Áremelések a korábbi ársapkás termékek esetében: vizsgálat indulhat az üzletláncok ellen
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) nemrégiben aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a nagy üzletláncok egyszerre emeltek árat a korábban ársapkás, majd kötelező akciózás alá eső termékeknél. Különösen a gyártói márkás tejet, a kristálycukrot és a finomlisztet említettek, amelyek ára július elejétől jelentősen megugrott. A minisztérium a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordult, hogy vizsgálja meg, történt-e versenyellenes árazás.
2024. július 1-jével megszűnt az ársapkás termékekre vonatkozó kötelező akciózás, amely szerint a termékeket legfeljebb beszerzési áron kellett forgalmazni. Ezt követően a korábban ársapkás termékek ára hirtelen megemelkedett. Az NGM most arra kíváncsi, vajon az áremelések mögött jogellenes piaci magatartás áll-e. – írja a G7.
PÁIR és az áremelések elemzése
Az Agrárgazdasági Kutatóintézet Piaci Árinformációs Rendszere (PÁIR) heti jelentései alapján jól nyomon követhetők a beszerzési és fogyasztói árak. A jelentések alapján látható, hogy az NGM által említett termékeknél valóban jelentős fogyasztóiár-emelkedések történtek, azonban a beszerzési árak növekedése is szerepet játszott ebben. Az egyik legjobban vizsgált termék a tej, amelynél jól láthatók a változások a különböző zsírtartalmú UHT-tejek esetében.
Az NGM kiemelte, hogy a gyártói márkás, 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT tej ára 45 százalékkal emelkedett július 1-jét követően, ami a PÁIR adatai alapján is igazolható. Ezen tejterméket az üzletláncok a beszerzési ár 71 százalékos felárával forgalmazták július-augusztusban, míg az 1,5 százalékos zsírtartalmú tejet 89 százalékos felárral árulták ugyanebben az időszakban.
Fogyasztói szokások változása és a piaci hatások
Érdekes változásokat figyelhetünk meg a fogyasztói szokásokban is. Az ársapka bevezetése előtt a 2,8 százalékos zsírtartalmú tej fogyasztása jelentősen alacsonyabb volt az 1,5 százalékos tejhez képest. Az ársapka idején azonban a 2,8 százalékos tej népszerűsége drasztikusan nőtt, és az eladások meghaladták az alacsony zsírtartalmú tej fogyasztását. A kötelező akciózás megszűnése óta a fogyasztás kezd visszaesni, de még mindig magasabb, mint az ársapka előtt.
Az ársapkával érintett alapélelmiszerek – mint a tej, a liszt és a cukor – a fogyasztásnak csupán 5-6 százalékát teszik ki, így ezek áremelkedései nem gyakoroltak jelentős hatást az összköltésekre. Az NGM és a GVH vizsgálata azonban még tisztább képet adhat a piaci szereplők árazási gyakorlatáról.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >HungaroControl: 6 százalékkal nő a forgalom az ünnepek alatt
A magyar léginavigációs szolgáltató előzetes becslése alapján a karácsonyt megelőző…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >