Pálinka és design

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 06. 28. 09:54

Idén tavasszal 7 dizájner szállt ringbe az ARC és a Fütyülős felkéréses pályázatán, hogy megtervezhesse a Fütyülős új ruháját. Olyan húszas éveit taposó, markáns stílusú fiatal alkotókat vontak be, akik egyszerre részesei és alakítói a nagyvárosi pezsgésnek.


A felhívás nem csak a címkére, hanem a palack teljes felületét beborító zsugorfóliára vonatkozott. A tervezők a jól ismert matyó minta alkalmazásán túl szabad kezet kaptak, így aztán épp annyi világ, alkotói szemléletmód tükröződhetett a tervekben, ahány grafikus elindult a pályázaton. Egy tervezőnek több alkotással kellett indulnia, ám a versenyszabályok értelmében csak egyetlen alkotó egyetlen terve valósulhatott meg az üveg teljes felületét beborító zsugorfólián.

A Fütyülős története igen régre nyúlik vissza, maga a termék az 1930-as évek óta létezik, eredetileg Fütyülős barackpálinka néven volt kapható, majd Zwack János és Béla ötlete alapján az 1960-as években került a termék a jelenlegihez hasonló csomagolásba. A Fütyülősnek tehát szerves része a történelem és a tradíció. A márka mai kihívásai közé tartozik, hogy megőrizze a múlt értékeit, mégis lépést tartson a modernkor elvárásaival és modern formában szóljon a mai fiatalokhoz.

Mit lehet még hozzátenni egy ilyen múlttal büszkélkedő ital márkához? Hogyan lehet aktualizálni, szerethetővé, szexivé tenni? Mitől érezzük mainak, a miénknek? Egy ilyen jellegű felkéréses pályázat túlmutat az átlagos, brand-építést célzó megbízásokon. Kulturális szerepe sem elhanyagolható, hiszen nem egyszerűen az eladhatóságról szól, hanem értékteremtésről.

A feladat kihívás volt a tervezők számára, akik élvezték, hogy egy-két kötelező elemtől eltekintve többnyire szabad kezet kaptak. Ezért is született ilyen sok érdekes és változatos megoldás.

A Baranyai András, Budhatomi, Fenyvesi Zsófi (Miss Margrin), Majoros Zita, Sirály Dóri, Slow és Tóth Andrej alkotta mezőnyből, a Fütyülős rajongótábora szűkíthette a kört a facebookon. A shortlistről végül szakújságírók, grafikai szakemberek, az ARC és a Fütyülős képviselőiből felálló zsűri választotta ki Tóth Andrej tervét, akiről dióhéjban annyit mindenképpen el kell mondani, hogy a Kuzin Vizális Műhely alapítója és az A38 hajó grafikusa. „Kihívást jelentett a pályázat – meséli a nyertes – mert sejtettem ugyan a kiíró elvárásait, és tudtam, hogy milyen hangvétel, milyen stílus lehet nála befutó, ennek ellenére bíztam abban, hogy ezt befolyásolni tudom a magam klasszikus rajzos vonalával, és rejtett üzenetével.”

Hogy mi Andrej rejtett üzenete? Most is ugyanaz, ami művészi munkássága során legtöbbször: a nagy dózisú életörömmel telített pikantéria és bujaság.

A Fütyülős pedig elfogadta Andrej filozófiáját, és egy szoknya-egy nadrággal, pontosabban egy sport és egy tűsarkú cipővel nyitja a nyarat. Hiszen – a grafikus tervező szavait kölcsönvéve – „minden sportcipő egy tűsarkúra vágyik!”

Andrej 1978-ban született Kaposvárott. Az értékrendet meghatározó és támaszt adó ukrán gyökereket kijevi születésű édesanyjának köszönheti. Bábuskától és édesanyjától örökölte családcentrikusságát. A család összetartásának örökségét magáénak tudja. A MOME tervező grafika szakán diplomázott. Művészetére és grafikusi karrierjére egyaránt kihat egy krakkói ösztöndíj. Mesterei, maga a város és a lengyel lélek mind meghatározó élménnyé váltak számára. Nem beszélve a lengyel plakátművészetről, amelyből mind a mai napig táplálkozik művészete. Mesterei közül Wladyslaw Plutát és Duczky Kristófot emeli ki. Többek közt ez utóbbi támogatásával került be a Magyar Plakáttársaság tagjai közé. További inspirációt jelent számára Lucian Freud emberábrázolása, portréi és a testiség nyers kifejezése, valamint Bottero buja világa.

Az „andrejes”, limitált példányszámú palack július 1-től országosan megtalálható lesz az üzletek polcain.

Kapcsolódó cikkeink