Áremelések a korábbi ársapkás termékek esetében: vizsgálat indulhat az üzletláncok ellen
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) nemrégiben aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a nagy üzletláncok egyszerre emeltek árat a korábban ársapkás, majd kötelező akciózás alá eső termékeknél. Különösen a gyártói márkás tejet, a kristálycukrot és a finomlisztet említettek, amelyek ára július elejétől jelentősen megugrott. A minisztérium a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordult, hogy vizsgálja meg, történt-e versenyellenes árazás.
2024. július 1-jével megszűnt az ársapkás termékekre vonatkozó kötelező akciózás, amely szerint a termékeket legfeljebb beszerzési áron kellett forgalmazni. Ezt követően a korábban ársapkás termékek ára hirtelen megemelkedett. Az NGM most arra kíváncsi, vajon az áremelések mögött jogellenes piaci magatartás áll-e. – írja a G7.
PÁIR és az áremelések elemzése
Az Agrárgazdasági Kutatóintézet Piaci Árinformációs Rendszere (PÁIR) heti jelentései alapján jól nyomon követhetők a beszerzési és fogyasztói árak. A jelentések alapján látható, hogy az NGM által említett termékeknél valóban jelentős fogyasztóiár-emelkedések történtek, azonban a beszerzési árak növekedése is szerepet játszott ebben. Az egyik legjobban vizsgált termék a tej, amelynél jól láthatók a változások a különböző zsírtartalmú UHT-tejek esetében.
Az NGM kiemelte, hogy a gyártói márkás, 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT tej ára 45 százalékkal emelkedett július 1-jét követően, ami a PÁIR adatai alapján is igazolható. Ezen tejterméket az üzletláncok a beszerzési ár 71 százalékos felárával forgalmazták július-augusztusban, míg az 1,5 százalékos zsírtartalmú tejet 89 százalékos felárral árulták ugyanebben az időszakban.
Fogyasztói szokások változása és a piaci hatások
Érdekes változásokat figyelhetünk meg a fogyasztói szokásokban is. Az ársapka bevezetése előtt a 2,8 százalékos zsírtartalmú tej fogyasztása jelentősen alacsonyabb volt az 1,5 százalékos tejhez képest. Az ársapka idején azonban a 2,8 százalékos tej népszerűsége drasztikusan nőtt, és az eladások meghaladták az alacsony zsírtartalmú tej fogyasztását. A kötelező akciózás megszűnése óta a fogyasztás kezd visszaesni, de még mindig magasabb, mint az ársapka előtt.
Az ársapkával érintett alapélelmiszerek – mint a tej, a liszt és a cukor – a fogyasztásnak csupán 5-6 százalékát teszik ki, így ezek áremelkedései nem gyakoroltak jelentős hatást az összköltésekre. Az NGM és a GVH vizsgálata azonban még tisztább képet adhat a piaci szereplők árazási gyakorlatáról.
Kapcsolódó cikkeink
Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >Törökországban némileg lassult az élelmiszerinfláció áprilisban
Törökországban 2021 decembere óta legalacsonyabbra, 37,86 százalékra lassult az éves…
Tovább olvasom >Áprilisban emelkedett kissé az euróövezeti infláció
A vártnál nagyobbnak, az előző havival megegyezőnek bizonyult az euróövezeti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >Szerbiában terjeszkedik az észak-macedón Stokomak
A macedóniai székhelyű Stokomak diszkontlánc hivatalosan is belépett a szerbiai…
Tovább olvasom >Új formákkal és új külsővel tér vissza a Barilla Al Bronzo az USA-ba
A Barilla bejelentette, hogy az Egyesült Államokban újra kapható lesz…
Tovább olvasom >