkező termékeket.

Szélesedő portfóliók

Mórocz Melinda marketingvezető JÓkenyér

– Figyelünk az üzleteinkből és partnereinktől érkező visszajelzésekre – fejti ki Mórocz Melinda, a JÓkenyér marketingvezetője –, de azokat a termékfejlesztéseket tartjuk a fókuszban, amelyek a víziónkkal és minőségi sztenderdjeinkkel összhangban vannak. Funkcionális irányban is gondolkodunk: növényi fehérje, rosttartalom növelése például – de nem „mindent tudó” kenyereket ígérünk, hanem tudatos étrendet támogató termékeket.

Párhuzamosan építjük saját üzleteinket és viszonteladói partneri hálózatunkat – jelen vagyunk országos láncokban, és megtalálhatóak termékeink a legnagyobb online platformokon is (Kifli, WoltMarket, FoodoraMarket). A HoReCa-partnereink száma is egyre bővül. Ősszel nyitjuk budapesti „üzemünket”, amellyel nagy volumenű szendvicsmegrendeléseket is ki tudunk majd szolgálni, ezzel is erősítve a B2B pozíciónkat. Saját pékségeinkben már most is kínálunk meleg reggelit, leveseket, salátákat, zabkásákat, különböző delikát termékeket, tejtermékeket stb. – ezekben látjuk a napi forgalom tudatosabb szervezésének kulcsát.

– Folyamatosan elemezzük a vásárlói visszajelzéseket – mondja Kelemen Szilárd –, amelyek közvetlenül formálják termékfejlesztési irányainkat. Jelenleg a mini portfólió megújítása, új tésztatípusok, töltelékfejlesztés, friss szendvicsek országos bővítése és a vegán kínálat erősítése áll a fókuszban.

A kiegészítő termékkínálat (streetfood, kávé, üdítő, szendvics) fejlesztése mellett folyamatosan modernizáljuk franchise-hálózatunkat. Kávézójellegű üzletek kialakítását, valamint hosszú távú co-branding együttműködések indítását is célul tűztük ki – mindez a márka vonzerejének erősítését szolgálja.

– Látszik, hogy a sós/húsos termékek adják a forgalom gerincét – számol be Matskási Zoltán –, néha egy teljes étkezést helyettesít egy hot-dog vagy egy pizza, de az édes termékek adják az élményt, a kényeztetést, és ott kiemelten fontos a változatosság, amit a Pek-Snack innovációkkal igyekszik kiszolgálni.

A növekedési potenciált sokan a diszkontláncokban látják, de ahhoz, hogy közel maradjunk a vásárlóinkhoz, továbbra is fontos a franchise-hálózatunk. Itt a kereskedelmi partnereinknek számára már régóta nem csak a pékáru-beszállító vagyunk, hanem teljes üzleti megoldásokban gondolkodunk, ami a vásárlók számára is értéket teremt – így az italok és egyéb kiegészítő termékek már évek óta részei a franchise-modellünknek.

– Kiemelt fehérjetartalmával a népszerű proteines trendbe illeszkedik Abonett VeganPro termékünk – jelzi Sarkadi Katalin. – A proteines kategóriában további termékbővítést tervezünk a közeljövőben. Hiánypótló édes gluténmentes kenyereinket kakaós és fahéjas ízekben kínáljuk, dietetikusunk számos receptjavaslatot készít Abonett-tel, amire nagyon jó fogyasztói visszajelzéseket kapunk. Fontos, hogy a mai fogyasztói elvárásokra mi is folyamatosan reagáljunk. Idén és jövőre számos termékbevezetéssel készülünk, hogy minden étkezési alkalomra korszerű, megbízható, élelmi rostban gazdag alternatívákat tudjunk kínálni.

Idén vezettük be az Abonett Food service termékpalettát, mely élelmezési cégeket, konyhákat, hoteleket, éttermeket szolgál ki a kenyerek mellett alternatív Abonett termékekkel. Ki gondolná, hogy Abonett-tel a tiramisun és a lasagnén át gluténmentes panír is készíthető, és édesítőszer- és cukormentes kakaós kenyerünk könnyedén illeszthető a gyermekétkeztetésbe! Magyarországon mindenki ismeri az Abonettet, így gasztroportfóliónkon keresztül már nemcsak otthon, hanem például az iskolai vagy munkahelyi menzán is találkozhatnak velünk.

 

A kenyér és a cukorárak

A globális cukorárak jelentős növekedése az utóbbi években komoly kihívás elé állította a sütőipart. A pékek egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, hiszen a cukor nemcsak ízesítő, hanem számos pékáru alapvető szerkezeti összetevője is. A drágulás közvetlenül hat a gyártás költségeire és a termékek minőségére, miközben a fogyasztók elvárásai alig változtak: továbbra is ragaszkodnak az élvezetet adó édes ízekhez.

Kulcsfontosságú lehet az innovatív módszerek alkalmazása

A World Economic Outlook adatai szerint a pékáruk ára világszinten 10–25%-kal nőtt, egyes régiókban még ennél is nagyobb mértékben. Az Euromonitor előrejelzése ugyanakkor 1,7%-os piacbővülést mutat 2025-ig, ám ez önmagában nem ellensúlyozza a költségnövekedést. A pékek számára így kulcsfontosságúvá vált, hogy innovatív módszerekkel reagáljanak a fogyasztói elvárásokra és a piaci nyomásra.

Az egyik ígéretes megoldás az enzimtechnológia, amely lehetővé teszi a cukor természetes pótlását a tésztában lévő keményítők lebontásával. A folyamat során a keményítőből egyszerű cukrok keletkeznek, így csökkenthető a hozzáadott cukor mennyisége anélkül, hogy az édes íz vagy a szerkezeti tulajdonságok csorbulnának, de segíti a kérgesedést, javítja az élesztő munkáját, növeli a térfogatot és kedvezően hat az állagra. Az enzimtechnológiák nemcsak gazdasági, hanem érzékszervi és táplálkozási előnyöket is nyújtanak, ami kulcsfontosságú a fogyasztók megtartásában.

A gyártóknak és pékeknek érdemes teszteket végezniük: a kísérletekkel lehetőséget adnak a technológia fokozatos bevezetésére és az íz-, állag- és költségoptimalizálásra. 

 

A jövő kenyerét sütjük!

A kenyér ma is mindennapi táplálkozásunk alapja, ám, hogy mit keresnek benne a fogyasztók, hogyan változnak az elvárásaik, és mit kínálnak ehhez a magyar pékségek – ezekről beszélgetünk Septe Józseffel, a Magyar Pékszövetség elnökével.

– Mekkora ma az éves kenyérfogyasztás Magyarországon?

Septe József, Magyar Pékszövetség

Septe József
elnök
Magyar Pékszövetség

– A kenyér továbbra is alapélelmiszer, de az elmúlt 10 évben jelentősen átalakultak a hazai fogyasztási trendek.

A kenyérfogyasztás egyenletes ütemben, hozzávetőleg 20%-kal csökken, míg a péksütemények iránti igény megduplázódott. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a két termékcsoport összfogyasztása stabilizálódott, ami egy főre vetítve évente mintegy 50-52 kg kenyér és pékárut jelent hazánkban. Ez az adat jól mutatja, hogy a kenyér továbbra is alapélelmiszer maradt. Az átrendeződés háttere, hogy a vásárlók tájékozódnak, tudatosabban választanak: egyre inkább a minőségi, egészségtudatos termékek felé fordulnak.

– Mi az oka a folyamatos áremelkedésnek?

– Az elmúlt évek kihívásai – a világpiaci alapanyagárak növekedése, az energiaválság és a bérköltségek emelkedése – mint sok más élelmiszer esetén, jelentős mértékben hatottak a kenyér árára is. Míg 2020-ban egy kilogramm fehér kenyér átlagosan 356 forintba került, addig 2024-re ez az ár elérte a 881 forintot. Jelentősen változtak a vásárlási szokások, csökkent a pazarlás, jellemző a kisebb kiszerelésű termékek gyakoribb vásárlása. Az íz, illat és egészséges összetevők mellett a frissesség és eltarthatóság is fontos minősítője lett a termékeknek. A vásárlók hajlandóak magasabb árat fizetni a minőségi, igényeikhez igazodó egészséges és változatos alapanyagokat tartalmazó termékekért.

A kézműves és kisüzemi pékségek az új receptúrák fejlesztésével közvetlenül reagálnak a vevői igényekre

– Milyen változást hoz a pékségek munkájában az egészségtrendek térnyerése?

– A fogyasztói visszajelzések nyomán a pékségek egyre szélesebb kínálattal jelennek meg. A teljes kiőrlésű, magvas, rozsos kenyerek népszerűsége folyamatosan nő, miközben egyre nagyobb teret kapnak a tönköly, hajdina, csicseriborsó és egyéb alternatív lisztekből készült termékek is.

A kézműves és kisüzemi pékségek az új receptúrák fejlesztésével közvetlenül reagálnak a vevői igényekre. A gluténérzékenyek, cukorbetegek vagy éppen a „mentes” étrendet követők is megtalálják a számukra megfelelő kenyeret és péksüteményt – így a pékségek a társadalom minden csoportját kiszolgálják.

– Milyen szolgáltatásokat, kiegészítő termékeket nyújtanak a pékségek termékeik mellett 2025-ben?

– 2025-ben a pékség már nem csupán hely, ahol kenyeret vásárolunk – élmény és találkozási pont is egyben. Egyre több pékség kínál kávézójellegű kiszolgálást, reggeli menüket, friss szendvicseket, helyi termelők tej- és sajtáruival együtt. Az online rendelés, előfizetéses kenyércsomag, vagy akár a „kenyérközösség” koncepció mára sok pékség üzleti modelljének része lett.

Ezek az új megoldások nemcsak a vevők kényelmét szolgálják, hanem a sütőipar fenntartható jövőjéhez is hozzájárulnak: kevesebb pazarlás, több közvetlen kapcsolat, magasabb értékű termék.

– Az érdekképviselet mellett hogyan segíti a szövetség a pékségek munkáját?

– A Magyar Pékszövetség 2025-ben nemcsak a szakma érdekvédelmi szervezete, hanem a megújulás és innováció motorja is. A szövetség célja, hogy minden tagpékség a legmagasabb minőséget, a legfrissebb tudást és a legaktuálisabb trendeket képviselje.

Tagjainknak naprakész piaci, szakmai és jogi információkat biztosítunk, rendszeresen szervezünk szakmai képzéseket és külföldi tanulmányi utakat, emellett kedvezményes pályázatírással, ingyenes tanácsadással segítjük munkájukat.

Központi beszerzéseink révén jelentős – akár 20-30%-os – villamosenergia- és földgáz-megtakarításokat érhetnek el, üzemanyag és sütőipari, illetve eszközbeszerzések keretében tagjaink kedvezményekre jogosultak.

A kenyér nem csak élelmiszer – kultúránk része, hagyományaink hordozója, közösségi szimbólum. A magyar sütőipar nap mint nap azon dolgozik, hogy ez az érték ne csupán megmaradjon, hanem meg is újuljon.

Az egészségtudatos, minőségorientált vásárlók, a kisüzemi és kézműves pékségek növekvő száma, az innovatív szolgáltatások és a Magyar Pékszövetség támogatása mind azt mutatják: a kenyér jövője nemcsak biztató, hanem közösen alakítható is. 

 

Pékáruhulladék-felhasználás

Az EU-ban évente közel 5 millió tonna kenyér veszik kárba, ami mintegy 12,5 milliárd eurós veszteség, miközben a körforgásos gazdaság egyre több példát kínál arra, hogy értékes termék szülessen belőle. Egy belga sörfőzde például az el nem adott kenyeret sör alapanyagként használja fel, majd a főzés során keletkezett melléktermékekből újra kenyeret süt. A cég évente több mint 50 tonna kenyeret hasznosít újra, sörébe pedig helyi kertekből származó maradék almát és újrahasznosított komlót is kever.

Lengyelországban a COVID utáni gazdasági bizonytalanság inspirálta azt a vállalkozást, amely kozmetikumokban és üdítőitalokban is használható kenyeres párlatot fejlesztett. A cég még ennél is tovább ment: a megmaradt kenyérből gombát tenyészt, amely fehérjében, rostban és bioaktív vegyületekben gazdag alapanyagként szolgál élelmiszeripari célokra.

Egyre több példa mutatja, hogy a hulladékból értékes termék születhet

Kapcsolódó cikkeink