Árcsökkenés húzta lefelé a szlovák forgalmat
Magyarország is érintett a szlovákiai hipermarketek forgalmának csökkenésében. Főleg a forint és a lengyel zloty tavalyi gyengülése idején ugyanis Szlovákiából sokan jártak át vásárolni szomszéd országokba. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Szlovákiában is illetékes, prágai vállalatának összefoglalója a múlt évi trendekről.Amíg Szlovákiában a hipermarketek forgalma értékben és mennyiségben is csökkent tavaly, az előző évhez képest, addig a szupermarketek és diszkontok
mennyiséget tekintve tartották az egy évvel korábbi szintet – tájékoztat Lucie Hrusová, a Nielsen págai kommunikációs és ügyfélkapcsolati igazgatója. Hozzáteszi, hogy értékben mindhárom modern bolttípus eladása kisebb lett, az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok átlagárának csökkenése következtében.
Toplistán a CBA Slovakia s.r.o
Ugyanakkor a boltláncok az 5,5 millió lakosú északi szomszédunknál is tovább terjeszkedtek. A 400 négyzetméternél nagyobb üzletek a kisebbek rovására nyernek teret. Különösen a 2 500 négyzetméternél nagyobb egységek száma növekszik évek
óta 10 százalékot meghaladó ütemben. Értékben viszont 4 százalékkal kisebb forgalmat regisztrált a Nielsen a hipermarketekben tavaly, az előző évhez képest.
A negatív trend oka a bevásárlóturizmus mellett az árcsökkenés. A második negyedévben átlagosan 1,8 százalékkal alacsonyabb fogyasztói árakon értékesített
a szlovák kiskereskedelem, mint tavalyelőtt január–márciusban. Ugyanígy a harmadik negyedévben átlag 3,8, a negyedikben pedig 4,4 százalékkal olcsóbban kínálták áruikat.
Ennek ellenére a szlovákiai kereskedelmi vállalatok toplistáját a Tesco vezeti a német
Metro, Billa és a szintén hipermarketláncot működtető Kaufland előtt. Utóbbi tulajdonosa a Schwarz-csoport, amelynek Lidllánca is szerepel a szlovák rangsorban, az első tíz között. S ott találjuk továbbra is a CBA Slovakia vállalatot, amely több csatornában is érdekelt a szomszédban.
Jól teljesítettek az italok
Összességében a szlovák FMCG kiskereskedelmi forgalma mennyiségben is csökkent; éves szinten 2,6 százalékkal, 2008-hoz képest. Lucie Hrusová rámutat, hogy az élelmiszerek közül legsikeresebben az alkoholmentes szomjoltó italok, a kávé és tea, valamint a csomagolt termékek teljesítettek az elmúlt évben:
– Élelmiszerrel összehasonlítva háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál az eladás, illetve a fogyasztás valamivel kisebb mértékben csökkent. Értékben a forgalom leginkább a hipermarketekben és a hagyományos üzletekben esett vissza. Viszont pluszt regisztrált a Nielsen állateledelnél és háztartási papírárunál. Évről évre kevesebbet ad el a kiskereskedelem mind értékben, mind mennyiségben testápolókból, valamint háztartási tisztítószerekből. A kereskedelmi márkák részaránya stabilan 18-19 százalék, bár az egyes csatornák mutatói eléggé különbözőek. A vegyiáruszaküzletekben számottevően erősödtek a kereskedelmi márkák. Mivel a hipermarketek forgalma kisebb lett, ott csökkent a kereskedelmi márkás termékek piaci részesedése is, mind élelmiszernél, mind háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >